handdator

Visa fullständig version : nerladdning



rottweiler
2011-02-03, 09:26
är det nån som vet om jag laddar ner film via vpn-tunnel (annonine) kan min internet-leverantör se vad jag laddar ner?:confused:

rolrn
2011-02-03, 09:52
Om VPN-tunneln terminerar hos din ISP, så kan man se trafiken där.
Man kan alltså endast se trafiken efter termineringen.

rottweiler
2011-02-03, 18:53
vad är terminering?

atomized
2011-02-03, 19:26
När du använder vpn-tunnel så kallas ändarna på tunneln för terminering. Om du har en vpn-tunnel med anonine så är ena änden på tunneln hemma hos dig och andra änden hos anonine. Det betyder att all trafik är krypterad på vägen mellan anonine och dig. Och för de ställen du surfar till så ser det ut som om din trafik kommer från anonines servrar.

För att svara på din första fråga så kan din internet-leverantör inte se vad din trafik innehåller, de ser att du har trafik till anonine, men eftersom trafiken är krypterad så finns inget sätt att se vad den innehåller. Och om någon skulle vilja spåra din trafik ute på internet så kommer de bara till anonines servrar och det finns inget sätt att sedan spåra det vidare till dig.

rottweiler
2011-02-03, 19:29
så det är riskfritt att ladda ner om man använer vpn?

atomized
2011-02-03, 19:35
Så länge din vpn-tunnel funkar - ja.
Men skulle din vpn-tunnel av någon anledning ramla ner så kommer ditt torrent-program att fortsätta skicka trafiken genom din vanliga internet-leverantör och då syns den.
Så håll koll på att vpn-tunneln verkligen är uppe medan du laddar ner. (Nu verkar anonine väldigt stabilt, jag kör med dem själv, och har inte haft något avbrott ännu. Men jag har varit med om med andra vpn-leverantörer att tunneln plötsligt ramlat ner så det kan vara bra att hålla koll på det.)