handdator

Visa fullständig version : Nu har jag kört fast i settingsträsket igen



mr_richard
2011-02-15, 07:54
Efter en del inledande strul med ickefungerande nätverk som krävde ny image och en hårddisk som jag fick sätta i och ta ur igen för att det var fel sata konfig på den så har jag fått igång mgcamd som verkar prata som den ska med korten.

Nästa steg som jag väl inte givit 100%fokus förrän nu är LNB settings. Jag är inte så inne på det men brukar få det att fungera genom att se vad jag lyckats med i en gammal box. Sagt och gjort här kommer bilder på den fungerande setupen i min openbox s9 och ickefungerande i azbox premium hd.

Håna mig gärna för eventuellt uppenbara fel innan ni definierar hur det ska vara egentligen :eek:

Ser redan nu att jag på bilderna blandat ihop 1 och 2, jag har ju redan testat dessa settings fram och tillbaka ungefär 98 gånger de senaste tre dagarna men kan jag ha glömt det alla gånger? Inget annat?

Symbolerna på s2 tunern är inte tydliga, koax från pottan går väl i i översta kontakten på axboxen?

Schwede30
2011-02-15, 10:24
Om du med koax från pottan menar koaxialkabeln från LNBerna, nej. Den skall anslutas till IF-ingången det står INPUT på. När jag installerade min TUNER gick det bara att sätta den på ett sätt. Med DVB-T-tunern är det den övre kontakten, den undre är loop-through; med DVB-S2-tunern är det tvärtom.

Vad har du hittat transponder-frekvenserna? Tror inte att f.k.a. SIRIUS ens har något C-band. Säll in frekvenser i Ku-bandet istället.

Lycka till!

mr_richard
2011-02-15, 12:03
med DVB-S2-tunern är det tvärtom.
koaxialkabeln från switchen, var lite otydlig där. Ja, om det är tvärtom så har jag ju satt den fel. Jag misstänkte ett fel av den kalibern efterssom jag inte lyckas få signal på något. Dålig märkning på tunern, annars brukar dom ju lyckas få dit en "IN" eller dylikt.

Testar där ikväll, Ett problem jag upplevt är att inställningarna inte fastnar dvs. jag gör inställningar på en satellit går till en annan och tillbaka och då är det default igen. Planerade att skicka in en egen satellitlista men har fått en massa problem med azup azedit etc. men det kanske har gått till sig men nya fw. Så jag kan få till det som jag vill utan att behöva ändra där.

Synd att dom inte hade som db och många relook/ipbox en mapp dit man kan ftpa in satellites.xml utan måste hålla på och konvertera satellites.xml i ett program och skicka in i ett annat innan det ska in i boxen. Eller finns det en enklare lösning? Ska söka efter det.

Schwede30
2011-02-15, 12:50
Jag är inte världsbäst på det du vill göra, mn visst finns det FTP iboxen. Finns också ett program så att du kan göra alla inställningar i datorn och sedan bara skyffla över allt in i AZBOXen. Har just nu glömt vad det heter, men det finns i progamlistan här.

Hur många satelliter vill du ta mot? Är det bara f.k.a. Sirius och THOR känns det som mycket jobb istället för att bara göra ett par kanalsökningar.

Min tuner är märkt med INPUT och LOOP THROUGH.

Vilken FW använder du?? Jag använder den senaste och har nästan inga problem med någonting. Jag klagar fortfarande på att DISEqC 1.1 inte verkar fungera, men det har inte hjälpt att klaga. För tillfället bor jag också så att jag nte kan ta emot mer än fyra satelliter (Hyresvärden) så det gör inte så mycket. Inspening av HD-kanaler blir inte särskilt bra, men jag tror det beror på att jag har en IDE-hårddisk ansluten med USB och att det är hårddisken som inte hinner med.

mr_richard
2011-02-15, 14:14
Här är instruktionen för hur det går till:
-----------------------------------------
För att få en uppdaterad kanallista gjorde jag så här...
1.
skapade en lista för den/de satelliter från denna sida http://satellites-xml.eu/
2.
Importerade satellites.xml till programmet AZboxEdit.
3.
Laddade sedan satellitlistan till datorn igen med programmet MaZ. Där jag kunde redigera listan och skapa favoritlister osv.
4.
Ladda sedan upp listan till boxen igen... Klart.
------------------------------------------
Jag har ju haft en del problem med lanet och det är säkert därför ftp proggen har gnällt om diverse problem.
Jag har genererat de filer som MaZ vill ha för att skicka in i boxen igen men vet inte vart dom ska (MaZ strular), söka i ftp programmet fungerar inte av någon anledning. Trodde att dom skulle ligga i DISK2 men där fastnade dom inte, default kom tillbaka efter omstart.
Kan du telnet kommando för att söka dom?
antenna_list.dat
DVBS.dat

Finns även i zippen. Har du fungerande listor är du välkommen att posta dom :rolleyes:

Jag ser fram emot att testa disken, en 2,5" sata 1.5 men har inte för stora förhoppningar :)

atomized
2011-02-15, 20:03
För att söka efter filer. Logga in till boxen och skriv vid prompten:
find / -name antenna_list.dat
om det är filen antenna_list.dat du letar efter.

mr_richard
2011-02-16, 08:30
Min tuner är märkt med INPUT och LOOP THROUGH.
Dom hade gjort hålen för kontakterna snett så det syns inte, över texten, men nu funkar det :)

För att söka efter filer. Logga in till boxen och skriv vid prompten:
find / -name antenna_list.dat
Tack, så slipper jag lita på editorerna!

mr_richard
2011-02-20, 18:59
Gjorde om allt igen och det fungerar, kanaler och avkodning. Jag måste ha gjort nåt skitfel första gången :rolleyes: