handdator

Visa fullständig version : vonets wifi-bridge



icemaker79
2011-05-03, 19:37
Har försökt göra en setup utan att lyckas.

Har min Iphone som jag kör Wifi utdelning på och har tänkt köra nätverket trådlöst via Vonets wifi-bridge men verkar som att den inte är bekväm med den krypetingen som används.


Någon som har erfarenhet av ej kompatibel kryptering och Vonets bridge?

hannhimhe
2011-05-03, 20:30
Om ditt nätverksnamn innehåller en massa lustiga tecken (avslutande mellanslag och dylikt) får du problem.

icemaker79
2011-05-03, 20:34
Har provat en mängd olika (sist 8st a på raken).
Verkar som om inte vonets wifi bridge är kompatibel med krypteringen i iphone wifi hotspot.
På mitt hemnätverk funkar den klockrent så den är inte trasig.

Bogdan
2011-05-03, 20:43
Jag har hittat två saker som gör att den inte fungerar som den ska.
Det ena är att på en acesspunkt som kan välja kanaler automatiskt så kan det ställa till så att setup programmet inte hittar det trådlösa nätverket. Finns ofta ett val att stänga av detta hoppande och välja en fast kanal och då fungerar det.

Sedan är det krypteringen.

WPA
WPA automatically uses TKIP with dynamic encryption keys. Enter a passphrase on this screen.
Encryption - TKIP is automatically selected as the encryption method.
Passphrase - Enter a Passphrase, also called a pre-shared key, of 8-63 characters in the Passphrase field.
The longer and more complex your Passphrase is, the more secure your network will be.
Click Next to proceed, or click Back to return to the previous screen.

WPA2
WPA2 automatically uses AES with dynamic encryption keys (AES is a stronger encryption method than TKIP).
Enter a passphrase on this screen.
Encryption - AES is automatically selected as the encryption method.

Så har du en som vill ha WPA2 och vill ha TKIP eller WPA som vill ha AES så fungerar det inte.

icemaker79
2011-05-03, 20:58
868

Som jag kan se enligt denna bild är det WPA2 med AES va?
Kan inte ändra något i inställningarna heller.

Bogdan
2011-05-03, 21:23
Precis, den är lite dum som inte kan köra WPA2-PSK med TKIP.