handdator

Visa fullständig version : Problem med VHF från Hörby



cribbe
2011-05-22, 19:35
Tänkte kolla om någon här kanske kan hjälpa mig. Jag har problem med att få in VHF kanalerna (nät7) från Hörby masten. Har köpt en ny Televes OmniNova som förstärker både på UHF ovh VHF samt ny tv med DVB-T2 mottagare men det fungerar inte. Alla andra nätet/kanaler får jag in felfritt med bra signal styrka och kvalitet. Har pratat med både Boxer och Teracom men ingen hjälp från deras sida.
Någon mer som har problem med att få in VHF från Hörby? Hade känts bra om fler hade fel för just nu känns det som om jag bara blir kastad fram och tillbaka mellan två kundtjänster.

//Cribbe

Schwede30
2011-05-22, 20:05
Jag hittade ett datablad som angav förstärkningen på UHF till 5 - 6 B mer än för UHF. 3dB är en fördubbling av signalstyrka/kvalitet så signalerna från UHF är betydligt starkare än för VHF. VHF-signalerna kan komma under mottagarens tröskelvärde även om UHF-signalerna tas emot bra.

Även om antennen säljs som riktningsokänslig, kan det vara bra att ställa in den så bra som möjligt.

Lycka till.

cribbe
2011-05-22, 20:15
Har den riktad mot Hörbymasten (har till och med använt kompass nrä jag riktade in den). Fick denna rekommenderad av Macab i Trelleborg då det är en av de bästa på marknaden för just mobila fordon och jag har den monterad på min husvagn. Se länk:
http://www.macab.se/modules/core/downloader.php?fileid=627&filename=01966
Så som jag tolkar det så förstärker den ca: 30db på UHF och ca: 28db på VHF med den medföljande förstärkaren som jag har inkopplad, eller jag kanske har fel?

Schwede30
2011-05-22, 22:06
Sitter den på din husvagn kan du ju köra till masten, eller åtminstone så nära så att du har optimal signal och kolla var i utrustningen felet(?) sitter.

cribbe
2011-05-23, 07:22
Nja inte riktigt då den står uppställd på säsongsplats. Sedan har jag ju redan optimal signal på samtliga andra kanaler som ligger på UHF.

tortuga
2011-05-23, 07:48
lite info

http://www.teracom.se/Sandarinformation/Frekvenstabeller/Detaljer/?ft=tv&sid=HB/S

Schwede30
2011-05-23, 09:25
Åhå. Kan grannarna på säsongsplatsen ta emot MUX(Nät)7

cribbe
2011-05-23, 15:52
Jag har faktiskt frågat rundor men det är ingen som är teknikintresserad som jag och som önskar få in dom. Har pratat med teracoms kundtjänst idag igen och nu hävdar dom helt plötsligt att jag befinner mig i en "svacka" som gör att jag inte kan få in just VHF frekvensen. Lite skumt tycker jag då jag får in allt på UHF klockrent... Får se när Karlshamn drifta nät 6&7 den 30/6:e om det hjälper mig....