handdator

Visa fullständig version : Bildstörning vid kanalbyte av HD-kanaler



perahl1
2011-07-18, 09:05
Sedan en tid tillbaka upptäckte jag ett problem som retar och irriterar mig m.fl i familjen.
Jag har mina DM8000HD på övervåning och en på nedervåning. När någon skiftar någon HD kanal (fram och tillbaka) oavsett om den är kodad eller okodad så störs den box som är på övervåningen om någon samtidigt tittar på en HD kanal på nedervåningens box och samma sak det omvända. Samma problem uppstår om man tittar på en box och vill samtidigt spela in en HD kanal på samma box och sedan bläddra med kanalväljaren och tittar på samma HD kanal eller någon annan HD kanal så uppkommer störningen. Själva bildstörningen sker bara kort (några sekunder) vid själva kanalskiftet och sedan om man inte skiftar längre uppstår ingen bildstörning.

Man kan ju konstatera att man får inpelningen sabbad om det är en HD-kanal som inspelning sker på om någon samtidigt ändrar och tittar på en HD-kanal samtidigt på vilken som helst av boxarna. Om ingen ändrar något på någon av boxarna blir inspelningen perfekt mao utan bildstörning.

Jag kan inte tolka detta med annat än att problemet ligger på något sätt i SPAUN switcharna eller i MPEG4 dekodern. Kan vara att jag har långa kablar mellan parabol och mottagare men eftersom jag har bra kvalitet på koaxkabel och har även testat med linjeförstärkare så tror jag inte på det spåret. Eftersom problemet inte uppkommer med standardkanaler så faller långa kablar bort.

Kanalbyte med standardkanaler har inte samma problem alls mao ingen bildstörning alls. Problemet gäller på HD-kanaler oavsett kodade eller okodade. Vilken satellite har ingen betydelse.

Att mitt problem uppdagas nu beror på att jag lagt in HD kanaler i mina favoriter på bägge boxarna. Ex så finns numera SVT1HD, SVT2HD och TV4HD. Fria HD-kanaler från Astra 19 och Astra 28 ligger också med i favoritlistan och där uppstår samma problem. Eftersom jag tittar mest på Canal Digital så märks problemet mest där med deras kodade HD kanaler.

Har någon något tips på detta problem? Byta till 8-1 DiseqC switchar eller ändra något i min DiseqC koppling eller inställningar i box? Jag har förstås labbat lite med inställningarna i mina dreamboxar men tyvärr med inget bra resultat. Jag har också skiftat LNB till andra fabrikat men ingen förändring. Eftersom jag har SPAUN DiseqC switchar har jag inte skiftat dessa. Jag har även testat med andra image men med samma negativa resultat. I övrigt fungerar boxarna utmärkt och alla kanaler fungerar att titta på, på bägge boxar.

Vet inte vad jag ska göra i detta läge. Har försökt få svar i olika forum men har inte kunnat hitta något inlägg med samma problem. Problemet att utrycka problemet på rätt sätt har avskräckt mig att lägga in ett inlägg.

Denna utrustning jag har jag i dagsläget.

2 st DM8000HD med dubbla DVB-S2 tuners och inbyggd HDD
1 st T90 Toriodal
6 st Quad LNB MTI AK 54-XT2N High Line
1 st Octo LNB Smart Titanium (Thor)
Spaun Switchar SPAUN SUR 420 och SAR 411
Thor, Sirius, Hotbird 13, Astra 19, Astra 23, Astra 28 och Turksat 42
Image: CVS Gemini

Avstånd mellan parabol och mottagare är ca 40 m. Har bra signal på bägge boxarna

Det kanske är så att alla har samma problem om de testar. Tacksam för tips från någon som haft eller har samma problem.

Schwede30
2011-07-18, 12:22
Har du väljordade kablar och ok kontakter?

perahl1
2011-07-18, 12:37
Har tidigare gått igenom alla kontakter och mätt kablar etc. Vad menar du med väljordade kablar? Mina är dubbellskärmade med strumpa och folie men själva galvaniska jordningen sker ju via boxen där F-kontakterna är anslutna. Någon direkt annan jordning har jag inte.

matkoh
2011-07-18, 12:43
Hmmmm

Ett hett tips kan vara att prova vända på strömkabeln till en av boxarna för att få rätt mellan fas & nolla.

perahl1
2011-07-18, 13:40
Tack för tipset. Har testat och vända på stickproppar men med tyvärr samma resultat. En bra tanke och test men om det var nolla och fas då borde störningen ske även då jag skiftar standardkanaler. På något sätt stör boxarna varandra och de dubbla tuners stör varandra på varje box och därför kunde nolla och fas vara en gemensam nämnare. Det är något med HD kanaler som är gemensamt antingen MPEG4 dekordern eller DiseqC switcharna. Har du testat själv om du har dubbla tuners i din Dreambox att spela in en HD kanal och samtidigt ändra någon HD kanal fram och tillbaka som du tittar på under inspelning? Du kanske har samma problem och är det så finns problemet i Dreamboxen.

matkoh
2011-07-18, 14:26
Hmmm.

