handdator

Visa fullständig version : CA Error fix för alla DM800 Cloner



seagen
2011-03-04, 14:15
Fixa CA Error på alla DM 800 Cloner
Ladda hem denna version av DreamUp och du kan fixa alla CA Error problem. Det som er viktigt er att veta vilken Bootloader som ditt sim stöder. Testa dej fram med version 69 först bottar den upp i flashläge er det bara att testa vidare med 70 72 76 fram till du får CA error problem igen. När du hittat din bootloader letar du bara upp en image med samma version och flashar in bootloader först med serie kabel sen er det bara att lägga in din image från Webinterfacet.

Ladda hem DreamUp här: http://download653.mediafire.com/jwp..._and_natas.rar (http://download653.mediafire.com/jwpdox3167cg/m2m2tzyzmne/DreamUP_patched_by_forhike_and_natas.rar)

Här kan du ladda hem bootloder: http://www.sat-universe.com/showthread.php?t=111067

Väljer du bootloader 70 finns det en knall bra image här där allt fungerar från softcams till plugins
Ladda ned den här: http://rapidshare.com/#!download|459tl|420587588|DE-133dv3PHOENIX-dm800-20092010_SIM1_2_BL70_OCP_v2.nfi|46471

Minime
2011-03-04, 14:54
Kanske värt att admin klistrar tråden, eller att någon tar sig ann att skriva en bra guide hur man går till väga?

seagen
2011-03-05, 00:03
Ja ursäkta för min dubbelpost men hoppas att ni alla där ute med gröna skärmar och "Error CA" kan slappna av och fixa era mottagare. Så är det en viktig ting till att tänka på. ALLA cloner måste ha extra kylning eller så vill dom crasha tillslut pågrund av överhettning. Hitta en fin fläkt på tradera för 120:- som går på usb porten. Ska se om jag inte kan få snickra sammen en guide innom kort. Er Norsk så sliter lite med svenskan på skrift ;-)

admin
2011-03-05, 16:01
Tråd klistrad!

dust79
2011-03-05, 19:19
Kan någon bekräfta att detta inte är något lurt? Tycker Forhike borde nästan sagt något här i forumet tidigare om han är inblandad.(som namnet på filen antyder).. Han är ju rätt aktiv.

razorx
2011-03-05, 20:36
Det är lugnt. Bara en moddad enforcer inget farligt.

hingstin
2011-03-17, 18:28
Hejsan

får ca error på min dm800 clone ,efter att jag försökte installera pp image.
kollade på en annan box (båda köpt på samma gång)
att d va boatloader 76 r1 i den.
Tänkte då följa anvisningen i denna tråd men redan innan jag hunnit göra något dök följande meddelande upp i dreamup patched by........


http://www.geting.se/image.php/293880-dreamup_error.jpg (http://www.geting.se/viewimage/image/293880-dreamup_error.jpg)

Har testat detta>
1) Connect broken dreambox DM600/DM800
2) Open dreamup, press connect.
3) When you see second loader error popup, just press ok.
4) Open http://www.gsmsweden.com/forhike/sat...stage_pack.rar
5) Drag DM800_repair in front of dreamup, and press dream multimedia logo.
6) Now press the greyed Flash button, and chose firmware.
7) The flash progress will probably hang, its OK.
8) Open dreamup again, connect the broken box, press connect.
9) If all went ok, you can now flash box again, (Use only serial
communication)

Men får bara fram rutan file is to big

Så vad göra nu???

Förstod inte riktigt första inlägget med att lägga in bootloader. ladda ner ( dom verka ju va 3 st. av varje version)????
men de nerladdade filerna var ju i *.IPK format och det kunde ju ej öppnas med dreamup patched....

~G

futuremind
2011-03-24, 15:32
Hej, fungerade att installera nu. Skönt. Får inte igång mgcamd, vet inte var jag hittar den i dreamelite 1.33. Hur installerar man denna?

dust79
2011-03-25, 19:54
Hur gör man egentligen? Var hittar man DM800_repair som hingstin nämner i punkt 5?

hingstin
2011-03-27, 21:52
Hejsan

La just upp ett rar-packet med patchade dreamup samt repair.exe filen i:


Nedladdningar (http://www.comhit.net/downloads.php)
Dreambox (http://www.comhit.net/downloads.php?do=cat&id=1)
Verktyg

men den väntar att nån moderator godkänner den först eller något...

men jag fick som sagt enbart meddelande: file is to big!

Så testade metoden med att ha både comport o lan kabel igång:
i DCC:
- aktivera rätt comport
- kryssa i "use network"
- lägg en ledig ip adress i boxens ip fält
- tryck "connect"
- sätt i strömkabeln i boxen

DEtta leder till samma " No ca found by 2nd stage loader........
men strunta i det o strunta i repair.exe o allt det, för det ger bara "file is to big"

gå nu istället till firefox (din browser) o slå in den ip du gav för boxen i Dreamup
då får du fram den "normala" flash rutan (OBS kan ta ganska länge innan flash sidan laddas.)
välj image som vanligt och flasha... vänta till det räknar till hundra procent, sen tryck reboot...

Här får jag problem, för reboot finns ej och kan ej logga in med telnet (och reboota där)och drar jag strömmen har jag samma CA ERROR, vid nästa uppstart

SÅ VAD GÖRA NU OCH VILKEN IMAGE FÖR MIN CLONE??

Så här ser det ut i FLASH INFO:

Tryck på bilden för större!

http://www.geting.se/image.php/295401-flash_info_DM800_Kina.jpg (http://www.geting.se/viewimage/image/295401-flash_info_DM800_Kina.jpg)

forhike
2011-03-27, 22:14
Testa lägga in secondstage 70 och se vad som händer.
alt. nån av dessa: http://files.gsmsweden.com/forhike/sat/dm800/dreamteam/

b.r

lojd
2011-03-28, 12:53
Information
Product Name???Booloader versionDreambox Second Stage Loader BUILD #59, built 20080509Flash Size64 MBProduction Date (YYYY/MM/DD)N/AmID?Serial Number?MAC Address?Printed Serial Number?


Detta får jag som info i mitt webinterface med sim 2.01.Har provad o flashat med olika nfi filer.Har även provat med forhikes 2nd_stage_pack.Får bara file is to big.
Det har gått åt lite timmar nu, Så sitter någon på info som kan hjälpa mig så vore jag ytterst tacksam.

DM 800hd

back (http://192.168.1.142/index.dhtml)

lordarcane
2011-03-31, 18:39
Någon som testat imagen som är länkad i början på den här tråden?

lojd
2011-03-31, 18:57
Jag har nu beställt ett nytt sim 2.01 till min 800 hoppas att de kommer göra susen mot ca error.

retep_s
2011-04-01, 23:02
Hmm....jag har ett annat problem.
Får ingen Ca error, men boxen startar inte. Den hänger sig vid uppstarten, sen händer det inget...lyser bara rött.
Har provat olika image samma fel.
Har två boxar med samma problem...någon som har nåt förslag på vad jag ska göra?

Det är sim2 och jag har kunnat ladda upp till second stage 74.

gobble
2011-07-02, 17:07
får bara ca error ock får då inte upp någon ip adress som ska in i webbläsaren så jag får lagt in second stage 70

LumberJack
2011-07-02, 23:09
Fick du det att fungera med bl70?

Om du vill ha nyare så byt sim.

gobble
2011-07-09, 09:57
jag fick lagt in 82 ock pli men har lagt in 76 ock Black Hole V 1.0 den fungerar perfekt

InSipiD
2011-09-19, 19:00
Har nu stött på patrull när jag försökt fixa en polares klonbox (DM800HD). Han råkade av misstag uppgradera firmware i newnigma2 vilket resulterade i "No CA found".

Nu har jag testat att ansluta med dreamUp och nollmodemskabel men kommer inte längre än till "box type: DM800", och sen stannar den.
Har därmed också testat att hot-swapa kabeln med min fungerande DM800 HD, men har inte hjälpt. Ikryssning/urkryssning av nätverksrutan hjälper inte. Har prövat en del olika versioner av dreamUp och fulhacken som enablear Flash-knappen men utan lycka. Har också prövat att vänta upp emot 1 timme men boxen går aldrig in i "serial mode".

Jag har flashat min egna box exakt samma mjukvara och hårdvara så den ska inte vara några problem. Eventuellt skulle baudraten-inställningen på COM-porten kunna spöka, men den lyckas ju identifiera att det är en DM800.

Jag testade att byta Sim-kort mellan boxarna (min har Sim 2.01, polarens har 2.10 vilket tydligen är helt rätt fast det är en DM800HD. Nyaste versionerna kör tydligen 2.10). Detta gjorde heller ingen skillnad, min box verkar boota med hans kort men hans box fortfarande död.

Tycker mig ha testat allt jag läst på nätet, men detta kanske är så vanligt än m.t.p att 2.10 i DM800HD inte är så vanligt än?
Har ni några idéer?

mattaahm
2011-09-19, 19:47
Är du säker på att det inte är en DM 800HD SE din polare har?

InSipiD
2011-09-19, 20:29
Är du säker på att det inte är en DM 800HD SE din polare har?

Det står då DM800HD PVR på den, och den har DVI-utgång. Det sitter dock ett klistermärke under den med texten DM800PRO. Det är jag själv som konfigurerat boxen och flashat den med exakt samma image som jag kör på min egna box, och det funkade ju bra tills han råkade köra en uppdatering.

Edit: Simkortet i hans box har ingen utbuktning och det står 2.10 på det, medan mitt kort har Sim 2.01 och utbuktning.

mattisborgen
2011-09-20, 19:53
Den feluppgraderande polaren (jag) utfärdar härmed en symbolisk belöning på några hundralappar till den som kommer med tips som leder till att boxen funkar igen.

kaitum
2011-09-20, 21:50
En kompis kom förbi med en clon800 sim2.01 som visade No CA found.
Trodde han som uppdaterat fast han sa nääää, tror inte det om nu inte barnen gjort det.
Fick kontakt med dreamup och flashade om, men ingen skillnad.
Skickade moderkortet på rep, det visade sej att den inte var uppdaterad.
Ny CPU sen va det inga problem.
Nu har ju mattisborgen uppdaterat så det har säkert med det att göra.
Men det behöver inte alltid va sim som spökar då visar no ca found.

Loranga
2011-09-20, 22:11
Har nu stött på patrull när jag försökt fixa en polares klonbox (DM800HD). Han råkade av misstag uppgradera firmware i newnigma2 vilket resulterade i "No CA found".

