handdator

Visa fullständig version : Hur stänga av inbyggd textning? Röd liten text, Dm800s



johansjostrand
2011-03-05, 20:42
Har efterhand kört igång textning på vissa kanaler genom att trycka AUDIO + GUL och SVENSKA. Problemet är att på vissa kanaler blir det då en liten röd svårläst skittext. Jag installerade för ett tag sedan 2SUB. Har ställt in den med fin text i rätt färg och storlek och det funkar perfekt...
MEN.... på de kanalerna som jag lyckats klabba dit originaltextningen, dvs den lilla röda, så får jag inte bort den. Det blir dubbla. Både den och 2SUB. Hur i hela friden stänger man av den? På de kanaler där jag inte valt textning visas bara 2SUB, snyggt och prydligt. Har sökt och funnit bla att man kan ändra den inbyggda, i både färg och storlek. Men jag vill få bort skiten och bara använda 2SUB. Hjälp mig med detta någon...

Dm800HD Gemini 5.1

Freelock
2011-03-05, 22:08
Hur stänger man av den inbyggda textningen?
Finns under Audio>> Grön

johansjostrand
2011-03-05, 22:11
Hur stänger man av den inbyggda textningen?
Finns under Audio>> GrönVäxlar bara ljudkanal. Stereo - vänster - höger....

LumberJack
2011-03-06, 07:57
Om jag inte minns fel så ska det väl bara vara meny (på den kanal du vill stänga av) och sen textning. Kan kolla i eftermiddag då jag kommer hem.

roggap
2011-03-06, 08:11
Audio>gul sen ser du vilken undertext som är vald, markera den och tryck ok. Det är ett kryss längst ut till höger på den undertext som är vald. Detta får du göra på samtliga dina kanaler som har text problem.

LumberJack
2011-03-06, 08:45
Bra roggap, så var det.

johansjostrand
2011-03-06, 19:02
Audio>gul sen ser du vilken undertext som är vald, markera den och tryck ok. Det är ett kryss längst ut till höger på den undertext som är vald. Detta får du göra på samtliga dina kanaler som har text problem.Alltså, jag måste vara nåt in i helvete trög...
När jag gör som du skriver, så kan jag slå PÅ den röda fula texten, men jag kan inte för mitt liv sedan få bort den igen. Jag kan byta till andra språk, men inte stänga av den... Som sagt, jag har lyckats slå på den på en del kanaler, och då får jag dubbel text. De som jag inte har slagit igång textningen på funkar fint med bara 2SUB...

gimmen
2011-03-06, 20:08
tryck audio,meny,(ljud spår) och tryck ok där det står körandes så avaktiverar du den. trycker ok du en gång till så aktiverar den exit ut ur menyn, in menyn och kolla står det körnandes där så är den aktiv står inget så är den fina texten borta

johansjostrand
2011-03-10, 10:40
Helt stört omöjligt. Får nog flasha om och låta bli att sätta på texten. Bara installera 2SUB. Tack ändå för försök till hjälp!

sleddog
2011-03-10, 11:36
Helt stört omöjligt. Får nog flasha om och låta bli att sätta på texten. Bara installera 2SUB. Tack ändå för försök till hjälp!

Har du hårddisk så suger 2sub.

johansjostrand
2011-03-10, 12:03
Har du hårddisk så suger 2sub.Nja, det har jag inte märkt ännu. På vilket vis?

sleddog
2011-03-11, 06:07
Nja, det har jag inte märkt ännu. På vilket vis?

Testa timeshift eller spela in så ser du problemet, texten synkar inte. Iaf inte om du har GP 5.1

Dinkan
2011-03-11, 06:16
Finns det bättre alternativ än 2sub?

Muggesand
2011-03-11, 06:25
Den image med bästa textfunktion är OPENPLi.

sleddog
2011-03-11, 07:17
Den image med bästa textfunktion är OPENPLi.

Synkar den vid timeshift?

sleddog
2011-03-11, 07:19
Finns det bättre alternativ än 2sub?

Finns inga alternativ som jag vet om i alla fall.

Muggesand
2011-03-11, 08:29
Japp, den synkar vid timeshift. Använder den funktionen ganska mkt faktiskt. Nu var det längesen jag körde andra imagesar, men en fördel till som OPENPLi har är autospråk på både ljud och text(utan plugin). Men det kanske nyare imagar från andra oxå har nu.

gimmen
2011-03-11, 09:50
ja jag kör gemmeni 5.1 och den inbyggda texningen funka klockrent vid timeshift o inspelning. 2sub har jag tagit bort,jag gick in o ändra på färgen o storleken på den inbyggda så nu funkar det fin fint.Här kommer ett tips att redigera den inbyggda texten


Editera den skin.xml som ligger i det skin som du använder. I mitt fall är det:
/usr/share/enigma2/dTV-HD_LE_CN_Transp/skin.xml
dTV-HD_LE_CN_Transp skall bytas ut till det skin du använder.
Editeringen görs med fördel mha ftp .

Leta upp <subtitles>
Ändra
<sub name="Subtitle_TTX" font="Regular;30" shadowColor="#40101010" shadowOffset="3,3" />
Till
<sub name="Subtitle_TTX" font="Regular;32" foregroundColor="#DCDCDC" shadowColor="#40101010" shadowOffset="2,2" />

32 ger lite större text
foregroundColor="#DCDCDC" ger nästan vit text
shadowOffset="2,2" ger en skugga som ligger lite närmare texten

Passa på att ändra övriga teckenstorlekar från 30 till 32 och övriga shadowOffset till 2,2 så blir det riktigt snyggt.

Vill du även snygga till texten på HD-kanalerna letar du upp subtitledisplay och ändrar den till:
<screen name="SubtitleDisplay" position="280,110" size="720,576" zPosition="-1" flags="wfNoBorder" backgroundColor="transparent"/>

Gör en omstart av GUI


DVB textning som HD kanalerna kör med använder sig av bilder istället för text så du kan inte ändra på samma sätt där.
Det du kan göra är leka med SubtitleDisplay raden och ändra upplösning där.

<screen name="SubtitleDisplay" position="0,0" size="1280,720" zPosition="-1" flags="wfNoBorder" backgroundColor="transparent" />