handdator

Visa fullständig version : Ljudproblem parabol



Hank the Tank
2011-07-05, 15:36
Hej! Undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig med mitt problem. Jag har Viasat via parabol och har kopplat boxen till min Harman Kardon-receiver (AVR-135). Jag har provat med både optisk och med coax. Problemet är att ljudet försvinner när man byter från en HD-kanal (5.1-ljud) till en SD-kanal (stereo). Det verkar som att receivern inte förstår att ljudformatet förändras. Enligt Viasat-supportern så är det inget stort problem, men det är ju verkligen irriterande att stänga av boxen och sätta på den igen efter varje kanalbyte. Supportern tyckte att jag skulle koppla en HDMI-kabel istället till förstärkaren, men någon sådan ingång har jag ej...
Är det någon inställning som man kan göra för att slippa detta problem?

Tacksam för svar!

matkoh
2011-07-05, 15:43
Hmmmm.

Köp en Dreambox så slipper du Viasats bajamaja.

Schwede30
2011-07-05, 16:47
Vad har du ställt ljudet som i ljudmenyn? Funkar det inte med någon av optisk/koaxial så är det antingen inställningssak eller fel på mottagaren.

DB skulle kanske lösa problem, men antar att du vill ha HD-kanalerna också.

Hank the Tank
2011-07-06, 07:38
Ljudet är inställt på 5.1 i menyn. Det konstiga är ju att när jag hade Boxer så funkade det utan problem att byta från en kanal med 5.1 till 2.0.

Schwede30
2011-07-06, 08:27
Om du ställer det på 2.0 fungerar allting då?
Finns inställningen "auto"?

Hank the Tank
2011-07-06, 08:50
Ja, ställer jag den på 2.0 så funkar allting. Det finns ingen auto-inställning. Men ställer jag på 2.0 måste jag ju ändra varje gång jag vill ta del av en 5.1-sändning! Märkligt om det ska vara så tycker jag...

matkoh
2011-07-06, 11:29
Hmmm.

Inte ett dugg märkligt, du har ju en BajaMaja, varför skulle den funka öht. Jag stoppade ner min i runda arkivet direkt jag fick den.

ViasatSupport
2011-07-06, 14:40
Hej Hank the Tank,

I dagsläget har våra boxar tyvärr ingen autofunktion, det finns så många olika leverantörer av ljudsystem så det är svårt att vara kompatibel med alla. Vi jobbar självklart med att förbättra våra boxar och kontinuerligt släppa nya uppdateringar och även nya digitalmottagare som ska kunna användas med externa system.
Tyvärr kan vi i dagsläget inte hjälpa dig men tar till oss dina synpunkter.

Hälsningar,
Camilla Forslund
Viasat support

Dahla
2011-07-06, 14:45
En liten fundering dök upp i mitt huvud nu...
Du har inte optical out på din TV?
I så fall kanske du kan testa att köra HDMI från boxen in i TVn och sedan optical out från TV till förstärkare?

Hank the Tank
2011-07-08, 09:31
Bra tänkt Dahla, men det fungerade inte heller...tyvärr!

Schwede30
2011-07-08, 10:37
Verkar alltså som att "lösningen" är att ha mottagaren inställd på 2.0 och ändra med fjärrkontrollen när du vill ha 5.1.

Synd att VIASAT och CD alltid går för de billigaste mottagarna som finns när de gör sina upphandlingar. Drömmer lite om att någon av dem skulle våga satsa på en bättre mottagare som AZBOX,eller åtminstone HUMAXar.