Nu har jag testat att ansluta med dreamUp och nollmodemskabel men kommer inte längre än till "box type: DM800", och sen stannar den.
Har därmed också testat att hot-swapa kabeln med min fungerande DM800 HD, men har inte hjälpt. Ikryssning/urkryssning av nätverksrutan hjälper inte. Har prövat en del olika versioner av dreamUp och fulhacken som enablear Flash-knappen men utan lycka. Har också prövat att vänta upp emot 1 timme men boxen går aldrig in i "serial mode".

Jag har flashat min egna box exakt samma mjukvara och hårdvara så den ska inte vara några problem. Eventuellt skulle baudraten-inställningen på COM-porten kunna spöka, men den lyckas ju identifiera att det är en DM800.

Jag testade att byta Sim-kort mellan boxarna (min har Sim 2.01, polarens har 2.10 vilket tydligen är helt rätt fast det är en DM800HD. Nyaste versionerna kör tydligen 2.10). Detta gjorde heller ingen skillnad, min box verkar boota med hans kort men hans box fortfarande död.

Tycker mig ha testat allt jag läst på nätet, men detta kanske är så vanligt än m.t.p att 2.10 i DM800HD inte är så vanligt än?
Har ni några idéer?

Prova med äldre DreamUp typ 1.3.3.4 om du inte gjort det redan. Köpte en nollmodemskabel för ett par dar sen och nyaste DreamUp funkade inte. Så jag testade den äldre versionen och då funkade det

Edit: Om du kollar så har din polare nyare revison på moderkortet än vad du har och 2.10 SIM. Vet inte hur nyare SIMS funkar på äldre boxar

tools
2011-09-24, 13:35
Hur får man kontakt med dreamboxen vid ca not found har försökt medalla medel? dm800 hd se clone!

InSipiD
2011-09-24, 13:49
Prova med äldre DreamUp typ 1.3.3.4 om du inte gjort det redan. Köpte en nollmodemskabel för ett par dar sen och nyaste DreamUp funkade inte. Så jag testade den äldre versionen och då funkade det

Edit: Om du kollar så har din polare nyare revison på moderkortet än vad du har och 2.10 SIM. Vet inte hur nyare SIMS funkar på äldre boxar

Har nu testat 1.3.3.0 och 1.3.3.4 utan någon skillnad i resultat :/

InSipiD
2011-09-24, 13:50
Hur får man kontakt med dreamboxen vid ca not found har försökt medalla medel? dm800 hd se clone!

Hur långt kommer du när du försöker med dreamUp och nollmodemskabel? Min kommer som sagt inte längre än till "box type: DM800"

wikings1
2011-09-26, 18:41
Jag tog av locket och simkortet var inte riktigt i tryckt drog det fram och tillbaka och tryckte in det ordentligt sen funka det klockrent mvh wikings1

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

fcb_messi
2011-09-27, 18:13
Fixa CA Error på alla DM 800 Cloner
Ladda hem denna version av DreamUp och du kan fixa alla CA Error problem. Det som er viktigt er att veta vilken Bootloader som ditt sim stöder. Testa dej fram med version 69 först bottar den upp i flashläge er det bara att testa vidare med 70 72 76 fram till du får CA error problem igen. När du hittat din bootloader letar du bara upp en image med samma version och flashar in bootloader först med serie kabel sen er det bara att lägga in din image från Webinterfacet.

Ladda hem DreamUp här: http://download653.mediafire.com/jwp..._and_natas.rar (http://download653.mediafire.com/jwpdox3167cg/m2m2tzyzmne/DreamUP_patched_by_forhike_and_natas.rar)

Här kan du ladda hem bootloder: http://www.sat-universe.com/showthread.php?t=111067

Väljer du bootloader 70 finns det en knall bra image här där allt fungerar från softcams till plugins
Ladda ned den här: http://rapidshare.com/#!download|459tl|420587588|DE-133dv3PHOENIX-dm800-20092010_SIM1_2_BL70_OCP_v2.nfi|46471




Hej!
Jag är ganska ny på det här med Dreambox och har fått "CA error" problemet på min enhet (dm800hd pvr). Jag har följt beskrivningen ovan och laddat både DreamUp och bootloder dreambox-secondstage_76-r1_dm800.ipk.

Jag började med att köra DreamUp och sedan klicka på "connect" och när den laddat klart på flash. Sedan kommer det fram en ruta där jag inte riktigt vet om det är bootloder eller imagen som ska laddas.

Min fråga är hur jag går vidare och laddar bootlodern och imagen (dreambox-secondstage_76-r1_dm800.ipk och newnigma2-release-dm800-v3.2.1.nfi)?

Finns det något bra guide för en nybörjare?

Tack på förhand!

tools
2011-09-27, 18:36
Har försökt med alla medel få kontakt med dreamboxen med ca not found men går inte att boota är en dm 800 se med sim 2.10 vad göra?

sleddog
2011-10-02, 17:12
Har försökt med alla medel få kontakt med dreamboxen med ca not found men går inte att boota är en dm 800 se med sim 2.10 vad göra?
Ladda ner sunrays DreamUp och drivrutinerna för USB på dreammultimedia, anslut nätverkskabel och mini USB bocka för använd nätverk i DreamUp.
Starta DreamUP och sen boxen, surfa till boxens IP (står i DreamUp) och flasha om via WEB-GUI.

cborg
2011-10-03, 10:15
Hej, jag har samma problem som "tools" och jag har försökt allt. Varit inne på hundratals forum kändes det som. Till och med tyska, polska, japanska, franska forum etc..

Har jag missat något ? På displayen står det "R01: NO CA FOUND" och det är en DM800HDSE Clone med sim 2.10.

Vad jag har gjort/försökt:

1. Jag installerade drivrutin (CP210x).
2. Jag kopplade nätverkskabeln mellan routern och boxen.
3. Jag kopplade mini-usb mellan min laptop och boxen.
4. Boxen var avstängd.
5. Jag öppnade DreamUp 1.3.3.7 och "Use network" är bockat (fast jag vet inte ip-adress för jag kan ju inte få fram det på boxens display.
6. Jag valde comport 3 enligt enhetshanteraren.
7. Jag tryckte på connect och då säger det "connection prepared, now switch on the dreambox!" och jag satte på boxen men ingenting hände.

Jag har försökt och försökt. Vad gjorde jag för fel?

Jag har också provat att koppla ur nätverkskabeln och kopplade den till laptop för att ta reda på Ip-adress som är 192.168.0.15 och kopplade sedan tillbaka nätverkskabeln till boxen och jag ändrade ip-adressen i "Remote Ip (Box)" fältet.

Nån därute som vet hur man löser det här, snälla hjälp mig och andra som har samma problem.

//CB

tools
2011-10-03, 15:43
Hej tools här har bootat med dream up sim 4 500hd 800se 800 v 1.3.3.7 men där står jag nu med boxens ip igen men vad göra sen?

sleddog
2011-10-03, 17:39
Hej, jag har samma problem som "tools" och jag har försökt allt. Varit inne på hundratals forum kändes det som. Till och med tyska, polska, japanska, franska forum etc..

Har jag missat något ? På displayen står det "R01: NO CA FOUND" och det är en DM800HDSE Clone med sim 2.10.

Vad jag har gjort/försökt:

1. Jag installerade drivrutin (CP210x).
2. Jag kopplade nätverkskabeln mellan routern och boxen.
3. Jag kopplade mini-usb mellan min laptop och boxen.
4. Boxen var avstängd.
5. Jag öppnade DreamUp 1.3.3.7 och "Use network" är bockat (fast jag vet inte ip-adress för jag kan ju inte få fram det på boxens display.
6. Jag valde comport 3 enligt enhetshanteraren.
7. Jag tryckte på connect och då säger det "connection prepared, now switch on the dreambox!" och jag satte på boxen men ingenting hände.

Jag har försökt och försökt. Vad gjorde jag för fel?

Jag har också provat att koppla ur nätverkskabeln och kopplade den till laptop för att ta reda på Ip-adress som är 192.168.0.15 och kopplade sedan tillbaka nätverkskabeln till boxen och jag ändrade ip-adressen i "Remote Ip (Box)" fältet.

Nån därute som vet hur man löser det här, snälla hjälp mig och andra som har samma problem.

//CB

Har du använt Sunrays DreamUp som jag nämnde ovan?



Hej tools här har bootat med dream up sim 4 500hd 800se 800 v 1.3.3.7 men där står jag nu med boxens ip igen men vad göra sen?
Som jag skrev ovan så går du då med webbläsaren till den adressen som står på boxen....
Sen så letar du reda på där det står Firmware upgrade och väljer din image....

cborg
2011-10-03, 17:59
sleddog: Jo, jag använde Sunrays DreamUp. //CB

sleddog
2011-10-03, 18:10
sleddog: Jo, jag använde Sunrays DreamUp. //CB

Är du säker på att drivrutinen är installerad?
Jag kan inte ha både "vanlig" USB to serial (till vanligt nollmodem) och drivrutinen som krävs för DM800SE installerade samtidigt på min dator,kanske det du råkat ut för?
Kolla i statusfältet då du pluggat in kabeln till din 800SE, du BORDE få en felhänvisning då.
Annars så kolla om du har mer än en COMport att välja på i programmet.

danne74
2011-10-03, 20:40
Lånar denna tråd lite.. eftersom jag har liknade problem med min 800se. Kan dock komma åt den via dreamup från sunray. Men när jag försöker flasha in en bootloader så får jag detta fel.
985

har ni något tips hur jag går vidare. filen jag försöker lägga in är från sunrays sida.

/Mvh
DW

cborg
2011-10-03, 20:41
Sleddog: Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vilken drivrutin för DM800SE menar du?
Jag kollade i enhetshanteraren och det står utropstecken på "Silicon Labs CP210x USB to UART Bridge (COM3) så det måste vara någonting som gick snett med installationen av CP210x drivrutinen. //CB986

cborg
2011-10-03, 21:52
Hej. Problemet är löst! Jag inaktiverade övriga comportar förutom silicon com3 i enhetshanteraren och då fungerade det.

Tack för hjälpen, sleddog! //CB

cborg
2011-10-04, 21:23
Jag blir tokig. Problemet kom tillbaka. Jag kan inte få bort "utropstecknet" trots jag installerade om flera ggr. Det hjälpte inte längre att inaktivera andra com-enheter... Några idéer? //CB

JBullen
2011-10-06, 00:54
Dubbelpost

JBullen
2011-10-06, 00:56
Ladda ner sunrays DreamUp och drivrutinerna för USB på dreammultimedia, anslut nätverkskabel och mini USB bocka för använd nätverk i DreamUp.
Starta DreamUP och sen boxen, surfa till boxens IP (står i DreamUp) och flasha om via WEB-GUI.


