handdator

Visa fullständig version : extern hdd via usb till dreambox 800hd pvr Hjälp!!!



juanistelrooy
2011-07-24, 14:30
hej...jag har köpt en extern hdd sata 160g...jag går på menu,bluepanel,device manager det står att den är en
typ:SCSI(Harddisk) /dev/sda
Model:MK1652GSX
Size:149.0GB in 1 Partition(s)
lägst ner står de Press ok for infos about the partitions, jag går in där...

Mountpoint:/media/media/hdd(ext2)
Device:/dev/sda1
size: (total 149.0GB used 59.4MB fri 148.9GB)
parameters:rw
lägst ner står de unmount for check filesystem or new label.
dreamboxen hittar hårddisken men när jag trycker på rec knappen i kontrollen så står de ingen HDD hittad eller HDD inte initierad.
om jag går tillbaka till device manager meny
1 installation = viloläge för hårddisk
2.HDD-Temperature = HDD temperature not found
3.speed= den läser in och exekvering färdig!
4.initerar = Device label där ska jag namnge något
Choose Filesystem man kan välja på 2st ext2 eller ext3
Vad ska jag göra???? kan ej spela in...vad gör jag för fel???

matkoh
2011-07-24, 14:41
Hmmmm.

Mycket enklare att fixa det från prompten.

fdisk /dev/sda
Skapa lämplig partition & filsystem ext
mkfs.ext3 /dev/sda1
därefter
mount /dev/sda1 /media/hdd
mkdir /media/hdd/movie

Klart

juanistelrooy
2011-07-24, 14:56
tack...men jag är nybörjare,kan du guaida mej lite lättare...prompten??? går man in på menu och sedan device manager???

matkoh
2011-07-24, 15:29
Hmmmm.

Kör telnet till boxen (från din Linux-dator). Därefter som jag beskrev.

juanistelrooy
2011-07-24, 15:56
jag har en dreambox 800hd pvr och en data med windows vista. snälla jag är nybörjare.
hur gör jag för att köra telnet,går man in på dreambox menu lr???för att koppla??
sorry!!!

hannhimhe
2011-07-24, 16:03
Start -> Kör -> telnet dreamboxensipnummer
Logga in med root

matkoh
2011-07-24, 16:32
Hmmm.

Från din dator. Hitta en lämplig telnet-klient (typ Putty). Kör den mot din Dreamboxs IP-adress & logga in som "root". Därefter kommandona som jag gav dig. Inse att Dreamboxen är en RIKTIG dator, som är betydligt mer avancerad än din W#-burk. Den har inbyggd webbserver (du kan surfa till boxen), ftp (för filöverföring), ssh & telnet, förutom att du kan titta på TV. Försök göra samma sak med din W#.

juanistelrooy
2011-07-24, 16:58
var hittar jag dreamboxens ipnummer.....jag hittade via installation-symtem-nätverk-namnserver 1 (xxx.xxx.x.xxx)nr
och under dreamboxen finns de S/N xxxxxxxxxxxxxxx och MAc:xx:xx:xx:xx:xx:xx nr
jag skrev Start -> Kör -> telnet då kom de en svart ruta som
Welcome to microsoft Telnet Client
Escape Character is ´CTRL``
Microsoft Telnet >

hannhimhe
2011-07-24, 17:02
Ladda ner och installera Advanced IP Scanner. Använd det programmet för att scanna ditt nätverk. Anslut sedan till de ipnummer som är aktiva. Till slut kommer du hitta din dreambox.

juanistelrooy
2011-07-24, 17:26
nu har jag advanced ip scanner jag har hittat dreamboxen kommer två saker från den Dreambox Webcontrol eller Ftp om jag går in på webcontrollen får jag fram en sida från min dreambox med mina saker....fast om jag går in på Ftp
Ftp server XXX.XXX.X.XX
User name:
Password:
ska jag ha root som user name???jag har ingen password!!!
Tack för att du hjälper mej!!!

juanistelrooy
2011-07-24, 17:29
om jag loggar in med root bara ingen password kommer de fram en massa mappar bara.

juanistelrooy
2011-07-24, 17:51
mapparna hetter autofs,bin,dev,hdd,lid,mnt,sbin,sys,usr,var,tmp,sh are,proc,media,home,etc,boot,ba och en MB_images.

hannhimhe
2011-07-24, 17:53
När du har loggat in använder du de kommandon matkoh gav dig tidigare.
IP Scannern använder du ENDAST för att få fram boxens ipnummer. Resten gör du med telnet.

matkoh
2011-07-24, 17:53
Hmmm.

