handdator

Visa fullständig version : Cardsharing + HTPC



Cobolt
2011-03-26, 19:00
Hej!

Tack för ett utmärkt forum!

Ska bygga en HTPC för vardagsrummet och vill även kunna frigöra min dreambox och slippa dubbla boxar i vardagsrummet samt få loss den till köket.

behövs självklart mer kanaler i köket också, att vara van vid fullt utbud i vardagsrummet och sovrummet gör att man surar över analogt shit i köket :cool:

Dvs målet är att lyckas få min blivande HTPC att även klara av cardsharingen, har förstått att jag måste köpa någon sorts instickskort men har ingen aning om vad jag i så fall behöver, (har comhem och dvb-c)

Tänkt HTPC spec:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831140
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=688386
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805977
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=678046
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=527510

Vad behöver jag köpa för annan hårdvara för att få htpc:n att kunna jobba likt en dreambox mot min CS server?

GlaZz
2011-03-26, 22:19
En sån här USB-sticka borde duga till Com Hem.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=338545
Du kan se på TV via programmet DVBViewer, kostar ungefär 150 kr och är helt klart värt det. Insticksprogrammet Acamd använder du sedan för att ansluta till din kortserver.

Cobolt
2011-03-26, 23:39
Åfan, var ju jävligt billigt! men ger det kortet bra bild, stabilt osv?

Man blir ju lite mörkrädd när man ser omdömena för produkten där på prisjakt, kan jag köra med vilket dvb-c kort som helst annars eller är det någon speciell spec det måste ha för att det ska lira?

GlaZz
2011-03-27, 07:09
Såg nu själv också omdömena. Detta (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=253783) ser ut att vara bättre.
Borde fungera bra med i princip alla kort som stödjer DVB-C. Dock tycker jag att du skall välja något från de större tillverkarna. :)

En annan kul grej med DVBViewer, är att det finns ett program du kan använda för att din HTPC skall kunna agera server för att ex. strömma TV till en iPhone mm.
Det finns även många trevliga teman till programmet.

Cobolt
2011-04-01, 23:21
Har kikat runt som fan på diverse kort och det är ju en DJUNGEL!

behöver man över huvud taget ha en kortplats för programkort på tv-kortet eller går det att köra CS med alla tv-kort? (kanske självklart i och med sista inlägget ovan men jag frågar hellre en gång för mycket än att jag köper fel)

Hur fungerar progs som Acamd rent praktiskt? emuleras en "kortläsare" på mjukvarunivå eller vad gör dom egentligen (fattar att de förser en dekodningsprocess med kodnycklar, men hur?)

Dubbla tuners, fungerar sådant med card sharing? dvs får en CS server fnatt om man begär dubbla kanaler(kodnycklar) från samma klient?

Fnular på följande kort:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=826924
http://www.webhallen.com/hardvara/127485-blackgold_bgt3620 (verkar dock inte ha kommit till sverige ännu)
(vill helst ha PCI-E om möjligt)

Är dock osäker på om jag har nytta av dubbla tuners eller inte, verkar ju dock fint att kunna spela in på en kanal och titta på en annan, men fan vet om man nånsin skulle få för sig att spela in analoga sändningar och går det inte att köra Acamd mot dubbla tuners så är det väl lika bra att ta ett singeltuner kort (?)

atomized
2011-04-02, 01:05
Acamd m.fl. emulerar en kortläsare men hämtar nycklarna från din cardserver istället för ifrån ett fysiskt kort.

Inga problem med dubbla tuners ur cardsharing synpunkt.

Eftersom du har ComHem, är du medveten om att ComHems HD-kanaler inte går att se på något annat än ComHems egna burkar? Undantag SVT. Jag påpekar detta eftersom du kikar på HD-kort.

Tror att i princip alla TV-kort stöder cs. Det beror mer på om de mjukvaror man använder stöder kortet som sådant.

Nu har du inte sagt vilka program du vill köra eller om det ska vara Windows eller Linux. Själv har jag bara erfarenhet från YaVDR som är en HTPC programvara i Linux. Jag tror att oavsett vilken programvara du väljer så får du bereda dig på en hel del pill innan grejorna snurrar som du vill ha dem. Men fördelen är å andra sidan att möjligheterna är nästan obegränsade.

