handdator

Visa fullständig version : Bygga HTPC för viasat-parabol?



Lillryss
2011-02-08, 08:14
Hej
Kan just inte alls mycket om detta, men har tänkt att sätta ihop en HTPC som ska kunna ta emot Viasat med HD kanaler.
Jag har möjlighet att dra fler kablar från parrabolen.
Hur går jag tillväga, verkar inte inte helt enkelt?
Har läst om T-REX kort m.m. är de nått jag ska ha?
Finns det färdiga lösningar? Vill ha en HTPC för att kunna köra som en dator mer än en dreambox? Eller är jag helt ute och cyklar?

Hjälp mig gärna :)

Tack på förhand.
/Lillryss

wildone
2011-02-08, 11:47
Visats HD-kanaler skulle jag inte räkna med att få fungera, det finns visst en lösning men den är långt ifrån enkel vad jag förstått och kräver att du har tillgång till en orginalbox. Visat kör med chip-pairing mot sina boxar på HD.

Lillryss
2011-02-08, 18:31
Jag har två viasat hd boxar. Är inte ute efter att "fuska" mig till kanaler. Jag vill helt enkelt bara kunna spela in filmer och sportevenemang direkt till en dator. Så jag kan hantera filerna som jag vill. Vad är det för lösning du har hört talas om?

wildone
2011-02-08, 19:08
Jag läste din frågeställning att du ville ta emot kanalerna med din HTPC, det framgick ingenstans att du skulle köra med orginalboxar, och när jag läser din frågeställning igen så förstår jag inte hur jag ska kunna tolka det annorlunda.


Kan just inte alls mycket om detta, men har tänkt att sätta ihop en HTPC som ska kunna ta emot Viasat med HD kanaler.
Jag har möjlighet att dra fler kablar från parrabolen.Det är inga problem att diskutera den saken här, jag kommenterade bara att just Viasats HD kanaler fungerar inte om man inte kan den tekniska (svåra) lösningen eller med orginalbox. Jag är heller inte insatt i hur de lyckats knäcka chip-pairing på Via även om jag skulle uppskatta en detaljerad guide :p

Lillryss
2011-02-08, 19:33
Förlåt att jag skrev lite förvirrande. Jag tänkte att du kanske hade någon bra lösning om man nu har en box.. Att man på nått sätt kunde nyttja den för att få de att funka. Man kan ju spela in på htpc:n via video in men då får man ju inte så rolig kvalité på bild och ljud. Nån kanske känner till nått kort som tar in hdmi till datorn?

lordarcane
2011-02-08, 19:39
Med HTPC kan du inte få viasats hdkanaler idag tyvärr. De andra funkar bra dock.