handdator

Visa fullständig version : Wireless range extender D-Link DWL-G710



vitaudi
2011-06-06, 08:36
Har installerat en wireless range extender från D-Link som heter DWL-G710. Funktionen jag är ute efter är att jag vill att den skall förstärka min trådlösa signal i huset. Min trådlösa router står i en del av huset och dess signal når ut till övriga huset men är ganska svag på sina ställen. Min tanke var därför att installera en range extender för att denna skulle ta upp signalen och sedan skicka den vidare, förstärkt.

Problemet är att jag kan surfa in till extendern trådlöst och konfigurera den men när jag väl gjort det så förstärker den inte signalen.

Kan den kanske inte göra jobbet som jag är ute efter?

StenFrisk
2011-06-30, 20:22
Ja du kan inte svara på din fråga om den gör sitt jobb aldrig använt något sådant... Jag löste mitt på ett annat sätt.... Har en dator i garaget som ligger typ 30 m från huset.... där har jag gjort som så att jag satte en trådlös switch som jag kopplar upp mot min router inne i huset som en extender typ då.... på så sätt ökar den upp ming signal i garaget och det funkar klockrent....

vitaudi
2011-07-08, 13:34
Ja du kan inte svara på din fråga om den gör sitt jobb aldrig använt något sådant... Jag löste mitt på ett annat sätt.... Har en dator i garaget som ligger typ 30 m från huset.... där har jag gjort som så att jag satte en trådlös switch som jag kopplar upp mot min router inne i huset som en extender typ då.... på så sätt ökar den upp ming signal i garaget och det funkar klockrent....

Japp, det var ju också en idé. Kanske jag skulle kunna driva en sådan switch via min Dreambox? Dock har jag ingen större aning om hur jag skulle kunna göra det. Har en DM7025+. Vet någon hur?

StenFrisk
2011-07-08, 22:58
Nu är jag inte riktigt med dig driva en sådan switch via min dreambox ???? Switchen har ju vanlig eluttags kontakt.... Finns trådlösa switchar med portasnlutningar i om du menar att du ha den ståendes vid dreamboxen och sen köra dreamboxen via den....

vitaudi
2011-07-10, 12:00
Nu är jag inte riktigt med dig driva en sådan switch via min dreambox ???? Switchedfn har ju vanlig eluttags kontakt.... Finns trådlösa switchar med portasnlutningar i om du menar att du ha den ståendes vid dreamboxen och sen köra dreamboxen via den....

OK, jag trodde att jag skulle vara tvungen att driva switchen via en dator men det behövs ju uppenbarligen inte. Vilken switch kör du med?

vitaudi
2011-07-12, 19:39
Din switch verkar ju göra jobbet. Jag blir inte klok på vad det är tänkt att min range extender skall utföra. Hittade denna länk http://www.dlink.com/products/?pid=357 som beskriver produkten.

Om inte en extender skall förlänga signalen, ja, då fattar jag inte vad man ska med den till. Det kan ju också tänkas att min enhet är defekt på något sätt...

Dock är det helt verifierat att min signal inte blir ett dugg starkare i områden i huset med sämre signal när enheten är konfigurerad enl. alla principer.

sleddog
2011-08-30, 23:42
Din switch verkar ju göra jobbet. Jag blir inte klok på vad det är tänkt att min range extender skall utföra. Hittade denna länk http://www.dlink.com/products/?pid=357 som beskriver produkten.

Om inte en extender skall förlänga signalen, ja, då fattar jag inte vad man ska med den till. Det kan ju också tänkas att min enhet är defekt på något sätt...

Dock är det helt verifierat att min signal inte blir ett dugg starkare i områden i huset med sämre signal när enheten är konfigurerad enl. alla principer.

Du kan väl köra den i flera olika lägen, alltså både som extender och som brygga (så att du kan ansluta en dreambox direkt mot ditt trådlösa) vilket har du valt?

Jag hade en Dlink AP som gick att köra i flera olika lägen och då skall du INTE följa wizard utan kika i menyerna på inloggningssidan.

Axon
2011-08-31, 09:27
Installerade nyligen en Netgear WN2000RPT, universal WiFi range extander (490 kr på NetOnNet) på andra våningen i mitt hus för att förstärka routersignalen och denna fungerar helt perfekt här. Väldigt enkel att installera och man kan också via lampor se var signalstyrkan är god.

vitaudi
2011-09-01, 14:10
Du kan väl köra den i flera olika lägen, alltså både som extender och som brygga (så att du kan ansluta en dreambox direkt mot ditt trådlösa) vilket har du valt?

Jag hade en Dlink AP som gick att köra i flera olika lägen och då skall du INTE följa wizard utan kika i menyerna på inloggningssidan.

Om du med brygga menar att jag kan koppla in t.ex. min dreambox i extenderns LAN-port så funkar inte det. Min extender verkar inte ha stöd för det utan dess LAN-port verkar endast vara till för konfigurering mot extern dator. Fick dock tipset att testa att ha olika kanaler på min extender och min router. Jag har för mig att jag körde kanal 6 på båda när jag konfigurerade dem.