handdator

Visa fullständig version : Bildkvalite på azboxar i jämförelse med andra hd boxar.



mr_richard
2011-02-25, 11:51
Jag köpte en opensat s9 och en azbox premium hd samtidigt, en sak som stör mig mer är alla miljoner buggar i azboxens mjukvara är bildkvaliten. På s9an är det väsentligt bättre bild än på azboxen.

Är det något ni andra också upplever i jämförelse med andra hd boxar?

Schwede30
2011-02-25, 14:50
Bildkvaliteten kan jag inte rktigt utttala mig om. AZBOXen slaktar mn FORTEC STAR PASSION HD-mottagare när det gäller bildkvalitet, men det säger väl inte så mycket. Har du gjort direkt jämförelser med användning av samma HDMI-kablar, optimerat bildkvaliteten för bägge mottagarna och så vidare....

Mjukvarubuggar?? Kanske är för att jag inte gör en massa konstigheter med min mottagare, men tycker att det fungerar riktigt bra.
Den nya buggen vid uppspelning av vaw-filer och det underliga DISEqC 1.1 var väl ingen hit av AZBOX, men i övrigt tycker jag att den fungerar riktigt duktigt.

Vad är det för buggar du har?

mr_richard
2011-02-28, 13:16
De finns redan upptagna här och på andra forum men av de jag stör mig mest finns t.ex. dessa: segryck om man har för bråttom att gå mellan menyer eller kanaler, särskilt från hd kanal till annan kanal. Då kan den fastna kvar på hd bilden i en halvminut eller något. Det känns som vanligt när man pilar och väljer ny kanal men bilden kommer inte. Seghet i menyerna stör också. Min relook 400s från -97 är mycket snabbare.

Det kan bli riktigt kul i menyerna ibland, de kan liksom fastna på varandra så jag har 3 menyer bakom varandra trasparent så pilar jag upp på en så ändras de andra bakom också, lite svårförklarat men väldigt annorlunda :p snacka om multitasking!

Signalen är inte konsekvent, ena minuten kan den ha noll i quality andra 80-90% kan iofs vara switchen... Det händer inte så ofta. Bara vid något kanalbyte varje kväll och signalen kommer ofta tillbaka efter 20 30 sekunder.

Sen alla editorer jag får fel på. Socket error, port error etc.. Tror jag gått igenom 4 eller 5 stycken nu. Kan ju bero på wifi som inte är bra kanske, jag gav upp det och börja köra med sladd igen för den tappade signal för ofta så kanske det fungerar bättre med dom nu. Har inte testat.
Ftp uppkopplingen sög med wifi också, stoppade vid halva överföringen eller när jag bläddrar mellan kataloger. Har helt gett upp det nu, ändrar kanaler i menyerna ist.

Sen kan jag inte stänga av den :cool: vad ska jag det för kan man ju undra. När jag trycker på on/off knappen och väljer turn off så startar den om och vid en del omstarter tappar den datum/klocka.

Orkar inte bry mig om dessa buggar, köpte en openbox s9 som jag tänkte ha som extrabox men den får ta förstaplatsen tills vidare.

Jag misstänker att jag fått ett måndagsex :confused: men hur som helst ska man nog vara rätt hardcore linuxbox dåre för att gilla denna boxen. De flesta andra boxar har ju en eller några stabila images som man kan falla tillbaka på när man inte orkar laborera mer men denna har ju ingen såvitt jag försått det. E2 är ju på gång men det kan den ju vara för evigt...

Schwede30
2011-02-28, 14:44
Editorerna kan jag inte uttala mig om. Men min ELITE, som inte har WiFi, uppvisar inget av dina andra problem. Den stora frågan är kanske om det är din eller min box som är måndagsexemplaret...

mr_richard
2011-03-01, 12:07
Editorerna kan jag inte uttala mig om. Men min ELITE, som inte har WiFi, uppvisar inget av dina andra problem. Den stora frågan är kanske om det är din eller min box som är måndagsexemplaret...
Instiktivt känner jag att wifi (enda anledningen till att jag köpte boxen) har en del övrigt att önska.

I går när jag satte boxen i standby hade jag canal+ filmhd på. När jag startade boxen i morse och skulle ändra till någon barnkanal var det dags igen. Canal+ filmhd har bild och fungerar och jag började med att pila ner två gånger vilket i min lista betyder barnkanal. Väntar en minut ca, då fryser canal+ filmhd och där står den.

Jag trycker på siffran istället för att pila, siffran syns som den ska uppe till höger men inget händer. Jag väntar kanske 30 sekunder och går in i pluginmenyn för att starta om mgcamd. Jag kommer in i menyn men opencas som brukar ligga där är borta. Nu trycker jag ner startknappen, får upp stänga menyn och väljer reboot. Efter omstarten samma sak, fast på canal+ filmhd. Nu stänger jag av den på strömknappen istället, efter omstarten trycker jag bara på siffran och efter 30 sekunder klarar den av att byta.

Jag låg och glodde på den en stund inatt och noterade att displayen ändrar ljusstyrka kontinuerligt, från det lite mörkare standbyläget till ljusstyrkan som är vid vanlig drift, Skumt.