handdator

Visa fullständig version : Ta med ComHem till landet?



lindkvist.oskar
2011-03-17, 18:40
Hejsan alla på forumet,

Jag är helt grön här och på det jag sitter och tänker på. Har letat på hela forumet och på google men jag har tyvärr inte funnit det jag letar efter.

Jag sitter hemma med comhem's medium utbud i en vanlig comhem box och vill gärna ta med mig dessa kanaler ut till landet. Tyvärr har jag inte 3 hål i väggen där men jag har Internet.

Hur gör jag? Vad kan jag göra? Jag vill helst av allt ta med mig kanalerna till landet, typ som det stått i andra trådar då menat att man delat med sig till andra rum. Hoppas jag inte är för otydlig.

Tacksam för svar!

GlaZz
2011-03-17, 18:54
Det är helt omöjligt att ta med dig Com Hem någonstans där det inte finns kabel-tv. Du skulle kunna strömma TV via internet från ex. en Dreambox där du har Com Hem.

Schwede30
2011-03-17, 19:28
En slingbox eller en SONY Loation Free-mojt fungerar för att strömma TV över Internet. Om du redan har en Dreambox är det det billigaste alternativet, men Lingbox eller Location Free är nog enklare att få igång.

Alla tre alternativen innebär att boxen står på sändarsidan och en dator behövs för att ta emot signalen på mottagarsidan.

Schwede30
2011-03-17, 19:33
http://www.slingbox.com
http://support.sony-europe.com/locationfree/lfp.aspx?l=en

DennisOlof
2011-03-18, 09:46
Slingbox är enklaste och bästa alternativet, sedan krävs en uppkoppling mot Internet. Det kan ju även vara bra att fixa en antenn och box för att kunna ta emot det gratis marksända i sommarstugan (eller huset på landet). Ifall det skulle bli problem med just Internet eller något annat, då har man något att titta på. Fast det kanske TS redan har.

lindkvist.oskar
2011-03-19, 16:05
tack för de snabba svaren..!


Slingbox är enklaste och bästa alternativet, sedan krävs en uppkoppling mot Internet. Det kan ju även vara bra att fixa en antenn och box för att kunna ta emot det gratis marksända i sommarstugan (eller huset på landet). Ifall det skulle bli problem med just Internet eller något annat, då har man något att titta på. Fast det kanske TS redan har.

ja jo det är på priolistan.. men jag är lite snål och vill helst slippa betala för tv på landet när jag betalar för hemma. jag kan ju inte vara på 2 ställen samtidigt ändå.

Efter att ha läst lite mer på denna sajt och andra så är det ingen fördel om jag skulle skaffa mig en Dreambox hemma och på landet och få dem att snacka? (vill inte bryta mot reglerna så bara om det är möjligt är ett bra svar på min fråga. behövs nödvändigtvis inte hur (om det skulle bryta mot reglerna - annars är jag idel öra. =D )).

ab12cd34
2011-03-19, 17:00
Nej det går bara om du har Com Hems kabeltv på bägge ställena.

DennisOlof
2011-03-19, 21:55
lindkvist.oskar

Problemet är att oavsett hur du gör så får du betala för en internet uppkoppling som kostar pengar även om den inte används. Jag förstår du inte vill betala extra pengar. Ett annat alternativ (om du har möjlighet) är ju att t.ex. lämna Comhem som leverantör och köra med Viasat eller Canal Digital hemma.

Och sedan fixar du en parabol även på landet (eller sommarhuset) och tar med dig boxen när du åker dit, då betalar du inte några månadskostnader annat än den fasta kostnaden för att få upp parabolerna och allt det där. Då blir du också oberoende av internet eller om andra problem uppstår. Man kan göra samma sak med boxer. Båda alternativen kräver dock att man har bra täckning för det marksända eller fri sikt mot satelliten man vill ta emot. Plus du slipper kostnaden för slingbox (eller dreambox) lösningen och kan lägga dessa pengar på att få upp utrustningen (parabol antenn osv).

Problemet för många som har Comhem är oftast att man inte har t.ex. balkong mot söder och inte kan ta emot signalen eller det finns hinder för signalen. Samma sak med marksänt om man råkar bor där det är dålig täckning och man inte kan sätta upp en antenn som pekar dit masten finns.