Nix det problemet har inte jag upplevt. Kör med Sirius, Thor, Hotbird & Astra på ena ingången och bara sirius + thor på den andra.

perahl1
2011-07-18, 16:07
Nej, har inte testat det utan jag har angett i antenninställningar på bägge boxarna att tuner 2 ska vara samma som tuner 1 och därmed är identiskt lika och samma satelliter. Är det inte så det är tänkt? Ska testa och lägga in som du föreslog. Tack igen för nytt tips.

matkoh
2011-07-18, 16:16
Hmmmm.

Jag har 2 tallrikar med olika antal LNB som jag kopplat med en kabel från varje potta till min 8000

Schwede30
2011-07-18, 16:44
Hade du haft billiga kablar skulle det vara troligt att det var det som var felet; dubbeljordade kablar innebär att det inte är de som är felet.

perahl1
2011-07-18, 16:46
Har nu testat och ställa in som du föreslog och tyvärr med samma resultat. Tror att du har ett annat läge än jag med bara en tallrik och 7 st LNB där 6 st är Quad LNB och ett är ett Octo LNB. Allt är kopplat ihop med 8 st SPAUN DiseqC switchar. 4 st är DiseqC 1,1 och 4 st är DiseqC 1,0 och är kopplade enligt ett givet mönster. Från parabolen kommer 4 st koaxkablar till mina boxar. Allt fungerar men det är störningen som är problemet.

perahl1
2011-07-18, 17:12
Kanske missförstod "matko" lite att jag skulle ställa in som han, men han menade att han hade inställt så på sina tallrikar med olika antal LNB med en kabel från varje tallrik. Hur som helst ändrade jag bara i antenninställningar på mina boxar vilket inte gav något utan mitt problem kvarstår.
Frågan är om plugin för DiseqC test ger något. Testade och fick lite skumma svar som ex high band var dåligt på vissa frekvenser på olika satelliter och transpondrar. Fick dock inget felmeddelande att DiseqC kopplingarna hade något fel.

atomized
2011-07-18, 17:23
Du verkar ju ha provat det mesta...
Men för att testa om problemet ligger i DiseqC-switcharna skulle du tillfälligt kunna koppla förbi dem. Dra en kabel direkt från Thor-LNB till ena mottagaren och en ytterligare kabel direkt från Thor-LNB till den andra mottagaren och testa om felet kvarstår.

En variant på samma test är att dra en kabel direkt från Thor-LNB till ena mottagaren och en annan kabel från något annat LNB till den andra mottagaren och gör om testet.

Beroende på vad du får för resultat kan du se om felet ligger i DiseqC-switcharna eller i LNB:na.

perahl1
2011-07-18, 17:40
Ytterligare ett bra tips som kanske är värt att testa. Mitt problem är ju lite speciellt iom att all fungerar perfekt med undantag för en kort bildstörning när man skiftar HD-kanaler. Jag inbillar mig att flera har samma problem men har inte uppmärksammat problemet för att bildstörningen är kort och kommer bara ibland när man skiftar HD-kanaler. Jag själv tror att det är något med LNB huvudena (Quad) som inte klarar att snabbt trigga samtidiga HD-kanaler. Detta problem gäller kanske bara med LNB med 2 (Twin) eller 4 utgångar (Quad) osv.

perahl1
2011-07-18, 20:19
Har nu testat med att koppla bort DiseqC switchar helt och kopplat direkt från LNB till Dreamboxar. Kan konstatera att samma bildstörningsproblem kvarstår då jag skiftar och tittar på HD kanaler som jag testat tidigare. Min slutsats av detta är att mitt problem beror inte på DiseqC switchar. Frågan är om det beror på LNB eller något annat. Har hunnit testa med andra LNB fabrikat än Titanium Smart som MTI High Line, Megasat m.fl men med samma negativa resultat till min stora förvåning. Det är något annat som orsakar mina problem som ex själva boxen. Eftersom jag testat flera andra LNB fabrikat så kan det inte vara LNB.

balob
2011-07-18, 21:28
Nu säger du ju att du har provat andra märken men måste ändå säga att titanum smart skulle jag aldrig rekommendera någon att använda......Jag köpte ett gäng sånna quad lnb till både mig själv och polare.....Alla huvven är nu utbytta pga störningar mellan lnb utgångarna samt dålig mottagning. Sämsta märket enligt min mening iallafall.
Problemen jag hade var att om man kollade på tex thor med den ena boxen så klarade inte den andra boxen att switcha över till sirius. Löste sig med andra lnb.
Andra problemet var att vi fick aldrig in hd kanalerna samt aldrig över 65% mottagning på sd kanaler. Efter bytet lnb fick vi 98-99% mottagning utan att röra parabolen.
Jag har själv kommit fram till att inverto lnb funkar kanon för min uppsättning.

perahl1
2011-07-18, 21:41
Intressant info från dig ang LNB huvuden. Det kanske är LNB som är mitt problem. Jag har faktiskt inte testat Inverto LNB. Vilket Inverto kan du rekommendera och som har lågt brustal och hög förstärkning eftersom jag har långa kablar? Kan detta från Satelliteproffsen vara något nämligen Inverto Quad LNB med 0,2 dB brustal som tydligen ska vara en nyhet?