Cobolt
2011-04-02, 07:45
Jo, jag kan tyvärr inte se HD kanalerna via dreamboxar heller, men om det skiljer ett par hundralappar mellan ett HD och ett vanligt kort så känns det som att jag borde köpa HD kortet - förr eller senare lär man väl kunna köra cardsharing på hd kanalerna också (?) och då vore det surt att ha ett kort utan stöd för sådant.

Gör inget om jag måste pilla ett tag, bara jag köper hårdvara som går att få snurr på och som även håller lite framåt i tiden så är jag nöjd.

CS servern kör linux, men HTPCn ska dock ha windows oavsett då jag behöver kunna köra en massa andra windowsgrejjor på den också samtidigt.

moelito
2011-04-07, 00:43
Eller skippa DVBViewer och kör med mediaportal istället och få en komplett HTPC (om du nu ska köra windows).

Mediaportal är uppdelat så att det innehåller en separat TV-server. Finns ACAMD-plugin till den. Sen kan du köra med flera klienter streamat via ditt hemmanätverk mot TV-servern. Dvs du slipper dra en satans massa kabel:-)
Man kan då plugga in fler än ett TV-kort i den datorn TV-servern kör på och möjliggöra att kunna kolla på olika kanaler med olika klienter.. Fast nackdelen är väl att en extra dator kostar mer än en drembox:-)

Själv kör jag med en TV-server och två klienter. Funkar riktigt bra. Min totalt teknikointresserade bättre hälft klarar av att använda allt utan problem så WAF är tillräckligt hög:-)

Kan inte hjälpa dig med tips för kort dock, kör dvb-s2.
//moelito

Cobolt
2011-04-07, 07:05
Lät intressant det där!

Om jag förstår dig rätt så innebär det att jag skulle kunna skippa linuxburken helt och köra all serverhantering via HTPC:n istället?
Är ju i så fall inget min elräkning skulle gråta över och klart trevligt! har bara inte tänkt på det! :D

Pimmp
2011-08-12, 16:52
Vill bara ha verifierat att HTPC (win 7)med acamd funkar mot Dreambox newcs, via och cd. trådlöst nätverk finnes.

juppe
2011-08-12, 21:24
jag kör en HTPC (Mediaportal) med win7 och acamd mot en newcs för cd och oscam för via, men jag kör mot en vanlig linux-burk och ingen Dreambox, men det borde inte vara någon skillnad vad jag vet. Det ända är ju att man inte får HD-kanalerna från via, annars funkar det kanon.

Manjola
2012-01-10, 10:26
Hej !

Tänkte först starta en Ny tråd, men såg nu att denna tråd redan fanns.

Jag är helt n00b på detta område, speciellt då jag knappt sett tv på ca 5 år! Det är så att jag har en HTPC (macmini) med win 7. Jag har just blivit erbjudan att delta i ett cardsharing nätverk som går via parabol.

Jag undrar nu om det finns någon möjlighet att använda min HTPC / win 7 maskin som dreambox. D vs, jag söker inte en lösning för att min HTPC ska fungera som kortserver, utan jag är bara intresserad av att använda den i stället för en digitalbox!

LumberJack
2012-01-10, 11:09
Hrmmm.... Inte tillåtet att prata cardshare utanför hemmet. Prata med de som erbjuder tjänsten. Men visst är det fullt möjligt att köra en HTPC som klient när man kortdelar inom hushållet.

atomized
2012-01-10, 12:33
Det brukar finnas mer eller mindre officiella "cardsharingplugin" till de flesta HTPC-mjukvaror. Finns både i Windows-världen och i Linux. Själv kör jag yaVDR i Linux, men jag har för mig att det går att använda t.ex. Mediaportal m.fl. i Windows.

wikings1
2012-01-10, 15:11
Dvbwiever funkar ypperlig med Windows 7 acamd som soft cam

Sent from my HTC Runnymede using Tapatalk

Manjola
2012-01-10, 16:08
Oj Sorry, My Bad... tänkte inte på det:/... Menar självklart att jag ska dela hemma!