Prova skriva de kommandona som jag gav dig.

Om du gjort rätt torde det se ut som nedan:
$ telnet dream
Trying 172.26.120.20...
Connected to dream.
Escape character is '^]'.

*******************************
* *
* iCVS Image *
* *
* www.i-have-a-dreambox.com *
* *
*******************************

welcome on your dreambox!
Kernel 2.6.18-7.4-dm800 (#1 Thu Mar 24 19:24:26 CET 2011).
dm800 login: root
root@dm800:~#

juanistelrooy
2011-07-24, 18:06
welcome on your dreambox!
Kernel 2.6.18-7.4-dm800 (#1 Tue Feb 1 14:17:26 CET 2011).
dm800 login: root
root@dm800:~#
de här texten på svart ruta får jag fram.
och man måste skriva något där

hannhimhe
2011-07-24, 18:21
Du ska skriva det matkoh sa åt dig att skriva tidigare i denna tråd.

juanistelrooy
2011-07-24, 18:39
Yesssssss de går att spela in nu den hittar hdd.....men när jag tittar på d jag har spelat in örebro vs norrköping i canal sport (s) hackar den som fan de går inte att se!!! vet du vad jag gör för fel lr är det hdd som är dåligt???

juanistelrooy
2011-07-24, 19:01
nu när jag ska spela in för tredje gång står det meddelande.
skrivfel under inspelning.Disken full?
och när jag trycker att jag vill spela in ändå blir hela tv rutan grön och det står
We are really sorry.Your Dreambox encountered a software problem and needs to be restarted.please send a logfile creared in /hdd/ to crashlog@dream-multimedia_tv.de.
component:enigma2

matkoh
2011-07-24, 19:05
Hmmm.

Då har du inte lyckats, du har troligtvis spelat in på ditt flashminne. Töm mappen /media/hdd/movie & gör om gör rätt.

juanistelrooy
2011-07-24, 19:13
jag tömde flash minnet men de jag spelar in hamnar där ändå......ska jag göra allt från början???

Schwede30
2011-07-24, 19:48
Hackandet beror, som du säkert redan förstått, på att minnespinnen är för långsdam på att överföra de stora datamängder som behövs.
Är det en USB-ansluten hårddisk du har? (extern som du skrev är lite luddigt).Kan du inte ansluta den istället för minnespinnen? Problem löst...

juanistelrooy
2011-07-24, 19:59
det är en usb-ansluten hårddisk. nu har jag tömt flash minnet genom min data...men allt jag spelar in går ändå till flashminnet...

matkoh
2011-07-24, 20:45
Hmmmm.

Att den spelar in på flash beror på att din disk inte är monterad på rätt ställe i filsystemet. Det kan beror på:
1. Felaktigt filsystem (om du inte lyckades med fdisk)
2. Misslyckad formatering
3. Misslyckad montering.

Kommandona mount samt df kan ge oss en vink om vad du har gjort / inte gjort.

juanistelrooy
2011-07-24, 21:34
Nu har jag fixat d,läste d här...Från meny kan du "initiera" disken och då skapas filsystemet ext2 (ext3) på disken. Efter det så är det enklast med en omstart.
Därefter kör du telnet till boxen & skriver:
mkdir /hdd/movie OBS!!! Små bokstäver
jag fick fram på mediaplayer en harddisk mapp bredvid den gamla flash mappen...jag har spelat in i snart 1 tim nu och de hackar inte(jag har provat d) d enda bara är att d jag spelar in kommer på båda mapparna harddisk och flashmappen.
jag lämnar den som den är Det funkar nu!!!
1000 tack för att du hjälpte mej!!!

Humpuff
2013-05-30, 22:26
mount: can't find /dev/sda1 in etc/fstab

Hjälp vad ska jag göra om jag inte har sda1 i etc/fstab? Är nybörjare inom detta område.



Edit: Har löst det nu!

MuckoKD
2013-08-14, 19:55
Jag har problemet att jag spelar in både på usb-disken och på på boxens minne och då kraschar den när minnet blir fullt. Om jag fattar det hela rätt så finns mappen media/hdd både i usbdisken och på boxens minne...ska det vara så?

Har letat mig fram och ställt in sökvägen till media/hdd och vad jag förstår så har jag valt sökvägen till usbdisken och inte boxens minne...