Enkel och perfekt lösning, funkade 100% första andra och än så länge :)

Tjalle85
2011-10-13, 21:15
Kan man flasha in en bootloader med DreamUP över nätverk?
Jag har sim 2.10 och tänkte flasha in bootloader 84. Innebär det då att man kan flasha boxen med senaste image utan att det är en patchad version?

Tjalle85
2011-10-14, 12:23
Efter lite forskning på nätet har jag själv letat reda på de svaren jag ville ha :)

Sneaky
2011-10-14, 12:30
Dela gärna med dig...

Tjalle85
2011-10-14, 17:24
Det går att flasha över nätverk som vanligt genom att surfa in på boxen och välja update. Först skall man lägga in bootloadern. Sen image och bootloader igen. Sen reboot.
Vissa orginal image fungerar och vissa måste vara patchade för 84.
Så uppfattade jag det som när jag läst på annat forum.

andypeggy
2011-10-16, 13:37
Har provat precis som det står men dreamup kommer bara till connection prepared, now switch on the dreambox! och när jag startar boxen står det fortfarande kvar!

Hexantrop
2011-10-17, 11:19
Allt ok till fram till själva flashningen - men den startar inte :-(

Laddat ner SunRay - DreamUp
Laddat hem DreamMultimedias originalimage för DM800HDSE (release-dm800se-3.0.3.nfi)
Laddat hem önskad image för boxen, om/när jag får liv i den (Nemesis2.3se-OE(1.6)-SVN(093)
Laddat ner drivrutiner för USB (CP210xVCP_Win_XP_Vista_7).

Sedan låtit Windows installera drivrutinen under COM 3
(Måste starta om datorn för att få drivrutinen installerad)

Anslutit nätverkskabel mellan box och brygga
Anslutit mini-USB kabels mellan box och dator

Startat SanrayDreamup - bockat i Use Network och under Remote-IP skrivit in box-IP: 192.168.13
(För de andra boxarna har jag inte DHCP i kryssat, varför de har lokala IP-adresser som slutar på .105 .107. 109)
Klickat på Connect i Sunray och därefter

Startat boxen när jag blivit uppmanad och då fått upp box-IP: 192.168.1.13 på boxens display

Gått i i Firefox och i adressfältet skrivit in denna box-IP i adressfältet.
Firefox hittar boxen.
Klickat på Firmware Upgrade
Hämtat den factory image för DM800HDSE jag tidigare laddat hem och öppnat. Se ovan!

- Klickar på Flash - men ingenting händer. Flashning startar startar inte. Ingen stapel som visar flashningens fortgång visas på webbsidan och på boxens display står fortfarande efter kanske en timme bara ”192.168.1.13”

Har även testat Tjalle85:s variant med att starta med att lägga in bootloader, med samma resultat …
Någon som har någon idé om var felet skulle kunna ligga, eller förslag på något nytt för mig att prova? Sitter med en ny DM800HDSE som just nu är helt obrukbar. :-(

matkoh
2011-10-17, 11:24
Hmmm.

Prova med annan webbläsare, opera funkar bra, dock så händer det nada med FF.

Sneaky
2011-10-17, 12:49
Ja som matkoh säger, FF funkar inte för mig heller men IE funkar, nått ska väll IE va bra till ;)

Hexantrop
2011-10-17, 13:43
Tack matkoh och Sneaky! Ska självklart testa, börjar med IE som trots allt redan finns här i burken ...

Förresten, den där om IE var kul :-)

Hexantrop
2011-10-17, 16:54
Nu, med Explorer kunde jag lägga in först en factory image, dm800se-3.03 från Dreammultimedia och därefter sim2SE_SSL82. Riktigt kul så långt, ja det viktigaste av allt såklart!

Men sedan har jag försök byta ut den där factrory imagen. Först mot Nemesis3.2 för dm800se-es-OE-(1,6)-SVN093 , sedan ett försök med Openpli-beta2.1-dm800. Det gick dock inte. Får upp "crc skipped" wrong or old/invalid image och/eller wrong architecture.

Var ligger felet då. Kan jag gå tillbaka och göra om något, för att få boxen att acceptera en nyare image? Det vore ju toppen trots allt ...

När jag bootar upp så står det "Sim2&4", om det säger er något mer?

Hexantrop
2011-10-18, 11:37
VIKTIG INFO! Andra kan råka ut för samma problem ...

Nu har jag lyckats få in en annan image än den factory image som jag måste lägga in först när jag kunde rädda min DM800HDSE med hjälp av Sunray Flashup. Som framgår av mitt förra inlägg, gick varken Open Pli eller Nemisis att installera. Under allt letande fann jag i nedanstående tråd som tar upp vilken image som är vanligast i DM800HDSE.

http://www.comhit.net/showthread.php/28581-Vilken-Image-är-vanligast-till-DM800-HD-SE-clone/page2?highlight=ramiMAHERv14

Ett inlägg där av gobble, rekommenderar han en ramiMAHERv14 image. Hittade en ramiMAHER image, DDD-dm800se-1-2-10-13-ramiMAHER, och den klarade av vad de andra jag testat, inte klarade av – så nu är den installerad.

Ett problem uppstod dock vid installationen, det där med tuner not found. Öppnade då boxen och kunde se att tunern inte var helt intryckt, utan satt snett. Inte första gången tyvärr. Har tidigare köpt två DM500S-kloner och även på en av dessa var det samma fel. Alltså samma fel på 2 av 3 inköpta kinesiska kloner ...

Ja, ett mycket väsentligt problem återstår för mig att få ordning på. Jag hittar inte i ramiMAHER-menyerna, hur man får till en favoritlista! Finner inget om att göra ny bouquet … Det blir OT att ta upp här, men jag tänkte lägga in frågan i image-tråden, som jag länkar till i det här inlägget.

Sneaky
2011-10-18, 13:03
Jag använder alltid DreamBoxEdit för att skapa kanallistor, borde funka fint för dig med.
Ska sätt mig nu och leka lite med min backup klon, ska testa flasha det mesta. Återkommer om ja lyckas med nått intressant ;)

Hexantrop
2011-11-18, 13:13
Jag fick problem med att rädda min box trots att jag följt den SunRay Flashup guide som fanns tillgänglig. Nu har jag dock, tack vare goda tips plus egna trial and error, lyckats få till det! Den här är för DM800SE SIM 210.

GUIDE
Speciellt avsedd för er som misslyckats med den gängse SunRay-guiden - och som inte vill hamna i detta CA NOT FOUND ännu en gång!


Den här guiden är så pass detaljerad att den väl borde ingå under epitetet “Idiot-guide” J


Förberedelser:

Hårdvara:
Hårdvara som behövs, utöver box och dator J
1 st USB mini-B kabel
1 st vanlig rak nätverkskabel (UTP Cat5e)

Mjukvara:
Programvara att ladda hem, packa upp och installera:
Sunray -Flashup for 800hdse
http://www.sat-universe.com/showthread.php?t=210717

Factory image för dm88se-3.1.0.nfi:
http://www.dream-multimedia-tv.de/downloadcenter#DM800se

Ladda hem och packa upp:
1 st bootloader: SIM2E SSL82 110620.nfi (.nfi - EJ .bin-filen)
http://www.sat-universe.com/showthread.php?t=210589

Installera efter det boxen tillfrisknat:
En patchad SSL82-image för DM800se
Finns många att välja bland, jag blev rekommenderad den här:

http://www.sat-universe.com/showpost.php?p=850724&postcount=65

Förfarande:
1. Sätt på box + dator
2. Anslut USB-kabeln mellan dator och boxen, d v s ”Service” på boxens baksida. Windows kommer automatiskt att skapa en drivrutin + en virtuell com-port. I mitt fall blev det COM 3.
3. Stäng av boxen och anslut nätverkskabeln mellan box och router/dator.
4. Starta SunRay-Flashup.
5. Bocka här i ”Use network”
6. Fyll i ”Local-IP (PC)”. Är du osäker på IP-adress, gå in i kommandotolken: Kör ->cmd och skriv: ipconfig (samma IP under ”Select one”).
7. Fyll i Remote-IP (Box). Jag gjorde en sökning med DCC, men det finns säkert andra sätt, om man inte vet. Den lokala IP-adress jag normalt använder, funkade inte.
7b: OM du redan tidigare gjort försök och misslyckats, gör även detta:
Klicka i SunRay Flashup meny på ”Extras” och sedan på pilen längst till höger, så får du upp ”recover bad sectors” och sedan på ”Yes”.
8. Klicka på “Connect” och programmet ber dig ansluta boxen.
9. Öppna sedan datorns webbläsare och skriv där in boxens Remote-IP i adressfältet.
(För mig funkade inte Firefox när jag testade att flasha med den, däremot funkade Explorer!)
10. Du får då upp en sida. Klicka på en länk längst ner Uppdate firmware.
11. Klicka på Browse och hämta din image. Jag använde factory image (se länk ovan).
12. Välj fil och öppna den.
13. Klicka på Flash-knappen. Efter en stund får du upp en bild som visar uppladdningen fortgång.
14. När detta är klart – dröjer en stund … Gör ingen reboot, utan …

15. Klicka på Back-knappen
16. Välj en ny fil genom Browse, den här gången bootloadern, ssl82.nfi (se ovan).
17. Öppna den och flasha på samma sätt som förra filen (Kör pkt 12-14 igen)
18. När den är klar, tag Reboot. Inget händer(?), så du får nog göra en reboot manuellt ..
19. Lägg nu in önskad patchad (patchad = VIKIGT – annars får du tillbaka samma problem igen)image för DM800SE på gängse sätt.

Kollar just nu på lämplig patchad image. Återkommer när jag funnit någon bra. Kanske någon av er har något bra förslag?

Ovanstående förfaringssätt räddade min box – och räddar säkert även din!
Lycka till!

Här är jag också skyldig Ferret på SatUniverse ett stort tack. Han var till stor hjälp för att resultatet skulle bli det önskade. Kan guiden leda till att så bara en enda box tillfrisknar, så har den varit väl värd besväret.

