handdator

Visa fullständig version : Octagon SF1018 HD



tobbe54
2011-04-24, 21:28
Undrar om det är nån som flashat en Octagon SF1018HD?

Har lagt in några Gemini på DB500HD, men funkar det på en Octagon åxå?

Kommer snart att ha tillgång till en dylik, men skulle behöva en hint om hur man kommer åt operativet?
Har kollat lite ii menyerna men som den nu är installerad kommer man inte åt nåt så det får bli att flasha då va?

Läste nånstans att den skulle gå att jämföra med Azbox eller var det "Katherin" (hittar inte det nu)?

Prelatur
2011-04-25, 09:55
Dags att frächa upp tyskan.
På http://www.octagon-forum.com/ finns all info runt Octagon SF1018HD.

Den har en annan cpu (sh4) m.m. än Dreambox. Det finns Enigma2 att ladda ner från Octagon forumet.
Octagon SF1018HD är inte vanlig i Sverige. Den ingår i en serie som också består av SF1008 och SF1028.
SF1008 är samma box som Miraclebox 8 och 1028 är samma som Miraclebox 9.

Plugins till MB 8/9 skall fungera på Octagon SF1018HD också, så det kan vara ide att titta på http://www.miracleforum.net/index.php

Den kör Linux, telnet och ftp brukar vara påslaget. Testa att logga på med root utan lösenord. Finns samba som plugin också.

tobbe54
2011-05-07, 19:23
OK, såg nu att det är en SF 1008HD så då ska man alltså kunna kolla på en Miraclebox 8 då.

Prelatur
2011-05-08, 09:26
Det är samma hårdvara som MB 8 men den har ett annat reseller id. När man lägger in ny firmware via loadern så kollas reseller id.
Finns verktyg på octagon forum som hanterar detta. Finns mjukvara till den där också. Både ny orginal fw och enigma.

tobbe54
2011-05-08, 13:43
Det är samma hårdvara som MB 8 men den har ett annat reseller id. När man lägger in ny firmware via loadern så kollas reseller id.
Finns verktyg på octagon forum som hanterar detta. Finns mjukvara till den där också. Både ny orginal fw och enigma.

OK, bra info.
Men jag som är newbee på detta har mer frågor då.
Har bara hållit på med DB 500HD hitills.

Tittade på Oktagonen igår. Men man kommer ju inte åt och se nånting vad gäller filer som på DB som den ser ut nu.
Det enda jag kunde se var i en "plugin" meny att man kunde välja mgcamd.
Nu gjorde jag inte det, så jag såg inte om man kom vidare och kunde konfigurera den.

Men frågan är om man ska byta firmware? Kanske räcker med att köra mgcamd?

Har inte provat att gå in via ftp.

Får återkomma i ärendet.

tobbe54
2011-08-08, 22:36
Har nu fått till att kunna köra denna box mot min CS.
Det var bara att gå in via DCC och genom FTP och lägga in rätt config filer.
Sedan gick jag in i inställningar på Octagonen och tog bort den Cam (X-"nånting") som var i gång och kunde sedan välja MGcamd.
Oops! Sen var den igång!

Problemet Löst!