handdator

Visa fullständig version : Mikrotik



StenFrisk
2011-06-30, 17:31
Hej alla glada användare....

Någon som har någon erfarenhet av mikrotiks routrar ??? Har nämligen ett litet problem jag skulle vilja ha hjälp med..... Det handlar om ett failover script från min primära lina till en 3g dongel... routern som används heter rb493g... Allt funkar på den kan köra antingen eller men skulle behöva ett script som stänger av primära linan vid problem för att starta 3g dongeln sen fortsätta pinga primära och när den går upp aktivera den igen och stänga av 3g dongeln.... Har läst på mikrotiks wiki men inte riktigt hittat vad jag behöver....

Finns det någon duktig mikrotikare på detta forum skulle jag verkligen uppskatta hjälpen...

Prim'ära linan har distance1 och 3g har distance2 i /ip routes.... Men då måste man typ rycka ur kabeln för att han ska reagera och slå över dock när man ansluter kabeln igen så stannar 3g,n aktiv....

leoktv
2011-07-02, 08:28
Hej
Lägg till check gate i routen så kommer den att gå över själv utan att du behöver dra ut sladden.

MVH Leo De Geer SHL AB

StenFrisk
2011-07-02, 13:46
Hej Leo...

Har redan check gateway ping på eht1.... problemet är dock att usb stickan fortsätter att vara aktiv efter den vanliga linan kommit tillbaks.... eftersom jag betalar vid användning av den hade det suveränt om den kunde lägga på så att säga och bli inaktiv tills den behöver användas igen.... check gateway ping kan man ställa in så att den pingar typ google.com för att känna av när linan går ner ???

mvh: Håkan

StenFrisk
2011-07-07, 15:52
Hittade ett script som ska kunna fungera som man kör via scheduler.... har dock lagt till dom 2 nedre raderna i varje script...min fråga då skulle detta kunna fungera ???

script 1:
:local i 0; {:do {:set i ($i + 1)} while (($i < 5) && ([/ping 64.233.169.99 interval=3 count=1]=0))};
:if ($i=5 && [/ip route get [find comment="Default Route"] distance]=1) do={:log info "Main Gateway down";
/ip route set [find comment="Default Route"] distance=3}
/ip route set [find comment="3g"] disabled=no}
script 2:
:local i 0; {:do {:set i ($i + 1)} while (($i < 5) && ([/ping 64.233.169.99 interval=3 count=1]=1))};
:if ($i=5 && [/ip route get [find comment="Default Route"] distance]=3) do={:log info "Main Gateway up";
/ip route set [find comment="Default Route"] distance=1}
/ip route set [find comment="3g"] disabled=yes}

tacksam för hjälp

mvh: Håkan