EDIT: Re pkt 19 - har ännu inte funnit en patchad image som varit ok för mig (mitt/boxens fel?) :-(
Har testat:
Nemesis2.4 SVN(099r1)-dm800se-ramiMAHER #ssl84a (http://www.sat-universe.com/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.multiupload.co m%2F72B03IJO9R)
Tunerproblem. Den hittade ingen tuner som gick att fylla upp med kanaler.:-(

iCVS-Image-DM800se-2011-07-09-ramiMAHER #ssl84 (http://www.sat-universe.com/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.multiupload.co m%2FAHMU6CAK92)
Den hittade alla kanaler utan några som helst problem - men här lyckades jag inte installera tunisiasat:
http://www.sat-universe.com/images/galaxy/attach/rar.gif tunisiasat-addons-manager_1.1_mipsel.rar (http://www.sat-universe.com/attachment.php?attachmentid=243356&d=1288603591) som jag skulle behövt för att kunna installera cams.

Hur man än vänder sig har man röva bak, som vi värmlänningar brukar säga. :-(

Söker vidare efter en för min box bra patchad image ...

Biljard-Micke
2011-12-18, 20:33
jag har en DB 800 HD Se clon som fick felet: "NO CA FOUND".
Avhjälpte felet med detta program " Dreambox NCF Repair Tool SIM2 Edition v2.0 "
+en miniUSB kabel till servisUSB

