handdator

Visa fullständig version : Kan en skrivarserver användas för annat än skrivare



Schwede30
2011-07-21, 14:57
Jag har en skrivarserver med USB i ena änden och nätverkskontakt i andra änden.

Den nya skrivaren är numera ansluten direkt till nätverket. Jag funderar på om jag kan använda skrivarserven till något annat som att ansluta någon av de externa hårddiskarna direkt till nätverket eller att ansluta en webkamera.

Är detta möjligt på ett, hyfsat, enkelt sätt? (all dokumentation med skrivarservern handlar enbart om skrivare)

Om möjligt får jag gräva runt på nätet och leta efter datorkunniga människor.

Lev!
Ingemar

atomized
2011-07-21, 17:09
Jag tror inte det går på något enkelt sätt. Skrivarservern är säkert laddad med en firmware som gör just en enda sak, att fungera som skrivarserver.

Sedan om det går och om det finns någon entusiast ute på Internet som har lyckats ladda den med någon annan firmware ev. hemsnickrad, det är ju inte omöjligt men ganska långsökt.

Beroende på vad du har för fabrikat och modell på den kan du ju googla och se om du hittar något. Jag har dock aldrig hört talas om något liknande. Men kanske om du har tur att du kan hitta något.

Schwede30
2011-07-21, 17:17
Har varit ute och gjort den första sökningen, men det ser mörkt ut. Blir nog att ge bort/sälja till någon som skall använda den till det den är gjord för.

oddball
2011-07-21, 22:25
Eller så kan du testa att trycka i en USB-Hårddisk och se vad som händer ;)