Schwede30
2011-07-18, 22:20
LNBer är konstiga små rackare. Jag "brukar" köpa på mig lite olika sorter när jag är ute och reser. Jag köper inte några av de finaste utan det brukar bli budgetvarianterna. I min T90 hör SMART-lnberna till de bästa. I Balobs uppställning var de skit...

Ett dyrt alternativ skulle kunna vara att sätta upp ett multiswitchsystem.

perahl1
2011-07-18, 22:32
Du menar att använda Quatro LNB med mellanfrekvens till passande multiswitchar? Tror du Quatro LNB klarar bildstörningsproblem som att switcha HD-kanaler etc bättre än vanliga Quad LNB? Har du några bra exempel på Quatro LNB och passande multiswitch? Jag har ju 7 LNB och två boxar vilket gör att kostnaden skenar iväg.

Schwede30
2011-07-19, 05:17
Jag har hittills aldrig hört talas om någon som har klagat på att de med multiswitch kan "se" när grannen byter kanal. MEN det är en häftig investering. Kaskadkopplade multiswitchar är inte något man går in till Mediagiganten och hämtar, utan det blir specialbutiker. Om jag hade tillräckligt med pengar för att göra någonting sådant skulle jag använt LNB som inte var de billigaste, men ej de allra finaste. Övre delen av budgetnivån blir nog vad jag skulle hamna; jag vet inte om serien finns längre, men MTI blue line och SMART lnb funkar bäst för mig. Har som sagt en rejäl blandning. I min uppsättning verkar det som om ALPS presterar sämst tillsammans med ett SHARP-LNB för 50 kr från ProMarkt....

Det går att koppla ihop en del multiswitchar så att antalet ingångar ökar, Jag vet inte om man tappar en eller två ingånga på switcharna efter den första i kedjan; alltså om du behöver två eller tre st.

SPAUN har bra rykte och min DISEqC 1.1 presterar i ur och skur/snö/kyla så jag skulle rekommendera att handla deras produkter, men det finns ett tjeckiskt fabrikat jag har glömt namnet på vars DISEqC-switchar har fått bra kritik.

Känns som om det borde gå att lösa ditt problem utan att behöva kasta ut en massa pengar. Ett långskott: för analog TV fanns det något som kallades för galvanisk avskiljare (TV-antennkabel med galvaniskt avskiljarfilter monterat på kabeln. Skiljer antennjord från apparatjord. Vid brum i hemmabion är detta oftast lösningen. Hane till hona. Frekvensomfång: 5-1000 MHz. ) (www.kjell.com) Vet inte om det skulle kunna funka. Öppet köp knanske...

perahl1
2011-07-19, 11:06
Kaskadkopplade multiswitchar känns nu som lite overkill utan frågan är vad är mitt problem? Eftersom jag nu eiminerat risken att det är DiseqC switcharna så kvarstår om det är LNB, långa kablar eller box. Personligen lutar jag just åt att det har att göra med långa kablar och att strömmen inte räcker till när LNB ska jobba samtidigt med 4 utgångar. Kanske ska jag försöka hitta ett LNB som kan fungera med mindre ström. Om någon undrar så har jag i boxen angett under antenninställningar "ökad spänning" men det har inte hjälpt heller. Det kanske är Dreamboxen som levererar för lite ström när man har dubbla DVB-S2 tuners. Det borde vara fler än jag som har samma problem men det kanske är bara jag som har långa kablar?

Schwede30
2011-07-19, 11:59
Det verkar inte finnas multiswitchar för mer än fyra satellitpositioner, därav kaskadkoppling.

Långa kablar: Kör själv med 25 - 30 m utan problem. Har du låg signalstyrka/kvalitet? Om du kan ta emot bild/ljud i regn utan problem borde det inte vara det heller som är problemet. Spänningsmatas inte LNBt av fyra mottagare om fyra användare använder det? Borde vara tillräckligt med ström. Går det att kolla att det kommer 13/18 V fram till LNBt utan att mottagaren bränns?

Finns förstärkare för långa kablar, men de skall visst påverka signalen och skall användas enbart i "nödfall"

perahl1
2011-07-19, 12:11
Jag har bra signalkvalitet och har använt mig av bra instrument. Du har nog rätt i ditt antagande ang ström iom två mottagare som levererar ström till ett Quad eller Octo LNB. Då återstår ju bara att det är något med LNB i alla fall. Kanske värt ett försök att inköpa ett Inverto QUAD eller Octo LNB där Invert är ett etablerat märke som inte bara fokuserar på lågt brustal och hög förstärkning utan andra kvalitetsegenskaper. I Tyskland är man noga med tester så där kanske man hitta rätt LNB med rätt egenskaper i någon test. Tyvärr verkar deras tester bara fokusera på lågt brustal etc.