handdator

Visa fullständig version : omöjligt att få till dm800 hd



MrStek
2011-02-01, 10:15
tja! jag har en dm800 hd clone. signalen visar 88% på Thor 3/5/6 & Intelsat 10-02 men jag får bara in 10 kanaler Några konstiga, typ lithuaiska. är det någon som fattar va de kan va? jag har helt slut på ideer. lnb huvena funkar oh jag har testat byta switch. på viasat får ja in över 600 kanaler. kan det vara fel på min image?

MrStek
2011-02-01, 10:48
eller kan de va lnb huvena eller switchen ändå?

vip0963
2011-02-01, 11:22
Du har inte kopplat lnb,erna fel då? Sirius skall vara lnb till vänster om du står framför parabolen, om du kopplat fel och har sirius till höger så pekar det lnb,et till vänster på ca 10-11 grader öst så det kan vara satelliten på 10 öst du plockar in, jag kan inte se att jag har några lithuaiska kanaler på thor, har du några exepel på kanalnamn du får in?
har du provat att uppdatera satellites.xml?
eller använda någon annans kanallista?
Har du provat att söka på någon frekvens där du vet att det ligger någon kanal från thor?

altair4
2011-02-01, 13:53
I vissa images finns det 2st Thor att välja mellan. En heter något i stil med KU utöver det vanliga namnet och det är den man ska söka på. Den andra ger runt 10 kanaler som inte är rätt.

MrStek
2011-02-01, 15:20
inget av detta hjälper :/ kolla högst upp så ser du vilken ja använder...

atomized
2011-02-01, 15:38
inget av detta hjälper :/ kolla högst upp så ser du vilken ja använder...

Vi kan ju inte gissa vad som är ditt problem om du inte hjälper till lite själv också... Du har lämnat alldeles för lite uppgifter för att kunna få bättre svar än du redan fått!

Om du talade om vilken image du använder och besvärade dig med att skriva ut namnet på åtminstone en av de lithauiska kanalerna du får in så ska du se att du får bättre hjälp.

balob
2011-02-01, 15:49
Om du söker på www.kingofsat.net (http://www.kingofsat.net) på dom kanalerna du får in på thor så kan du se om dom verkligen ligger på thor.....Annars kanske det står vilken satelite du har fått in

MrStek
2011-02-01, 18:51
jag använder Pli image och jag får in http://se.kingofsat.net/zap.gif (http://se.kingofsat.net/find.php?question=lithuania&Submit=Zap#) TV 6 Lithuania (http://www.6tv.lt/) men det är på astra 4.8 jag får in. 0,8 är helt död. Det måste nästan va tuner som är trasig? Eller?

atomized
2011-02-01, 21:23
Längst upp säger du att du får in 10 kanaler på Thor och nu säger du att 0,8 är helt död?? Vilket är det?
Det som hade varit intressant är om du får in någon kanal överhuvudtaget från den satellit du tror är Thor. Då kunde man sett om det var Thor eller någon annan satellit du får in.

Jag tror inte tunern är trasig eftersom Astra 4.8 tydligen verkar fungera.

MrStek
2011-02-02, 06:31
Sorry ja sa fel. Om jag gör en sökning på Sirius går det bra men när ja ska söka åt Thor så får ja in 10 konstiga kanaler. Jag hade en DM500 tidigare och den var det inga problem med så parabolen står ju rätt.

Hexantrop
2011-02-02, 11:07
Jag har ju lite av samma problem. Får in samtliga fyra satelliter i samliga fyra boxar, Strong 8700, Combo-box, Samsung DSR 8700 Via Ci och den mycket ålderdomliga Nokia 9321S, så här är det knappast något fel på parabolinställningar, signalstyrka eller 4-vägsswitchen.

Med DM7020S och DM 500 clone kan jag lägga in rätt Thor (inte KU …) vid satellitsökning. Men när jag sedan gör en kanalsökning så hittar den inte en enda kanal på Thor – den hoppar blixtsnabbt över till Sirius. Avsöker den plus Hotbird och Astra 1, utan problem. Gör jag en ny separat sökning på Thor, så kommer det på direkten upp nollor, den finner alltså ingenting.

