handdator

Visa fullständig version : Instruktioner för HTPC bygge av erfaren "Cardsharare"



optiix
2011-01-25, 22:30
Instruktioner för HTPC bygge av erfaren "Cardsharare"

Hej. Jag skulle vilja ha en instruktion/guide om hur man bygger en HTPC med något snyggt gränssnitt, helst XBMC. Hårdvaran kan jag, det är mjukvaran/mjukvarorna jag är osäker på och vad alla mjukvaror egentligen gör... Det jag vill ha ut av denna HTPC är följande..:

1 ) Se videofiler som ligger på en NAS eller annan dator i hemmet.
2 ) Spela upp musik som ligger på en NAS eller annan dator i hemmet.
3 ) IMDB info samt gärna TV rage Info för TV serierna.
4 ) Front covers / bilder till filmer, album och serier (så som Tvixie för Tvix fungerar)
5 ) < - - Regelöverträdelse - - > Borttaget

Hade exempelvis ett..: "TERRATEC Cinergy C PCI - DVB-mottagare för kabelnät" fungerat stabilt med det ovanstånde beskrivna såsom jag vill ha det?


Tack på förhand för er expertishjälp! http://www.dreamboxx.nu/images/smilies/smile.png

optiix
2011-01-26, 23:39
Menade givetvis över nätverk wildone.
Skrev fel!

atomized
2011-01-27, 03:19
Du har postat i Linux-arean så jag antar att du vill ha förslag på en Linux-lösning.
Jag kör med YaVDR som klarar mycket av det du vill ha. YaVDR är ett paket som innehåller VDR för TV-mottagning och PVR samt XBMC som mediaspelare. Det är relativt enkelt att installera och få igång.

http://www.yavdr.org/

rolrn
2011-01-27, 07:00
Funkar det med betalkanaler i TV-delen.
D.v.s. är det lätt att få till en softcam för eget abb-kort?
Provade själv med MythTV tidigare, som var en mardröm...

atomized
2011-01-27, 13:52
På YaVDR är det lätt att få igång en cs-klient. Det finns en plugin "sc-plugin" som är lätt att installera. Det är mycket enklare än i Myth-TV som jag också prövat på och gett upp med...

Vistasol
2011-02-01, 11:50
Hej!

Läste om denna YaVDR och blev intresserad.
Jag har planer på att bygga en mediadator av en äldre bärbar.
Då kunde det ju vara "perfekt" med YaDVR på den.
Men, jag undrar om ni känner till något bra TV-kort man kan änvända till en bärbar?
TV-kortet ska klara av satellite, dvs vara ett dvb-s kort ... och det bör väl vara externt ...

/Vistasol

rolrn
2011-02-01, 12:54
TV-kort på Linux är ett helvete..
Det finns länkar på deras hemsida till linuxtv.org.
Vissa kort har stöd direkt, andra kräver massor med jobb/kompilering. Det finns även vissa som inte går att få igång alls..
Om du skall köpa ett tv-kort och planerar att köra under Linux (YaVDR, Myth m.fl.), kolla mot listan först..

atomized
2011-02-01, 13:08
Håller med! Vissa TV-kort, framför allt DVB-S2 är väldigt jobbiga att få igång i Linux. Så det är absolut värt att googla och kolla så mycket som möjligt innan man köper.
Själv har jag ett äldre Pinnacle PCTV 400e som var hyfsat lätt att få igång, men det säljs tyvärr inte längre. Mina Tevii S660 som jag köpte för att få HDTV har jag inte fått att gå bra ännu...

Vistasol
2011-02-02, 10:04
okey, tackar för svar.
Då kan man kanske sluta fundera på detta med tv-kort och linux.
Jag långt ifrån bra på det ...
Jag för helt enkelt se på tv via dreamboxen och köra resten genom den kommande mediadatorn ...

/Vistasol

rolrn
2011-02-02, 12:19
..eller Mediaportal på Windows..