http://www.comhit.net/image/jpeg;base64,/9j/4AAQSkZJRgABAQAAAQABAAD/2wCEAAkGBhAQEBEQExMVFRQWFBESFRITGRkVEhcTFxcXFhQXFx gYJyYeFxkkGRUUIi8gIycqLC0sFR4xNTIqNSYsMCoBCQoKDgwO GA8PGjIkHyUsLCwsLC01MiksLCkpKSwpLCkpLCorKSksLCksLC kpKSwsLCwsLCwsLCwsLCksKSksKf/AABEIANAA8gMBIgACEQEDEQH/xAAbAAEAAgMBAQAAAAAAAAAAAAAABQYDBAcCAf/EAEwQAAECAwMECwwIBgICAwAAAAECAwAEEQUSIRMWMVMGIkFRU pGSk9HS0wcUFTJUYXFygZShsRcjMzVCorKzNENzdMHiYoLh8CQ l8f/EABoBAQADAQEBAAAAAAAAAAAAAAABAgQDBQb/xAAvEQEAAQEFBgQHAAMAAAAAAAAAAQIDERITUQQiUpGh0RQhQY EFIzEyYXHwQkOx/9oADAMBAAIRAxEAPwDnGwvYu28oPzRKZdJ8UYLdI/CneG+rcx9nTFT9nKWU97tJwASG2m7mitLxIwAGKzUk3jQAAGGs DYw5MNB1CmEBKlNpCm1qULlBWoUB8Ikndg8wfGfYO9ebc3af8/MOKA22LJl5hSTk222wACUISkuK3VbYEoTvJ07qjuCMYYlrqiqX UqgKqookfyxd2yTtgXMTUCiVHcpGcbBX9cxzbnaR9zFmNcxzbv aR0iqI9HGaKpm+9iycmSUiVdqA2cSgDbJJIrcOIIpvGoNY8pRJ 7ass5hQjRhtUE3zcw2ylBJFalNKDTGfMWY1zHNu9pDMWY1zHNu 9pE440Rl1asc1LSoZW4iXXeQ4UXFAVKQhSr4CU6MAPTUb1cjNl S6lNjJgXnFJWm7tm0Jv4qJokkhCSCOFoOBLMWY1zHNu9pDMSY1 zHNu9pDHGhl1asIlZYOqQqXWU5XJpUkJTtb7iLxKgQrBCThSt4 4UAJ8tGRVk6S7u3umu1UkAhJ03BXAkGmgp3cCdjMWY1zHNu9pA bBJjXMc272kMcaJy6tXtyyZa6y4GiAtC1rboFuABsuJSCAkBRo E0I0ndjEJaTKkpEuvFSBe2pTQuBClDaCqLtSFYY0wpjHo7BZjX Mc272kMxpjXMc272kMcaIy6tWtPyrCHHEJYvBKwAaYXbyBUkDx qFZpQUoNINT6l5SXUFnIgENTDoRSiqoWoMjEba8kCoGI9oBz5j TGuY5t3tIHYNMa5jm3e0hjjROXVq1XZdhN6jIXRNRdFMbjahUg KF0lak4VpcOnGmVLEpo72WTWgpdCcXLgOKDtKGt78sZcxZjXMc 272kMxZjXMc272kMcaIy6tSdkZNKLyWVAlpDovhJTVVAGzQCiq kDSAPGOAMeX5CVBmLrJIbbvINBRSgEYeKKglSwKU+yVv4esxZj XMc272kMxZjXMc272kMcaGXVq8ykjKuNu/UkONt3yDduK0lITta7YJXTE0oDiCIxmTl6OVYoQ0laTTaFzaFa KlIBolxNDUVKF1KRiMo2Bv61jz/VudpH3MWY1zHNu9pDHGhl1atV9hgKupYKsWabWhurSCa4YKBqK ECmGmDDEuUpWpghNEqWkJOUSj6qpxTiTlFEClQGlVqa0+P7GlN rLa5mXSQkLNW3QkJJIBKr90VIOk40jGmwwUlXfcqANNUuAjTuZ SuN0036QxxonLq1WOW2LyRQgrTRZSkqSm6QFUF4CoxANRGTNWQ 3j+Toir+AxeCTNSwqlKwS26EFKqEUUV3SaEYVrjGVjYyVryaZq VUrDahLhONdH1mPiq4jE5lPCplV8SVesqXl1hRaQ41upUhF4ee 8E1Iw0HRpG6DKtJsdQqJdv0UTUfCIDMSY1zHNu9pHkbAHh/Ml+ac68c6piZ8naiJiLpm9LWk7ZbVFCXaCKYqyWVIVXCqUlJA8 +Ps3dU2nZZbS6JZtKKEGrKnFBYNKUBQQnRRVD56aI1Mwn9bL82 52kMw39bL8252kVXbarTsstpeEs2lBFDeZU4oLBIIIBSQnRRV1 Xs0GLtKzLPellPMXkihrLugXbgqFJSboWCPwkkg0phWo2cw39b L8252kY5jYO+hC15SXN1KlUybmN0E08fzQHLZyxUIccQFGiVqS NG4SIRIv7dSlnSolR9JNYQF/sUMqkW23Hsie+XlpIrfN0UN3TwhHwyAuBsWgLqbt0UcwukFKgK 0qKAAaMK0rjG53Oad9SFaUytoadH2UdaWtYKqIbIJ2uKcBiMdG 7dOk6TAcvsiYZZSAqbSs5QuKJv1IydyhO7iAca6N/GJfOGV1yfzdEXdJcKDeSkEZPFIbvHh0qSnR6NJ9MYyt/gNYClNrj4uJxH/LegKZnDK65P5uiGcMrrk/m6IvssSVm+lATQ0oE6aimNSTh5hG3db3kfCA5vnDK65P5uiGcM rrk/m6I6Rdb3kfCF1veR8IDm+cMrrk/m6I+5wSutTxK6IuGyx9DUjMuJKUlLZNRQEb+O5hWOWW3sqS6w4 yMjdJaSkIu1plUECg0UApQadOGiA2dkiGHnE/XtJOT0LSpdUq2ySAMACFJNRjo3DGjK2fLNKbImkKALJN9KyRky o0bI8QVV8xXGLX3Prvfz16n8JKaaatvfjol1veR8IDhrsgzfvp mmQb5WNos6SFEVONSRidO5WmEZrRk5Z95Tq5ps3mwi6pJN044J wG1qaiuOGmO2XW95Hwhdb3kfCA5hJ2zKoSU5ZFLyiAL9AknapF a0oKDDDDAAYRnzhldcn83RHSLre8j4Qut7yPhAc3zhldcn83RD OGV1yfzdEdIut7yPhC63vI+EBzfOCV1yeJXRHtq25dSglLqSSQ kDHEnADERMd0G00S6JZVUAFxYoaXbwbUUEjCtCK03x5qxQn7fE 1NSI+rql0qo3QgArZAx3fTQaYCU2VSEvkzMPIU5dCQEpVTSoYi uFeiPjGwpxBKkWe8kmtSHmxpBChp0EHERm2XpJk3AASat4D1hF y+kWzh/OPNudWApruxR1YINnu1IQm/lW8pRAugXq1pTTv1jNK7HphpSVIkHhdSlAAeRdokKAqK4+Mfhv RbU90KzzodUfQ071Y9fSBIaxfNO9WAr+RnvIXOcb6YZGe8hc5x vpiwfSBIaxfNO9WH0gSGsXzTvVgK/kZ7yFznG+mGRnvIXOcb6YsH0gSGsXzTvVh9IEhrF8071YCrrmZ kKKDKOXgASL6DQHRWmAOGjTGoq1sqJtktqbW00q8FEHFSFEDDz UPtiP2TbJCuafUzli2pSFBSAU1+qbQrBVD+EjRuAjcMalgzCnD aLikqBU3+IUODah/iA5snRCCdEIC/WClPezFWkuXpiaSSqtUoCMoqlFJFSUJGJ0kaYzeFZS6V94m6Ak k31fiJAA3VYjHAUPGdPY5aClNJlklCNu+6XXEJcwvJTdSlQIru +zc3bkluQwqpwndNWxU7poE0HoEBBWfMSjrqWzKXASoX1LVQUy tCRhQHInd/Gjfw8vrl0tsOBhtYcWvBJJcDZVRohF8XiUlJJBNK1ukaLBk7P3 3OU31YZOz99zlN9WAqarfkQK956EFwgrIIF1RxroAKbpO+RpjZ an5VSkpEkaqUlIqshO2KBeJOhG3qFbtxVQKRY8nZ++5ym+rDJ2 fvucpvqwGjYtmS78u08qXQlSkgqSCshKt0YkEEHcOjzxvZvSup Txq6YyIdkgKBx8DeDiQOIJj13xJ61/nU9EBhzeldSnjV0x8VsblDgWU8aumM/fEnrX+dT0Q74k9a/zqeiA8O2JLLNVNJJolNcRgkBKRgdwAD2R4zeldSnjV0xm74k9a/zqeiHfEnrX+dT0QGHN6V1KeNXTDN6V1KeNXTGbviT1r/Op6Iwzk/KIbWsOTBKQTTKpxpueLAM3pXUp41dMM3pXUp41dMaB2SSoUK98 hJAxyyCoKKlgilKGgQDhia+aPqdkcoEpvKmLxyt5KHkG6UE4Yg GpwOjRU6BAb2b0rqU8aumGb0rqU8aumEnaMm4gLDj4ruZVB+IF P/fPGbviT1r/ADqeiAw5uyupTxq6Y+t2BLJUlaWkhSTVKqqqDvip8w4oy98Set f51PRDviT1r/Op6IBasypph1xJopKFKBOgECsUNrZBZhSC8l5bpAyi6qxXTbGt N+sXzvmU1sxzqeiHfUprZjnR0QFLb2R2MmtJZwVxO2mMTvnbRH PbJZELUUMuEFXiuKeKAja0uhKgquC61P4hTRHRe+pTWzHOjoh3 1Ka2Y50dEBzZvZPK3SCya0QAqr5VW6bxIygGKqejeMe3NkUkFB SW1kXEAoUp4gqui8aBQptgfxHBRoDQR0bvqU1sxzo6Id9SmtmO dHRAc7Y2TyQcF5klBJvAF8FIuigSb5J21dIx80SWdFj4Dvdypw AvzFSeVFy76lNbMc6OiPLjkkoUU4+obynEkfFMBUJm15BaFJZl lh1QKWzliohZwTtcoSrGmFD6ItLLK0SNxfjJl1JIrWhCDhXdjI gSANQp0HfC0A8YTELaNrLaWpGVDzTqXUIBCUut4AC8UgBeK6V3 hXTpDlidEIJ0CEBd9imxxE2hxSlrTcWQLlBpUsnGldwcUTmYLO ue4x0RG7DpVbks8EOZM5UG9UjCjopgRvjiqMaGLS1KTINVOJV9 YtQOKaNlJSE3UiiyKg7Y/h044BEZgs657jHRDMFnXPcY6Ik1yU3doHgDTTtTjU1/ljcpuYUpjWozWdLzCVKyrqVpoLqQACDvmgFa49AgIbMFnXPcY6 IZgs657jETIlZgK+1BTlFKxpW4VAhPi7gqKYaQb25Hmds51bl9 LhSm6kXLywCRlK+L4tb6RUb1dIEBEZgs657jEMwWdc9xiJt2Tc LSUXqqFKm8tNRjhfTt8KjHSborpMfbOlnUX76goKUVJoVm7WtU 1VU0pTjOEBB5gs657jEMwWdc9xiJBux3glIypJAxJcdxUCo03N qaoqaVFzCtTHgWM+K/Wk6KJLjwAwRXbDHSlXHuVMBpZgs657jEMwWdc9xjoibnJRxWSu roUGqiSoXvF3EmhrQ6ajE+zTak54bUvJO0O3om6Vm/+EJvYVQa6NroMBoZgs657jHRDMFrXPcYiW71mrpGUTeKWReBpt kn6wgFBAvA7x6NmclVLLZBIuqqdutNRQ7iKBWN00OGHngIHMJr XPcoQzCa1z3KESqZOZpRToO1UCK0qSCPGSgHSQailKfi0xlnJV 1bAQFBK6JBUFKGjTRQF7H0cUBCZgs657jEMwWdc9xiJJ6y3iol Ll0Xq0DjmKfq9qQa3fEUdrwqVoTGZmSeDYSpYrdcxSpZF9RNMV ba6AfOca7ggIfMFnXPcYhmCzrnuMROycs4hRvKBFxCfGWo3klV cFYUooCuk3QT5tTwW9eUcpgXFLH1ju1SdAu6DTgnD2UgI3MFnX PcY6IZgs657jHREumUmKD6weK6ki9UEqJKFVuVqK00Uw0HRHly UmiMHQnaoGFDiAmtLyDporE8LQKVgIrMFnXPcY6IZgs657jHRF nRWgrpoK00V3aR6gKtmCzrnuMdEMwWdc9xjoi0wgKtmCzrnuMd EMwWdc9xjoi0wgKfaGwhttl1wPO1Q24sVOFUpJFablRFaZkFNu t1cCq3hgMRShoaqNNCdHorgRHS7TavMPJrS806mumlUEVpuxEJ sWXRZyng2jK3m/rikF3bOJvbfTiDSmimGiA5InQIQToEIDouwiRS9LvIVoyzajhW t1SzT2xZfA+I+tXS8pV2qhgQRTBW5X0YDDCIPuc/ZP8A9QfNcW6AiUWIsKv98OVoRu0xrXC9Su2NDTCg3o9O2ECpak rKCoBIujFKQm5StccBhoxAONBSUhAQzVhu3kkvK8ZxRuqXuqBR dqaVAFMcKaBGXwJhQurIuLRpV+L8XjaR567uIrEpCAxMMlO7Xa pFfRXH4/8A7GkbFqa5V2lSaXiBdvXrm+B5/G89MIkoQGkiQUlpTYcUokK2yyb14gAGqfFApoA/86y7DUoKGXcF5KEmhOBTQlSTWoqa8fmES0ICOFkqvFWVVi4XKG pABSU3RjgKKPw0R4bsQgAZZwgAjSqug41vb5rjXQN6JSEBpu2e VN5PKKA2uON4kVrUggmtdAIpT2RrLsMlQVl3BQk0BVTE1FdtjT 5AYb8rCAQhCAQhCAQhCAQhCAQhCAQhCAQhCAwzn2bnqL/SY0XvupfrM/uJjenPs3PUX+kxovfdS/WZ/cTAcXToEIJ0CEB07uc/ZP8A9QfNcW6Kj3Ofsn/6g+a4t0AhCEAhCEAhCEAhCEAhCEAhCEAhCEAhCEAhCEAhCEAhC EAhCEAhCEBhnPs3PUX+kxovfdS/WZ/cTG9OfZueov8ASY0XvupfrM/uJgOLp0CEE6BCA6d3Ofsn/wCoPmuLdFR7nP2T/wDUHzXFugEIQgEIQgEIQgEIQgEIQgEIQgEIQgEIQgEIQgEIQgE IQgEIQgEIQgMM59m56i/0mNF77qX6zP7iY3pz7Nz1F/pMaL33Uv1mf3EwHF06BCCdAhAdO7nP2T/9QfNcW6Kj3Ofsn/6g+a4t0AhCEAhCEAhCEAhCEAhCEAhCEAhCEAhCEAhCEAhCEAhC EAhCEAhCEBhnPs3PUX+kxovfdS/WZ/cTG9OfZueov9JjRe+6l+sz+4mA4unQIQToEIDp3c5+yf8A6g+a 4t0UfYZPCXl3FroELdKUqK2kC8kqJH1i040UDhE7nZL8JHPyva wE3CITOyX4SOfle1hnZL8JHPyvawE3CITOyX4SOfle1hnZL8JH PyvawE3CITOyX4SOfle1hnZL8JHPyvawE3CITOyX4SOfle1hnZ L8JHPyvawE3CITOyX4SOfle1hnZL8JHPyvawE3CITOyX4SOfle 1hnZL8JHPyvawE3CITOyX4SOfle1hnZL8JHPyvawE3CITOyX4S Ofle1hnZL8JHPyvawE3CITOyX4SOfle1hnZL8JHPyvawE3CITO yX4SOfle1hnZL8JHPyvawE3CITOyX4SOfle1hnZL8JHPyvawE3 CITOyX4SOfle1hnZL8JHPyvawE3CITOyX4SOfle1hnZL8JHPyv awEnPrCWnVHQG3CT5gkkxWJjZMky7cmhJN8grWoFN24bwABoSa pxOj07m7PbJJdxpxu+gX0LRXLSppeSU1plcdMVxEuVrScuyspC 1BCFMXjtaqO1eUpRCUn8JO1EBSE6BCCdAhAW+wLLfcSXEtqWkF aUkFFAb6isAKUKVGTqaY0G9Ev4JmdQvlNdeIWZtx+UsptxldxR nHEE0SdrcUabYEaUjiivfSRaWvPIa6sMVy0U3+q9+CZnUL5TXX h4JmdQvlNdeKJ9JVo688hrqwR3SbROh8nzBDVf0wxTotlxrC9+ CZnUL5TXXh4JmdQvlNdeKJ9Jloa88hvqx9+ku0NeeQ31YY50Tl RxQvXgmZ1C+U114eCZnUL5TXXijDulWhrzyG+rEhZOzG05kuBE wlNxBcUXA2kXahNBtDU1UMIjHOicmOKP72WnwTM6hfKa68PBMz qF8prrxWc67W1yeVLR7b2S2wrxVlfqBlfwQDDHOhkxxR17LH4J mdQvlNdeHgmZ1C+U114hGrXttQqVOJ8ymsfytkfGPfhO2uGrmj 2UMc6GTHFHXsmPBMzqF8prrw8EzOoXymuvER4Ttrhq5o9lDwnb XDVzR7KGOdE5MccdeyQmrBml3aMrFFAnbNjDzUXp6Y8yWx+bbq C0sjC7i1UYUoTf9EaBta2RSrhFcBVoip3h9VjH0WpbWm+rmj2U RjnQyI4469kv4JmdQvlNdeHgmZ1C+U114iBaltcNXNHsoeFLa4 auaPZQxzonIjjjr2S/gmZ1C+U114eCZnUL5TXXiI8KW1w1c0eyj74Utrhq5o9lDHOhkU 8cdeyW8EzOoXymuvDwTM6hfKa68RPhS2eGrmj2UPCls8NXNHso Zk6Hh44469kt4JmdQvlNdeHgmZ1C+U114ifCls8NXNHsohpruh zza1IL5JGBIQimiu6kHd3oZk6J8PHHT17Lf4JmdQvlNdeHgmZ1 C+U114pf0lzuuVyG+rD6S53XK5DfVhmTpJ4aOOnr2XTwTM6hfK a68PBMzqF8prrxSvpNndcrkN9WPqe6ZOk0Dqid4Ib6sMydJT4a OOnnPZdPBMzqF8prrxml7FdotxaS2EIdVtiklRLS0gC6TQbYkk 7w38KKe6bOjDLHkt9WJ7YfsxmJxyYaccKkiVfXQpQMRdFdqAfx GGOZ9FarCKYvxxP9+lPTohBOiEWZ07sh+52v75z9tcUUxetkP3 O1/fOftriiwHjdFdG76N2LGZVpwA0B3iMDT0jGK6qN+QZdpebVhup BBx86TSAkV2QDug+ZYvHlCiviYxL2O7oSoedCgocS7p+MZ2Zp4 eM1XzgKHyCh8Y3GrVAwKCPSUj9RTAQ52NLPirA8ziVI+NCn4xJ bHLLmZaYDpbvBNFC4UrCiFoVTDzJOmJWXtRPBV7AFfpJjcRPpO 4v2trp8oCYd7oTqPGlSn1g2PnBvurOpFEtkDeCmwPgYhXrSQkf 4II+Bis2pOsLJq0j00APGMYDof0tP8BXLb60PpamOArlt9aOUN 2Qt3FppVN/8PGrD4xts7DHz4xQnjUfhh8YDpn0tv8BXLb60Ppbf4CuW31o5+ 3sIH4nCfQAPnWM6dhjI4Z9o/wACAsVsbOnZl1p0hQLeFbzaqpKkqUm6VXTW4nGlQUgg4RGo2Uz SG22kOrbShnIDJuBOFwpvHb6a3VYUoRhvxpjYkwPwnlGLLsWs1 sSwFxJo48kVAJoFkDExwtrXKpvuvbti2TxVc033XRe82R3QXJZ T5QlVHXA5i4lSq3EooSpZKvE06ccYkvpbf4CuW31oyKslk6Wmz/0T0RhGxqWcVcEs2tXBQ2FK4kisZ422/wDxejV8FmmL8yPfyevpbf4CuW31ofS2/wABXLb60F9ydDmIkXB6Ko+ClD5RBWn3KWkKCTlmVGpSHACDTTd 0XqbtCY7RtMfWYmPZin4dVM3UV0zP4lMvd2J1FLyVCuA26PnWg 9sfU92Fe642PS7U/lSR8Yo073NZlGLakODeG0VxHD4xECSyC7rzSgreXUf+CI60WlN f2yy2uy2tj99NzqCu60tYKQ61VQKR9YrScN1Mc4tyxHxMuJQgu YNm+3tm6ltJICxtTStCQdIMT1jz7QwSlCfVAHxESqp5J3SfQlR +QjozqMjYvNEVUlKB/wA1D5JqYyJ2MqGlSj6iCBynCkRbHbSA3F8hQ+dI0X7XTwVe0oH zVWAhkWAB+EelxRV+VFB8TGTwWkChJI4KaITxJ0+0mNh21CdDZ Ptr+kKjUdmJhWhN3z06xHygPE+hCGlAACooABSp3IlO5f8AxMz/AGUz824rM80oHbqqo7hNSB6BgBFn7mP8RM/2Uz824COTohBOiEBO7Ivudr++c/bXFFi9bIfudr++c/bXFFgEfWnFIN5Jof8A3jj5CAlZbZAoeOgK86TQ8USLGyprQUrH Ef8AMVmFIC7eFmzSra/alP8Akx78MtgYNr9gb60U6VtF5rxHFJG9WqeI4RIJ2WTIFDcV6 UkH4EQHu1bWKzQJUPTT/BjpHcw2B2Y+FKmnA5MBVAyVXUgUGKRpXjUezzxyGdtFblahOO9 Xpi6bAu6y9ZzPeq2mnmqqIS5tSL2kXqEU8xEB1DZbsYlJdla0s TLZSDdcQQ6zh4t+qipKThjQUruxm2IbEpSZkEzDiCVnLbYLUPF UoJwBpuCKVbvdnmX5ZUuxLtsJUjJ37xcIQRSicABhhux42Ld1p cjJNyYlQsISpN8uFJNa40unf34C49z3YvKzkqt15BUoOqQCFKT gEpOhJG6TFhPc4ksoF3Tk7hBRfX49QQq9WtKVFPPHKNhXdTXZs uqXEsHKuuO3i4U+Oa0pdOiNsd2Z/vQyve4qUqQHcobwSScKXdxJpWu5AXXZvsRk5WSW802QsKbAJWt QoVAHAmmiKLsbn20sEKVQ5V86DuuKhsu7ra7Qk3ZQyobDgAvhw qpQg6LoroiH2EtMXWkzCnEtC+FKaAUuoVh6BpqQCfNujHtd+GI jV7XwbDFrXNV/lT6fX6wtS7TZ2pvigUCQoKuqHBVShp6CNG9UG1WZMWm+lKZdCG GtwpaDLdN8ZQKUr/qn2xms227BlKFpSL3DybrjvLKSR6MIyWh3RrMdSUKyy0nSEocR X04pqPTFLKiKI3q49mjaraq3n5djP7q8+n0bjFqy9nhXfU+XXT pSTep5kNIqoek19kVnZPs7ZnG8ihF1N9C8o59oLpBqhKa3SaUq ToJwxjCrZDYScE2es/8ARCfmusRs1shs0+JZm/4zykfBFYi0tZuuiqLuadm2OIqiuuzrmfaIBabPC+B6I159yVfQ W3KKTvEGo84NMD5xERbNsS1KpZRL41rlnHKjdF1f+Iq9obL0iq WgVHhEbUegbsY6bO0qnc8/y9m0ttms6Jm2vj8TdM8ovaj7Xe8y42glaUq2p3SNIr54m2rWIA q257Kf5intz6worrUk1JVTExJN7KX0igCOI9Me1TfERe+HtJpm uZpi6L/JYFWsk/yl8SOmML1sISKlDgG/dAHHWIJ7ZNMqwvBPqpH+axHPPrWarUVHfUa8W9FnNNu7JEY0Qo +kgdMR8xbDivFAT6MTxnojQpH2A+Hfi4dzL+Imf7KZ+bcVCLh3 Mv4iZ/spn5twEYnRCCdEICd2Q/c7X985+2uKNdMdIk7QljKiXfZDqcqp9JS+lvFQwrQhVQCcI8ZK y/Iz75/vEea0YfVzq6YXDvGOi5Oy/Iz75/vH3J2X5GffP94ea25+XObh3jH24d4x0W5ZfkZ98/3hdsvyM+9/7w8z5esudXDvHihcO8eKOjUszyM+9/7wpZnkZ97/AN4jzWustZ6d3OC0d48UeFS53jxR0v8A+s8kPvY68K2Z5Ifex1 4bxdZazyju5ohLidF4eisZkzbw3K+kR0WtmeSH3sdeFbM8kPvY 68N5N1lrPKO7nwn3OAfjH0Ty+CrijoFbM8kPvY68K2Z5Ifex14 bxdY6zyjuoHfyuCriiVs7ZQWWwjIKVQqN6tNJJ0Ui1VszyQ+9j rwrZnkh97HXjnXRji6qGjZ9op2eqarOqYn9R3V07NFbkufao9E YnNmT24wkem8eiLPeszyQ+9jrx9vWZ5Ifex145+Gp0/wCtc/FLWf8AZVyhTXdlc2dCUp9CCfnWNJ+1ZtelbnoFUj4Ui/3rN8kPvY68L9m+SH3sdeLxZRT9KYZ69rmv7rSr+93M+91nEhRP nBj0JZXBPEY6Vfs3yQ+9jrx9ylm+SH3sdeOm8zfI1nlHdzfIK4 J4jHzIq4J4jHScpZvkh97HXhlLN8kPvY68N5F1hrPKO7m+RVwT xGGRVwTxGOkZSzfJD72OvDKWb5Ifex14bybrDWrlHdzfIq4J4j DIq4J4jHSMrZvkh97HXhlbN8kPvY68N4usNauUd3N8irgniMW7 uaNkTEzUEf8AwpnSPO3E1lbN8kPvY60Z5W1pNkOFmWuqW2tqpm UqFFDeUo7oHFExi9UVRY3bszf7d1KTohHlxxKSUkioJGBBGGGE Iszv/9k=

