handdator

Visa fullständig version : Alla Canaldigitals HD kanaler utom SVT HD funkar...



kanonkurtan
2011-02-10, 09:18
Har en DB8000 som tidiagare funkat bra med SVT HD. Dock har dom lagt av, hittar dom inte efter kanalsökning. Har bytt image, och undrar om dom inte ligger i satellit.xml.filen, och därför saknas?

BBC HD, Discovery HD, National Geographic Channel HD, History HD, Silver HD, etc etc. funkar bra.

Var hittar man en uppdaterad satelite.xml fil, om det är den som strular, eller skall man ta en manuell sökning? Vilka värden ska man då ange?

matkoh
2011-02-10, 09:21
Hmmmm.

Skapa en egen satellites.xml frå satellites-xml.eu

kanonkurtan
2011-02-10, 10:40
TACK!! Utmärkt förslag på en toppen sida som alla borde känna till!!

( verkar som om min fil saknar lite data, som grejas av denna sida) Ska hem o testa ikväll!

MVH

JF

kanonkurtan
2011-02-10, 16:37
OK.....känner mig lite korkad......plockade in en egen satellit.xml, och kanalsökte......Fick inte in SVT1 HD eller SVT2 HD....

Men SVT 1 STLM, SVT1 GBG, SVT1 Värmland osv. Och dom var ej HD....fast det ligger två kanaler som bara heter SVT1 o SVT2, och dom verkar vara i HD. Är det dom som bytt namn och tidigare kallades SVT1 HD osv? Verkar så.....Så jag har haft dem hela tiden utan att hitta dem i mängden....

MVH Ior....:-)

Tigris
2011-02-10, 17:56
OK.....känner mig lite korkad......plockade in en egen satellit.xml, och kanalsökte......Fick inte in SVT1 HD eller SVT2 HD....

Men SVT 1 STLM, SVT1 GBG, SVT1 Värmland osv. Och dom var ej HD....fast det ligger två kanaler som bara heter SVT1 o SVT2, och dom verkar vara i HD. Är det dom som bytt namn och tidigare kallades SVT1 HD osv? Verkar så.....Så jag har haft dem hela tiden utan att hitta dem i mängden....

MVH Ior....:-)

Mig verterligen så ska dom heta SVT 1 HD och SVT 2 HD

ab12cd34
2011-02-10, 18:33
SVT1 HD.
SVT 2 HD finns bara hos Viasat, Boxer och Com Hem.

x-on
2011-03-03, 12:35
Jag hoppar på denna tråd.

Jag kan inte få in TV3 eller kanal5 samt lite övriga kanaler med denna rad nedan, men om jag byter ut Polarization till 1 så kommer dom in men då försvinner alla tv4 kanaler. är det någon som har en ide vad detta kan bero på ? jag har provat att lägga 2st strängar med olika polarization med 0 & 1.

sat name="Intelsat 10-02/Thor (0.8W)" flags="1" position="-8">
<transponder frequency="11216000" symbol_rate="24500000" polarization="0" fec_inner="5" system="0" modulation="1"/>

För övrigt
DM800HD se
newenigma2
cccam2.1

Mvh
Jonas

atomized
2011-03-03, 12:57
TV3 och Kanal5 ligger på 11389H så då borde din rad se ut något liknande:
sat name="Intelsat 10-02/Thor (0.8W)" flags="1" position="-8">
<transponder frequency="11389000" symbol_rate="24500000" polarization="1" fec_inner="5" system="0" modulation="1"/>

x-on
2011-03-03, 13:08
ja det är det som är det luriga det har ju inget med den raden att göra tycker jag

atomized
2011-03-03, 14:36
De här raderna är ju tagna ur filen satellites.xml. Varje transponder ska ha en rad i den filen. Canal Digital har på senare tid flyttat rätt många kanaler mellan olika transpondrar. Om du har problem att få in vissa kanaler så bör du i första hand se till att du har en uppdaterad satellites.xml.

Du kan skapa en uppdaterad satellites.xml med de satelliter du önskar på:
http://satellites-xml.eu/

x-on
2011-03-03, 16:35
hej & tack för svaret

har gjort som du säger men får inte in tv4's kanaler samt svt24

någon ide

atomized
2011-03-03, 17:04
Har du skapat en ny satellites.xml och lagt in den?
Har du bra signalstyrka från parabolen?

Jag har egentligen inte så mycket idé om varför du har problem med kanalerna på en enda transponer om det inte är något av ovanstående som spökar?

x-on
2011-03-04, 06:47
Helt Otroligt !!

När jag tog hem en ny .xml fil & la in den startade om boxen igår så kom inte tv4's kanaler samt svt24 svtB & tv11 med, men 3 5 7 osv var med.

Nu på morgon tänkte jag kolla lite mera på det, gjorde bara en omstart av boxen samt sökte upp kanaler via auto då kom tv4's alla kanaler som jag saknade igår men inte 3,5,7 osv med ?!?!?! det är ju samma .xml som jag sökte med igår på exakt samma sätt som imorse. Jag blir helt tokig på detta.

Tacksam om någon kan ha en ide på vad detta kan bero på.

Mvh
Jonas

Minime
2011-03-04, 07:18
Då man har uppdaterat, installerat eller ändrat något i boxen så brukar en omstart av boxen vara en bra idé.
Annars sparar/registrerar inte boxen ändringarna man gjort i systemet.
Gäller inte alla boxar men något jag upplevt och erfarat att man måste göra på DM600 och DM800 DreamBox modeller.

x-on
2011-03-04, 08:26
Jag gjorde det ,, tog hem en ny .xml laddade in den startade om boxen, sökte kanaler men fick inte in tv4

imorse gjorde jag bara så att jag startade om boxen med samma .xml som igår. sökte kanaler & fick med tv4 men inte tv3 som kom med igår.

så det enda jag gjort är att starta om & söka nya kanaler, vi dessa 2 tillfällen kommer olika kanaler upp ?!?

Minime
2011-03-04, 08:35
Hade liknande problem, kom då fram till att det hade med justering av parabolen att göra.
Ställ in parabolen så du får in de flesta kanaler. (Default sat finder)

Sedan väljer du den kanalen (Transpondern) som har sämst signal.
Vrid sedan LNB´t (Huvudet) några grader tills signalen blir bättre (Så bra det går att få).

Fungerar inte det så kan det vara något träd eller liknande som blåser och skymmer signalen.
Varav skulle kunna förklara att den finner olika kanaler varje gång...

Övriga problem kan också vara att LNB´t är dåligt...

x-on
2011-03-04, 08:39
Tusen tack för hjälpen skall kolla upp parabolen

Mvh
Jonas