Har även gjort försök med manuell transpondersökning på t ex Tv4+ på 10216V, SR: 24500 FEC: 7/8. Då påbörjar den sökningen - och ber mig vänta ... Men hittar den inte ingenting – åtminstone inte inom en timme ;-)

Kan nämna att jag testa med att placera både DM7020S och DM500 i både vardagsrummets som sovrummets anslutning och med olika Pli-images på vardera box (se nedan), inlagda med nollmodemkabel. Samma resultaat, inga Thor-kanaler, oavsett image.

Testade images DM 500:
Open Pli-beta-dm500-maxvar-20110125-200
Pli-jade3-dm500-20090627-6494

Testad image 7020S:
Pli-jade3-dm7020-20090627-6494.nfi

Vet inte om det finns någon bättre image för dessa boxar, någon som skulle kunna hitta kanalerna på Thor?

Pli har ju sån fina guider på sitt Pli Wiki, så jag vill gärna köra Pli. Annars vore ju ett alternativ att testa med en typ ”bombsäker” Gemini 4.20, eller något annat från dreambox.de?


Tror att det kan vara så att det fattas en .xml fil i samtliga Pli-images som jag testat? När jag väl kommit upp på nätet via atomized förslag om telneting och förhoppningsvis lyckats tanka hem en .xml fil, från Henkasat(?), så kanske det löser sig. Då lägger jag gärna ut på forumet hur jag gått till väga.

sleddog
2011-02-02, 11:09
Sorry ja sa fel. Om jag gör en sökning på Sirius går det bra men när ja ska söka åt Thor så får ja in 10 konstiga kanaler. Jag hade en DM500 tidigare och den var det inga problem med så parabolen står ju rätt.

Kontrollera att det är RÄTT 0,8 W du har satt in i ditt val under satelliter och transponders om du kör PIi så har du två olika och det är den som har KU i namnet som är den korrekta. Jag är ganska säker på att du valt den andra 0.8w i din konfiguration. Och då blir det som du beskriver.

Hexantrop
2011-02-02, 11:28
Du skrev till MrStek - men här ett stort tack från mig!

Jag hade tidigare läst att man inte skulle köra KU. Nu satt jag över till KU-kanalerna och den har börjat plocka fram kanaler. Ungefär halva sökning gjord och runt en 500 kanaler ... :-)

MrStek
2011-02-02, 12:41
Då ska ja prova de jag också :)

atomized
2011-02-02, 12:51
Då ska ja prova de jag också :)

Om du hade läst svaret du fick i fjärde inlägget i den här tråden:
http://www.comhit.net/showthread.php/27314-om%C3%B6jligt-att-f%C3%A5-till-dm800-hd?p=165854&viewfull=1#post165854

Så hade du hittat rätt för länge sedan...

sleddog
2011-02-02, 16:18
Större typsnitt på inläggen kan kanske hjälpa?

;)

visac
2011-02-02, 23:24
Kan ngn hjälpa mig, jag har bytt från DM600 (där allt fungerade som det skulle) till DM800HD med PLi Jade, men jag får inte heller till det. Har testat allt möjligt men hittar inga kanaler på vare sig Thor eller Sirius, har prövat den som heter KU också. När jag kollar på Satfinder så tror jag det är ngt fel eftersom staplarna är tomma? Ja, jag är en riktig nybörjare...

sleddog
2011-02-08, 13:20
Kan ngn hjälpa mig, jag har bytt från DM600 (där allt fungerade som det skulle) till DM800HD med PLi Jade, men jag får inte heller till det. Har testat allt möjligt men hittar inga kanaler på vare sig Thor eller Sirius, har prövat den som heter KU också. När jag kollar på Satfinder så tror jag det är ngt fel eftersom staplarna är tomma? Ja, jag är en riktig nybörjare...

Testat att koppla in det högra huvudet om du kikar in i parabolen UTAN switch och sen söka på thor ku-band?

skräddaren
2011-02-09, 12:55
ni kanske gjort samma fel som jag. höll på i timmar och försökte få till det med parabol konfiguration ( 4 lnb 0.8W, 4.8E, 13E, 19.2E) och fick endast ett fåtal kanaler då jag sökte. Jag fann ut att jag skulle välja "enkelt eller simple" konfiguration och sedan stega fram till fyra (A,B,C,D diSecq). Jag trodde att i detta läge man endast kunde ha 2 satelliter och försökte förgäves konfigurera i läge "avancerat"