flubber77
2012-02-22, 14:14
om nån har lust att hjälpa mig med detta problemet vore de snällt vi komma överens om en summa samt att jag står för frakter och dyligt av boxen har också no ca found i displayen!

skicka pm om intresse finns!

//S

Biljard-Micke
2012-02-24, 18:13
Inte ska du behöva skicka runt din DB.
Ta ner NSF SIM2 v2.1 lätt att fixa med det proget
http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=1109


(http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=1109)

ErCaZ
2012-03-09, 12:26
Inte ska du behöva skicka runt din DB.
Ta ner NSF SIM2 v2.1 lätt att fixa med det proget
http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=1109
(http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=1109)

Det där räddade min dag till viss del. Jag provade att flasha om med newnigma2 3.3.1 och då kom felet tillbaka. Det jag gjorde då var att köra NSF igen och då var det bara att tuta och köra. Det som sedan hände vid uppstarten var att jag fick en blue screen och sen stängde boxen av sig. Fel SSL? Jag sitter och chansar lite, lite så jag hamnade med CA Error från början.. :)

tigersaid
2012-05-27, 11:57
Jag förstår inte....

Jag fick CA Code Error men jag gjorde inget av det som skrivits här.
Jag stängde av boxen och höll knappen bakom boxen intryckt medans jag startade boxen. Då fick man upp en IP på displayen, då skrev jag in IP.n i Explorer och klickade på länken FLASH.

Det räckte ^^

TheSvackan
2012-06-09, 10:45
Hejsan!
Har ett litet problem med min Drömburk,,flashade fel och sedan kom
Dream multimedia --> Error! Look att www.dm7020.com * Erro1 : no ca found..
Har kollat runt på hela WWW men hittar ingen lösning,,tror att det kan vara min RS232 utgång som kan vara kass.
Får ingen kontakt med kabel eller WEB.. Tror jag har testat allt som finns men ingenting funkar..

Har 2st likadana drömburkar så den ena funkar att få kontakt med men den som jag flashade är helt veck..

Kan jag flytta mitt simkort till den trasiga och testa utan att förstöra simkortet.. Hur ska jag göra?
Köpa nytt sim?

Har sim "Dream 2,01 inside" DB 800HD PVR Clone

MVH
The Svackan

visac
2012-06-19, 15:11
Har nu stött på patrull när jag försökt fixa en polares klonbox (DM800HD). Han råkade av misstag uppgradera firmware i newnigma2 vilket resulterade i "No CA found".

Nu har jag testat att ansluta med dreamUp och nollmodemskabel men kommer inte längre än till "box type: DM800", och sen stannar den.
Har därmed också testat att hot-swapa kabeln med min fungerande DM800 HD, men har inte hjälpt. Ikryssning/urkryssning av nätverksrutan hjälper inte. Har prövat en del olika versioner av dreamUp och fulhacken som enablear Flash-knappen men utan lycka. Har också prövat att vänta upp emot 1 timme men boxen går aldrig in i "serial mode".

Jag har flashat min egna box exakt samma mjukvara och hårdvara så den ska inte vara några problem. Eventuellt skulle baudraten-inställningen på COM-porten kunna spöka, men den lyckas ju identifiera att det är en DM800.

