handdator

Visa fullständig version : Haveri



rojac
2011-01-20, 07:41
Tips önskas...Satt å brände en skiva . Datorn låste sig. Startade om och där sitter jag Nu få jag bara en långt pip på 4 sek följt av uppehåll i 2 sek sedan långt igen osv.igen osv.Att det är hårvarufel det inser jag men vad kan vara troligt?plockat loss allt extra men samma sak iaf.fläktar snurrar men svart skärm och nada händer. Trodde först på ram-minne men det är det inte.

matkoh
2011-01-20, 07:48
Hmmm.

Grafikkortet.

Cul8
2011-01-20, 08:33
Kolla vilken bios du har, googla sen på "bios post beep codes".
tex här finns dom flesta: http://www.bioscentral.com/beepcodes/astbeep.htm (till höger finns en lista)

/C

rojac
2011-01-20, 08:37
Kolla vilken bios du har, googla sen på "bios post beep codes".
tex här finns dom flesta: http://www.bioscentral.com/beepcodes/astbeep.htm (till höger finns en lista)

/C

Har kollat beep men det finns inget som passar in :(Men tror lite på första svaret ska testa att sätta å köpa att annat grafikkort och testa , ser iaf att fläkten snurrar på grafikkortet men tycker ju att om grafikkortet skulle varit riktigt så borde det ju inte stå no signel på skärmen hela tiden.Har även testat att reseta comos

rojac
2011-01-21, 17:33
Tyvärr så var det moderkortet som sagt upp sig... :(

kozmo
2011-01-21, 18:14
Synd, bara införskaffa ett nytt sådant och sen köra igång igen! Lycka till!

rojac
2011-01-22, 11:20
Beställt å ska va igång på måndag igen bara att hoppas att man kan rädda c:-disken så man slipper ominstallation av allt.
Men med tur så kan man få igång win via reparera har jag läst

DennisOlof
2011-01-23, 10:56
rojac, det ska inte vara några problem, eftersom datorn låste sig och sedan fick du inte igång den ska den vara intakt, däremot kan det bli problem att boota från den med ny hårdvara och så, det kan strula. Bäst är om du har en till hårddisk, då kan du installera nytt på den och sedan köra din gamla C: som en extra hårddisk och spara allt som var viktigt.

Det är alltid bra att (som jag själv) ha C: och D: på en hårddisk för att kunna backa upp det som finns på C: till D: då och då, samt göra images om man vill det. Jag har iofs skippat den biten numera, och kör bara med att ibland göra en image, jag backup endast upp det som är viktigt, samt sparar allt viktigt på USB hårddisk. Jag har inte tid att förlora massa viktig informtion.

Ominstallation är tillräckligt drygt :D

Iofs pågår en fast där jag ska köra vidare med XP men börja gå över till linux, har tröttnat på det alltid kommer nytt jävla windows och skit.

rojac
2011-01-23, 11:07
Jodå inga problem med backup. jag har en img på den men problemet är ju som alltid drivisar till mamma-kort samt reggen av win som brukar strula. Bara att hoppas på att den fixar till det via reparera med win-skivan