Manjola
2012-01-10, 16:10
Dvbwiever funkar ypperlig med Windows 7 acamd som soft cam

Sent from my HTC Runnymede using Tapatalk


Låter för bra för att vara sant... Man skulle alltså låta sin HTPC fungera som klient utan att behöva en box överhuvudtaget!

Manjola
2012-01-10, 16:10
Tack så mycket, jag ska kolla in mediaportal också...

rolrn
2012-01-10, 18:57
Slår ett slag för Mediaportal + MDAPI + ACamd :-)

Manjola
2012-01-10, 23:14
Slår ett slag för Mediaportal + MDAPI + ACamd :-)

Om jag kör efter det förslag som du säger, kan jag köra den som en klient, samt att jag slipper jag alltså att köra en digitalbox. Samt att jag måste köra på en linux burk då :)... tänkte faktiskt se om jag kan köra med Dvbwiever, via xmbc som jag kör på just nu!

rolrn
2012-01-11, 17:39
Om jag kör efter det förslag som du säger, kan jag köra den som en klient, samt att jag slipper jag alltså att köra en digitalbox. Samt att jag måste köra på en linux burk då :)... tänkte faktiskt se om jag kan köra med Dvbwiever, via xmbc som jag kör på just nu!
Ja, mediaportal är en klient (och tv-server).
TV-servern kan använda softcam (ex. Acamd) för uppkoppling mot kortserver (newcs/oscam m.fl.)
Du kan t.om. använda XBMC för att titta på TV via Mediaportal.

Turbodrive
2012-01-18, 14:07
Mer förvirrad nu :?
Behöver man serverdelen (newcs, oscam, osv) om man inte tänkt dela ut kortet mer än till en klient (mediaportal)?
Vill bara kunna koda av signalen från mitt dvb-s2-kort ut till Mediaportal.
Mediaportal kan ju i sin tur dela ut den till fler klienter.

rolrn
2012-01-18, 14:15
Vet inte om ACamd kan dela lokalt kort mellan flera instanser.
Det är iof.s. inga problem att ha en kortserver lokalt heller..

Ja, MP agerar TV-server åt alla klienter.
Dock så delar alla klienter på den/de TV-kort som sitter i servern.
D.v.s. ladda på med många TV-kort :-)

rolrn
2012-01-18, 14:17
Just, ja det finns även Andoid-klient till MP.
Bra om man vill kolla på inspelad/live-TV i sin telefon.

Turbodrive
2012-01-18, 14:24
Ok, så Oscam eller Newcs roll är bara att dela ut kortet till fler klienter?
Isåfall börjar jag nog fatta hur allt hänger ihop.
Vill inte krångla med för mycket nytt innan jag fått igång avkodningen, så serverdelen kan vänta tills dess.

Kör med ampdroid som en lite mer avancerad fjärrkontroll, men har inte kopplat in tv- och filmfunktionerna än ;-)

Axan
2012-03-29, 21:10
Lånar tråden lite istället för att starta en ny tråd. Har nyss byggt en HTPC och kör med en DM800HD bredvid. Har förstått att jag kan köpa ett tvkort och sätta i htpc för att få signal. I boxen kör jag med cccam just nu mot en server i sovrummet. Vad behöver jag för att få igång cccam på min htpc? Kör med Win7 och XBMC.

Jönke
2012-03-30, 16:23
Skippa cccam och win7 och lägg in openelec med xbmc pvr /tvheadend så har du en kanonlösning ! Tvheadend har inbyggd kortklient som funkar kanon mot newsc/oscam (newcamd protokoll)

Axan
2012-03-30, 16:34
Skippa cccam och win7 och lägg in openelec med xbmc pvr /tvheadend så har du en kanonlösning ! Tvheadend har inbyggd kortklient som funkar kanon mot newsc/oscam (newcamd protokoll)

Tack för ditt svar! Kan du rek något tvkort för Comhem som jag kan köra? Behöver ett för pci-e

Jönke
2012-03-30, 17:08
Kör satellit så tyvärr inte men kolla här http://openelec.tv/find-help/supported-hardware/tv-tuners eller sök i openelecs forum, du skall ha ett dvb-c kort

Rymmarn
2012-03-30, 17:41
annars finns det anysee e30 för usb