handdator

Visa fullständig version : Miraclebox M9



Zoorg
2011-04-20, 22:12
Är helnöjd med min ... :)

Dock har jag lite problem med en del pixliga kanaler...
Tror att det beror på signalen, men hur åtgärda det ?

iller
2011-04-21, 00:34
kolla singnalstyrkan låter som du har felet där

ginoware
2011-04-21, 07:23
Vet ej om du har C-tuner men kan rekommendera http://www.kjell.com/?item=30114&path=
Ps.. är oxså sjuk nöjd med min M9 DVB-C

kermith
2011-04-21, 22:02
klarar den att spela dvd iso-filer ännu?

Prelatur
2011-04-21, 23:04
Nja...
Till orginal FW skall det komma en bättre mediaspelare men det dröjer nog några månader.

Finns fem olika E2 till den i dagsläget och där finns ju bättre spelare. Ingen av dem är väl i produktions status men det närmar sig.
En av dem supportar DVB-C, resten klarar bara DVB-S(2). Finns ingen med support för T2 än så länge.

kermith
2011-04-22, 09:39
Ajdå, det känns lite AzBox över den ännu så länge. Och vad jag har läst om AzBox så är det fortfarande ganska många buggar kvar... många an de boxarna som kommer ut har otroliga tekniska specar med stora potencial men det verkar som om de behöver lite mer tid när det gäller att få en mjukvara utan irriterande buggar..

Prelatur
2011-04-22, 16:39
Flera av de E2 som jag har testat har varit helt stabila. Har iofs bara kört dem i 2-3 dagar men inga grönskärmar eller hängningar.
Har en S2+T2 så det är avsaknaden av T2 stöd som gör att jag kör orginal FW.

Sen är det lite annat som att det inte finns 1080p/50 i E2 ännu, 1080p/24+25 finns men vill man låta boxen sköta uppskalningen så vill man gärna ha 1080/50 så att man får ut allt ur både 720p och 1080i.

robinh
2011-05-04, 06:43
Lite frågor angående boxen:
Fungerar orginalkorten direkt i boxen?
Om ja, i de inbyggda kortläsarna eller genom modul?
Fungerar MPEG-4? HD?
Fungerar den bra som CS-klient på både SD och HD utbudet, framförallt Boxer?
Har de fått klart CI+?

Är väldigt nyfiken på den här boxen, specifikationerna på den ser väldigt intressanta ut, men gäller väl samtidigt att det finns en aktiv utveckling av mjukvaran till boxen, hur är det med den biten?
Har tidigare kört dreambox och var igentligen sugen på dreambox igen, men de har ju inget framme för DVB-T2 ännu. Och verkar inte ha något på gång vad jag kan tyda ut någonstans.

Schwede30
2011-05-04, 07:11
Vilka buggar i AZBOXen??? De senaste FW fungerar alldeles utmärkt. (off topic)

Prelatur
2011-05-04, 11:15
Lite frågor angående boxen:
Fungerar orginalkorten direkt i boxen?
Om ja, i de inbyggda kortläsarna eller genom modul?
Fungerar MPEG-4? HD?
Fungerar den bra som CS-klient på både SD och HD utbudet, framförallt Boxer?
Har de fått klart CI+?


Viasat (SD) och CD (SD+HD) fungerar med interna kortläsare.
Boxer MPEG-2 fungerar med interna.
Boxer MPEG-4 (SD+HD) kräver CA-modul.
CS-klient för Boxer MPEG-2 fungerar.
Inget CI+ stöd ännu.

Boxers CA-moduler kan bara avkoda en kanal i taget.
Detta medför att man kan bara spela in eller titta på en kodad MPEG-4 kanal.
Så om man spelar in en kodad MPEG-4 kanal så kan man bara titta på odkodad kanaler.
Om man växlar till en kodad kanal så sabbas inspelningen.

Om man har en CA-Modul + ett boxer kort i de interna så kan man även titta på kodad MPEG-2 kanaler.
Det finns inget sätt att titta på en MPEG-4 kanal och spela in en annan.

Det jobbas på lösningar för problemet. Den troligaste kommer att fungera så här:
- Spela in kanaler kodade istället för okodade.
- Spela upp dem genom CA modulen för avkodning.
- Möjlighet till schema läggning av avkodning av inspelat material.

robinh
2011-05-04, 11:23
Tack Prelatur
Har faktiskt lagt en beställning på en box nu, hoppas jag kommer bli nöjd :)

Någon som vet om utvecklingen av mjukvaran för boxen sker bakom stängda dörrar eller finns det någon öppen grupp?

Prelatur
2011-05-04, 15:36
Ja och ja.:)

Orginal FW utvecklas bakom stängda dörrar, feedback via miracle forum fungerar hyggligt.

De Enigma2 versioner som finns har SH4 Duckbox Projekt som bas.
Källkoden för SH4 Duckbox Projekt finns i en git så bara att hämta hem.

robinh
2011-05-05, 21:40
Nu har jag fått hem min box, fick väl igång det mesta väldigt snabbt och smidigt.
Dock verkar något konstigt, jag vill uppgradera FW, men vissa knappar på fjärren fungerar inte,
de som inte fungerar är power (standby) och färgknapparna (röd, grön, gul, blå).
Har försökt köra systemåterställning och andra återställningar men får det inte att fungera.
Någon annan som varit ute för detta?

Edit: Verkar vara som fjärrkontrollen är trasig, hur kul som helst :S

life-enjoyer
2011-05-13, 11:51
Tänkte faktiskt skaffa mig en M9a före dreambox.
Men jag undrar om boxen kan göra allt som dreambox kan? Dvs, cardsharing?

Prelatur
2011-05-13, 15:24
Nja inte kan den allt som Dreambox kan. Streama över nätverket kan den t.ex. inte.
Cardsharing kan den. Finns t.ex. Oscam.

ginoware
2011-05-13, 15:41
Eller Mgcam, Xcam som klienter.

life-enjoyer
2011-05-14, 01:30
okej..strema över nätverket? från dator till dreambox då eller?
Det jag mest undrar över är om det är lika lätt att få igång cardsharing som på dreambox?
Vill få in några utländska kodade kanaler..

deas
2011-05-14, 09:15
Vad jag vet är det väl typ en standard rå enigma2 image i grunden, så det borde mer eller mindre fungera på samma sätt... Kanske inte med lika enkla menyer som många dreambox image team kör med men, kan man grunden är det nog inga problem :)

Prelatur
2011-05-14, 15:08
MiracleBoxens orginal FW kör på Linux men ovanpå detta ligger egen programvara. Denna bygger på STAPI som ST Electronics har tagit fram. Det finns ett API som man kan bygga egna program mot.

Som orginal ligger en softcam som heter MCAS. Den kan läsa de interna läsarna och en key fil. Med MCAS kan man också kortdela mellan Miracleboxar.
Sedan finns också Oscam m.fl. kompilerade till den. Streaming finns inte i orginal FW.

Vill man hellre köra Enigma 2 finns det en 4-5 varianter. En stödjer DBV-C de andra enbart DBV-S(2). Finns en Neutrino också.
Enigma 2 har streaming över nätverk m.m.

Zoorg
2011-05-16, 22:04
Har en M9 som funkar fint.
Kör Xcam med orginal image