handdator

Visa fullständig version : SSD disk isället för mekanisk?



Ulriken
2011-05-11, 08:25
Hej,
min hårdisk har lagt av i min Azbox och funderar på att byta till en ssd istället!
Finns det någon här som kör med ssd istället för mekanisk disk i sin box?

Funderar mest på om Azboxen förstår den hårdvaran!

Jag spelar aldrig in tv-program utan använder bara timeshift funktionen.
Hade tänkt en 120gb!

MVH Ulrik

Schwede30
2011-05-11, 10:40
Då SSD skall vara helt utbytbar med en "vanlig" hårddisk i en vanlig dator borde det inte vara något problem. Tror inte att någon har provat då de fortfarande är "små" och dyra. Går det bra att sätta in en sådan eller är mottagaren anpassad för 3,5 tums SATA-hårddisk? Kylningsproblem?

Kanske kan vara en idé att ha en backupplan om den inte fungerar i AZBOXen. T.e.x för att göra en "helt" tyst dator.

Ulriken
2011-05-11, 19:08
Har en ssd installerad i datorn och den skickar den "vanliga" hårddisken till stenåldern, när det kommer till åtkomsttid!
Uppstarten av program går otroligt snabbt.

De är 2,5 tum och det följer med en adapter till 3,5 tum, så den passar.

Tanken var ju också att få Azboxen helt tyst, dvs dra ner varv-talet eller ta bort fläkten helt!

En fråga: Fläkten på Azboxen, är den till för att kyla något mer än hårddisken?

Schwede30
2011-05-11, 21:39
AZBOXen (och Dremboxen + alla andra nätverksboxar) är i stort sett en dator. Det behövs kylning till hela mottagaren; naturligtvis är det hårddisken och strömförsörjningen som behöver mest kylning. Att stänga av fläkten på AZBOXen är dumt.

Det finns en del inlägg på DB-forumet om att det går att byta ut "original"-fläkten på DB-kloner till vanliga datorfläktar för att minska ljudnivån.
Sitter den bra till är det bara att titta efter hur den ser ut och se om det finns någon liknande tystare fläkt att få tag i. Att köra fläktlöst är nog tyvärr att be om problem.

Ulriken
2011-05-11, 22:45
Tack för infon. om kylningen!
Återkommer om jag byter till SSD med resultat.

Sneaky
2011-05-12, 08:40
Stödjer boxen Trim? Fast dom nya SSD diskarna kanske mår bra utan det?

Ulriken
2011-07-30, 09:03
Hej, har nu kört med SSD i cirka två månader nu.
Det blev en Corsair Force 60 Gb.
Då jag aldrig spelar in program utan bara använder timeshift så är jag mycket nöjd och 60 gb räcker gott och väl!
Bytte även fläkten (http://www.inet.se/artikel/5321323/scythe-50mm-mini-kaze) och hängde upp den nya fläkten med dessa (http://www.inet.se/artikel/6308011/vibrationsdampare-flakt-4pack)
Det blev otrolig skillnad på värmen i chassit och boxen blev tyst. Endast fläkten susar lite nu.
Förutom att det tyst och svalt så svarar timeshiften direkt i paus/play och snabbspolning.
Jag har haft lite problem tidigare med att boxen hängde sig och har bytt mekanisk disk två gånger.
Utan att ha uppdaterat mjukvaran i boxen så har den gått problemfritt sedan SSD disken sattes i, inga hängningar och omstarter!

Så summan:

-Svalare
-Tystare
-Snabbare
-Boxen går stabilare

SSD är rejält mycket dyrare än mekanisk disk (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=622065)
men för min del blev det mycket bättre och jag tycker att det var värt pengarna!