Jag testade att byta Sim-kort mellan boxarna (min har Sim 2.01, polarens har 2.10 vilket tydligen är helt rätt fast det är en DM800HD. Nyaste versionerna kör tydligen 2.10). Detta gjorde heller ingen skillnad, min box verkar boota med hans kort men hans box fortfarande död.

Tycker mig ha testat allt jag läst på nätet, men detta kanske är så vanligt än m.t.p att 2.10 i DM800HD inte är så vanligt än?
Har ni några idéer?

Är det någon som löst detta? Har samma problem med 2st 800HD, har inte stött på det tidigare, helt ställd att Dreamup inte fungerar.

oboy19
2012-11-11, 18:07
Jag har en dm800 har testa olika dreamup men får det inte att fungera med seriel kabel värkar som seriel porten på dreamboxen som är helt död någon som har någon lösning ?

tigersaid
2012-11-11, 18:44
Funkar inte min enkla lösning på sida 6 i slutet?

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

oboy19
2012-11-11, 19:20
nope det går inte

tigersaid
2012-11-11, 19:37
Jag kanske inte var så detaljerad på det inlägget men jag kan försöka vara det här.

Slå av din box med "switch knappen" baktill av boxen från "I" till "0".


Håll in knappen som finns på framsidan bredvid displayen. (håll den intryckt hela tiden)

Slå nu på boxen med switchen baktill medans du håller knappen på framsidan intryckt. Håll den tills du ser en ip adress.

Mata in ip adressen i explorer helst.


Borde gå ^^

Ibrahim
2012-11-11, 19:38
Hur vet du att det inte funkar?hur gör du när du testar

gör du så här?läs nedan

du öppnar dreamup sen trycker du på connect sen sätter du på boxen så ser du den laddar från dreamup

glöm inte att välja port 4

Tigersaid när man har CA Error funkar inte som du säger man kan inte se ip

tigersaid
2012-11-11, 20:03
Hur vet du att det inte funkar?hur gör du när du testar

gör du så här?läs nedan

du öppnar dreamup sen trycker du på connect sen sätter du på boxen så ser du den laddar från dreamup

glöm inte att välja port 4

Tigersaid när man har CA Error funkar inte som du säger man kan inte se ip

Ip adressen ska synas på displayen....

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Ibrahim
2012-11-11, 20:21
ja jag vet men när man har CA Error visar inte ip på displayen !!!!

nixxz
2012-12-01, 19:35
Vilken bootloader ska jag ladda hem och vart till min DB 800 HD PVR?

pashmaki
2012-12-24, 16:21
ja var kan man ladda ner bootloader och rätt image ?

aliala
2013-11-16, 06:28
JAg hade oxå fått NO CA ERROR på min dm800se, men det var bara att flasha om med rätt image så fungerar allting.

fisken86
2013-12-21, 02:25
Tja Aliala, vilken Image använde du? jag har nämligen gjort samma sak men nu så hittar in min box någon tuner. så jag undrar om det är för att jag kanske har valt fel image helt enkelt.

Ibrahim
2013-12-21, 09:15
Tja Aliala, vilken Image använde du? jag har nämligen gjort samma sak men nu så hittar in min box någon tuner. så jag undrar om det är för att jag kanske har valt fel image helt enkelt.
Lägg in senaste ssl sen flasha om med openpli 3.0

mikiri
2014-03-31, 11:38
har no ca eror ,sim 210 dm800 HD PVR men inget händer när jag provar med dream up ......den hittar inte box ...vad kan jag göra?

matkoh
2014-03-31, 11:42
Hmmmm.

Nollmodemkabel ?

mikiri
2014-03-31, 15:44
ja nollmodemkabel från stationerad dator till boxen men inget resultat....ska jag installera ngn annan drivrutin för port kanske ?

mikiri
2014-03-31, 19:59
matkoh... en jäkla tanke har fixat ny kabel och vips! den gamla var kass....en fråga till hur slänger jag in ssh?

Zoorg
2014-06-16, 21:28
Fick en DB800HD PWR som hade Nemesis installerat.
Jag trodde det var en original, så jag flashade nyaste Nemesis, vilket inte var så bra.
Nu har jag också NO CA och en länk till dm7020 i displayen. Ingen IP.
Kollat nu och det är ett klon, sim201.

Jag har testat olika program, bland annat Dreambox OptiFlasher
http://www.yassinov.com/forum/showthread.php?tid=138
Med den kan jag flasha in en bootloader, och får en IP.
Bootloadern blir #59
Jag kan då surfa till boxens IP och flasha en image.
Men alla images jag försöker med ger ett felmeddelande om "Invalid Image"

Denna är ett annat alternativ (som jag inte testat än)
NO CA FOUND Repair Tool NCF SIM2 v3.0
http://dreamoem.com/showthread.php?213-Dreambox-NO-CA-FOUND-Repair-Tool-SIM2-01-EDition/page7
Direkt nedladdningslänk http://yassinov.com/tools/NCF-SIM2-v3.0.rar

Jag vill köra pLI, så vilken bootloader funkar (länk till nedladdning) ?
Och vilken image ska jag använda (länk till nedladdning) ?

Jicarala
2014-06-16, 22:38
Fick en DB800HD PWR som hade Nemesis installerat.
Jag trodde det var en original, så jag flashade nyaste Nemesis, vilket inte var så bra.
Nu har jag också NO CA och en länk till dm7020 i displayen. Ingen IP.
Kollat nu och det är ett klon, sim201.

Jag har testat olika program, bland annat Dreambox OptiFlasher
http://www.yassinov.com/forum/showthread.php?tid=138
Med den kan jag flasha in en bootloader, och får en IP.
Bootloadern blir #59
Jag kan då surfa till boxens IP och flasha en image.
Men alla images jag försöker med ger ett felmeddelande om "Invalid Image"

Denna är ett annat alternativ (som jag inte testat än)
NO CA FOUND Repair Tool NCF SIM2 v3.0
http://dreamoem.com/showthread.php?213-Dreambox-NO-CA-FOUND-Repair-Tool-SIM2-01-EDition/page7
Direkt nedladdningslänk http://yassinov.com/tools/NCF-SIM2-v3.0.rar

Jag vill köra pLI, så vilken bootloader funkar (länk till nedladdning) ?
Och vilken image ska jag använda (länk till nedladdning) ?

Kör först in bootloadern och reboota: http://bit.ly/1juNYWD
Kör sedan in imagen, OpenPLi 4.0 och reboota: http://bit.ly/1qXoUMX

Freelock
2014-06-16, 23:10
Testa denna!
DreamUP_patched_by_forhike_and_natas (http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=1338)
Lycka till!!

Zoorg
2014-06-17, 07:50
Bootloadern går att flasha, men inte OpenPLi 4
De blir felmeddelande "Invalid Image"

Funkar verkligen OpenPLi 4 med kanalsök och Svenska menyer mm mm ??
Eller funkar den överhuvudtaget med denna box..?
Jag har tidigare bara kört testat Open PLI 2.1

Varför just SSL84d ?
Hur vet jag att den är rätt för just min box ?
Det finns ju 84a, 84bc, 84c också...

Zoorg
2014-06-17, 07:55
Jag har även sett att en del använder OpenATV, vad har ni att säga om den ?

Jicarala
2014-06-17, 16:45
Funkar verkligen OpenPLi 4 med kanalsök och Svenska menyer mm mm ?? Ja. Det är bara en nyare version.
Eller funkar den överhuvudtaget med denna box..? Ja. Imagen jag länkade till är patchad just för en DM800HD-klon med SIM 2.x som har bootloader 84D.

Varför just SSL84d ? Hur vet jag att den är rätt för just min box ? Därför att det är den nyaste bootloadern för ditt SIM-kort och din box.

Jag har även sett att en del använder OpenATV, vad har ni att säga om den ? Finns massor att läsa i den här tråden: http://comhit.net/showthread.php/34922-Ni-som-har-DM800se-V2-%29

Varför du får "Invalid Image" kan jag dock inte svara på...

Är du helt säker på att bootloadern nu är 84D?
Har för mig att jag läst någonstans att man ibland inte kan uppgradera bootloader med för stort hopp/glapp, men där får gärna någon rätta mig (i ditt fall enda från 59 till 84D).

Zoorg
2014-06-17, 23:43
Ok, så här långt kommer jag.

Jag kan Flasha med seriekabel genom att använda DreamUP_patched_by_forhike_and_natas
Då får jag Bootloader #59 och en IP-adress
Den IP´n använder jag sen för att flasha in sim201_ssl84 (ja, den jag har heter bara så, ingen bokstav alls efteråt)
Men sedan har jag försökt med några olika images, och ingen har hittils fungerat.Frågan är om jag flashar in fel ssl84 ?
Ska jag leta upp en ssl84d alltså ?

- Edit
Japp, så var det ju :)
Jag tog fel ssl84
Letade upp ssl84d och flashade den istället.
Sedan openpli-4.0-beta-dm800-20140616-sim2-ssl84d, vilken var den senaste jag hittade.
Jepp, det funkar nu !! :)

Zoorg
2014-06-18, 18:55
Dock dök det upp ett annat problem när den var inkopplad.

Inga kanaler hittas... (jo ett gäng Estniska kanaler tror jag...)

Fel satellites.xml, eller vad ?

Har inte ändrat något på parabolen eller huvuden eller switch.
Och det funkade ju med den gamla boxen.

Jicarala
2014-06-18, 19:38
- Edit
Japp, så var det ju :)
Jag tog fel ssl84
Letade upp ssl84d och flashade den istället.
Sedan openpli-4.0-beta-dm800-20140616-sim2-ssl84d, vilken var den senaste jag hittade.
Jepp, det funkar nu !! :)

Det var ju precis dom två filerna jag länkade till dig :rolleyes: Inget du hade behövt "leta upp"...


Dock dök det upp ett annat problem när den var inkopplad.

Inga kanaler hittas... (jo ett gäng Estniska kanaler tror jag...)

Fel satellites.xml, eller vad ?

Har inte ändrat något på parabolen eller huvuden eller switch.
Och det funkade ju med den gamla boxen.

