handdator

Visa fullständig version : Hårdiskproblem---



Shas
2011-04-26, 19:44
Hej på Er !

Ja att jag fortfarande är kvar och håller på med de här får jag tacka Atomized och Minime som gav mig förnyat självförtroende när jag kört mitt i botten. Jag har nu kört mina gamla boxar med betoning på gamla, nämligen en relook 400 och en mutant i nästan en månad nu. Bilden har hackat lite då nätverkssladen och CS varit inkopplad men jag har inte velat ta tag i detta förmodligen löser en uppdatering/ändring av programvara detta.


Tänkte ta tag i detta men efter att jag har jag bytt till en större Hårdisk min gamla var bara på 10GB, Hade inga problem när jag satte in den gamla men med den nya disken blev det lite bekymmer Stoppade i den i och startade upp och burken hittar disken utan problem Här får man en vacker meny på 3 alternativ

1. formatera disken
2. ignorera disken
3. starta om (Vad man nu ska ha denna till)

Jag rycker givetvis på alternativ nr.1 och en blå ruta med format startar men efter några sekunder startar burken upp och den fungerar dock utan HD mycket mystiskt

Har valt en Western Digital på 250GB har fått för mig att detta är max (men när jag läser i manualen så finns det ingen begränsning….)


Är det någon som har några uppslag så är tacksam

oddball
2011-04-26, 20:34
Stoppa Hårddisken i en Dator och kolla så att det inte finns någon partition på den.

Om det finns en eller flera partitioner på den så ta bort SAMTLIGA partitioner, och

stoppa sedan tillbaks den och försök igen.

Shas
2011-04-26, 21:24
Hårdisken är helt ny, då borde den väl inte ha någon partition, eller ?

oddball
2011-04-26, 22:16
Kan ha det ändå, ibland ligger det en liten partition med tools och dyligt på Hd'n.

atomized
2011-04-26, 23:22
Hårddiskar i en Relook 400S är ingen enkel historia. Och Western Digital har rykte om sig att vara speciellt besvärliga...
Läs denna tråden på Denktenk (kräver antagligen att du blir medlem där om du inte redan är det) http://www.denktenk.com/forum/400s-hardware/are-there-any-currently-available-hdds-that-work-with-relo

I korthet så är IDE-interfacet på 400S urmodigt och klarar bara de äldsta standarderna, max UDMA33 och DMA4 är uppgifter som nämns. Moderna diskar är ofta från fabriken inställda för högre hastigheter och då vägrar 400S att samarbeta. Ev. går det att lösa om man lyckas ställa om hårddiskens parametrar med hjälp av någon utility tillverkaren tillhandahåller. Eller om man med verktyg i Linux som hdparm lyckas ställa om disken.

Shas
2011-04-28, 09:32
Hej igen atomized !

Ok! då får vi försöka få tag i en sådan disk som uppfyller denna standard, alternativet är att investera i en ny box. Vad var det nu för box du skulle satsa på....

Mvh // Shas

atomized
2011-04-28, 12:03
Den box jag älskar mest och skulle satsa på är en HTPC. Jag har en som bygger på Asrock ION 330 men den verkar inte finnas att köpa längre. Nu verkar det vara denna som gäller:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=771442

Runt 3000:- för en skitbra liten PC som passar under TV:n i vardagsrummet. Komplettera med en USB TV-tuner och du får motsvarigheten till en Dreambox. Jag använder yaVDR som är en Linux VDR distribution med XBMC inkluderat. I samma lilla låda kan jag då se satellit-TV, kolla på filmer via nätverket med XBMC som är en av de erkänt bästa mediaspelarna och spela DVD-skivor i den inbyggda DVD-läsaren. Jag kan också surfa med den och titta på Play-kanaler från soffan.

Haken är att det kräver en del pill och handpåläggning. Fördelen är att den är ultra-flexibel då det nästan går att installera vad som helst, man har ju ett helt operativ och PC-hårdvara att leka med. Cardsharing funkar kanon i yaVDR. Det är som att bygga sin egen Dreambox och få den precis som man vill. :-)

Annars om man vill köpa en färdig box så tror jag det är Vu+ Duo som gäller idag. Kostar väl ungefär lika mycket, men jag har inte provat den själv.

Shas
2011-05-04, 15:12
Hej igen !

Lite långt mellan svaren, har tyvärr lite för mycket att göra vilket gör att jag helt inte vill ha för mycket pill känns som det är en Vu+ Duo dock under förutsättning att Duo står för dubbla tuners

Mvh //

Shas

atomized
2011-05-04, 20:59
Det är precis vad Duo står för! :)

Donalds_Duck
2011-08-11, 19:39
Lite sent men här är vilka hdd:s som funkar med relook, har själv en samsung 250 gb i min som funkar strålande (relook 400s neumo/fantasy)

http://www.denktenk.com/wiki/working-cubecafe-harddrives/