Vad har du för tunerkonfiguration och vilka satteliter är dina LNB riktade emot? Är det Thor 0.8W (Canal Digital) och Astra 4.8E (Viasat) så kan du testa enligt bild (alt. byta plats på Port A och Port B) och sedan göra en ny kanalsökning:

2105

Zoorg
2014-06-19, 10:46
Fortsätter med kanalproblemet i egen tråd istället

http://www.comhit.net/showthread.php/35331-DM800HD-SIM2-Klon-hittar-inte-kanalerna?p=227450#post227450

leolej
2014-09-03, 10:37
Hej, jag har läst genom och provat alla lösningar (nollmodem till USB 0 DreamUP) för ERR01: No CA Found på min DM800HD PVR (Sim2.01) men inget funkar. Boxen hamnar direkt på ERR01 och kommer inte förbi det vad jag än gör. Får aldrig IP och kan inte ladda in vare sig bootloaders eller nya DM image (provat massa olika för DM800) men den säger alltid File Too Big och det händer inget mer sedan. Kan min box vara trasid eller CPU:n paj som någon nämde tidigare i tråden eller är det någon som har nån idé hur jag kommer vidare?
Mycket tacksam för svar, blir ju gråhårig av detta snart...

penta77
2014-09-03, 15:40
Har du kollat så att sim kortsläsaren är ok?

Kanske dålig kontakt?

Prova håll"tryck" lite på simkortet när du startar den

matkoh
2014-09-03, 15:42
Hmmmm.

"File to big" -> fel bootloader.

leolej
2014-09-03, 18:30
Provade att trycka lite på simkortet vid uppstart, men ingen skillnad. Kom på att jag inte berättade all bakgrundsinfo. Jag har haft denna DM800HD PVR i förra huset som hade ComHem (kabeltv), nu då vi flyttat kör jag en annan DM800HDse (satellit) och skaffade en parabol med dubbla huvuden för att köra den gamla DM800HD PVR på TV nr2. Bytte tuner till en 800HD-S och den verkar ju inte klaga på tunerbytet, men jag måste ha flashat fel (kommer inte ihåg, men det kan ha varit en SIM2.10 image för DM800HDse) första gången jag provade. Då kunde jag köra via att jag höll in powerknappen vid boot och den visade IP nummer och jag kunde flasha via boxens webbsida (192.168.xxx.xxx) men som sagt nu spelar det ingen roll vad jag gör, den ställer sig direkt i ERR01: No CA Found och verkar helt okontaktbar via DreamUP, NCF och OptiFlasher (yassinov). Kan jag ha sabbat Simkortet helt så det kan vara läge att köpa ett nytt SIM2.01 kort eller nån som har nån idé vad jag kan göra?

Snooby
2014-10-12, 21:58
Hej!

Testade nyss att flasha en DM800SE Sunray 4 (klon) med image ifrån OpenPli. Tankade hem den senaste imagen (4.0) ifrån deras hemsida. Hade sedan tidigare v2.1 (eller Win95 på en PC som jag läste i ett annat inlägg, fan det bästa jag läst idag! :P).
Flashningen gick bra, men när den startar upp så får jag "R01: NO CA FOUND" i displayen. Då började jag tänka på den här tråden som jag sett, och alltid undrat vad det är :-)

Så, om jag tolkar det rätt så har jag troligtvis inte rätt bootloader. Jag gissar på att jag har SIM 2.XX (tror det är 2.10, men osäker), och jag har aldrig pillat med bootloadern så jag antar att det är hög tid nu.
Vad jag har förstått är det DreamUP man använder för att få kontakt med boxen nu när den är i detta läge, och att man är i behov av en nollmodemskabel.
Vi har en del com-kablar liggande på jobb om jag inte missminner mig, men min fråga är då;
Är en "vanlig" com-kabel (com till com) en så kallad nollmodemskabel? Är här jag är lite kluven. Såg att man kunde köpa de på Kjell för en hundring, men har jag dem på jobb så spar jag ju den hundringen.

Tacksam för svar, är novis på detta!

atomized
2014-10-12, 22:13
Inte alla serie-kablar är nollmodemkablar. Det finns "raka" kablar d.v.s. kopplade 1-1, 2-2, 3-3 o.s.v. och så finns det "nollmodemkablar" där vissa trådar är korsade i kabeln.

Du behöver en nollmodenkabel, en rak kabel fungerar inte. Ska du köpa en så köp en som uttryckligen anges vara en nollmodemkabel t.ex. http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-adaptrar/seriell/link-kabel-db9ho-ho-1-8m-p38236

http://en.wikipedia.org/wiki/Null_modem

Se till också att få tag på en image som passar till din klon. De image du tankar ner från OpenPLi är bara avsedda för Dream originalboxar. Har du en klon behöver du en patchad image. Tyvärr vet inte jag exakt vilken image som passar till din box eftersom jag inte håller på med kloner. Men det finns säkert andra som vet.

Snooby
2014-10-13, 07:25
Aha!

Där ser man. Jag trodde att de images som fanns på OpenPli var avsedda för kloner, så fel man kan ha :-)
Stort tack till förklaringen på nollmodemkabeln! Får ta en sväng till Kjell i eftermiddag.

Zoorg hade ett liknande problem som jag, där Jicarala hjälpte till med ett antal länkar. Kan det möjligtvis vara dessa som passar just min box? Se nedan länk.

http://www.comhit.net/showthread.php/27606-CA-Error-fix-för-alla-DM800-Cloner?p=227388&viewfull=1#post2273880

Edit: Testade länkarna nu, dessvärre så fanns det inga filer :-/

Snooby
2014-10-13, 20:10
Hej igen!

Jag har nu fått kontakt med boxen, använt mig av DreamUP och därmed kommit fram till boxen via webinterfacet. Tack till alla som har bidragit, hjälpte mig att hitta drivare, rätt DreamUP osv - fantastiskt forum!

Dessvärre återstår det lite bekymmer. När jag försöker läsa in en image (försöker läsa in den 2.1 imagen jag alltid använt tidigare, även försökt läsa in den imagen som var på boxen när jag fick den) så händer det inget när jag klickar på knappen "Flash".
Jag väljer alltså Firmware Upgrade, sen väljer jag vilken .nfi fil jag vill använda - precis som vanligt. När jag sedan klickar på "Flash" så sker inget. Inget felmeddelande, ingen laddning - ingenting. Har testat i både IE11 och Chrome, dessvärre inget vidare resultat.

Något tips?

Sen skulle jag hemskt hemskt gärna uppskatta om någon skulle kunna peka mig i rätt direction för vilken image jag skall använda. Jag är alltså inne på en OpenPli 4.0 som är patchad, men jag tycker mig inte känna mig helt bekväm med det jag finner.
Jag fann t ex http://linuxsat-support.com/showthread.php?t=39846 men det kändes inte rätt.

Jag har alltså en Sunray 4 box (DM800SE) från 2012 (troligtvis v1). SIM 2.10. Det är den med trippla tuners.

Stort tack för eventuell hjälp!

Edit: Jag använde mig för övrigt av serviceporten (mikro-USB) på baksidan och inte en nollmodemskabel som jag i ett tidigare inlägg frågade om

Snooby
2014-10-16, 13:49
Hej igen!

Jag har dessvärre fortfarande problem med ovan. Finns det någon vänlig själ som kan ge mig några tips som jag kan testa med? Så kanske jag kommer lite närmre en lösning! :-)

Tack igen!

balob
2014-10-16, 14:11
Om du använder Explorer måste du köra kompatiblitets läget annars blir det så som du beskriver

Snooby
2014-10-17, 08:33
Tack för svaret Balob, skall testas! :-)

Återkommer!

stevesson
2015-01-28, 15:48
om man kommer åt webinterface måste man använda dreamup då? Finns inte för mac och jag har bara det

Tami
2015-04-13, 20:16
Fick detta problem på min Dreambox 800hd PVR (clon)
löste problemet med NSF SIM2 v2.1
Har laddat ner DCC allt funkar
Telnet Connected
FTP Connected
Enigma2 detected
FTP Disconnected
FTP Connected
Men när jag går in på boxens ip nummer i webbläsaren så kommer jag till en sida som heter OpenWebif.
Förut innan jag försökte lägga in original Openpli firmwire i min clon så kom jag in till en sida där man kunde ladda upp firmwire.

Jag misstänker att denna procedur jag gjort raderat allt i boxen.
Jag är ny på detta. Vart hittar jag Openpli senaste patchad firmwire som funkar till min box.
Drar jag denna på DCC till mappen BOOT?
Måste jag även lägga in en image?

Tami
2015-04-13, 20:59
Körde nu med detta
http://www.singapore-dreambox.com/how-to-flash-dm800-se-dm500hd-with-sunray-flashup-and-browser/
och kom in.
Frågan är bara om jag valde rätt fil?
http://dreamoem.com/showthread.php?9116-OpenPLi-3.0-beta-dm800-SSL-84d-by-gjstroom

Det har stått caulculating checksum i över 5 minuter.

matkoh
2015-04-14, 07:01
Hmmmm.

Byt webbläsare, Opera funkar alltid.

Tami
2015-04-14, 08:01
Vill gärna använda openpli då jag gillar det och haft det tidigare. Ska ge det ett nytt försök idag.

Tami
2015-04-14, 14:56
Lyckades flasha boxen med openpli 4.0 nu.
Nu håller jag på att gå igenom guiden men den har fastnat på please wait downloading softcam.
Vad ska jag göra? Måste jag lägga in softcam innan genom DCC?
Tacksam för svar.

matkoh
2015-04-14, 15:21
Hmmmm.

Meny -> plugins -> grön knapp -> softcams

Tami
2015-04-14, 15:46
Hmmmm.

Meny -> plugins -> grön knapp -> softcams


Lyckades lösa det genom att starta om boxern. Nu funkar den och jag fick in mina kanaler.
Nu återstår bara att jag sa lära mig hur man lägger in en CCcam för att alla kanaler ska funka. Finns många som ger ut en prova på dag för att testa.

atomized
2015-04-14, 16:56
Finns många som ger ut en prova på dag för att testa.
På det här forumet är det bara tillåtet att diskutera cardsharing inom det egna hushållet. D.v.s. att du har ett eget programkort som du delar mellan boxarna i ditt hushåll. Läs reglerna ifall du har några funderingar.

ante_ante
2015-10-04, 20:13
Jag har lyckats flasha min Clone så den inte startar längre. Eller det står No CA found och jag kan inte logga in på boxen. Hur ska jag göra om jag inte har nån nollmodemkabel eller snarare uttag på nyare bärbar.

Edit: Hur vet man exakt vad man ska ha för image? Snack om sim m.m

andben
2016-01-09, 14:43
Försökt koppla in Dreamboxen via en Mini-USB kabel till datorn. Dock får jag ingen COM-port utan en device som heter "Dreambox 800 SE" och den hittar inga drivers.

Hur gör jag för att få en com-port ???

Stollen
2020-09-20, 11:53
Prov om den fungera https://www.silabs.com/products/development-tools/software/usb-to-uart-bridge-vcp-drivers

MVH Stollen