handdator

Visa fullständig version : Rekomendation på bra LNB



Sneaky
2011-08-09, 11:49
Då jag snart får min HTPC som kommer ha dubbla tuners tänkte jag byta ut mina twin LNBs mot quad.
Undrar om någon har ett bra kanske även prisvärt märke att rekommendera? Priset är dock inte det viktigaste, kvalité och funktion går före :)

Tack på för hand.

Muggesand
2011-08-09, 12:49
Inverto, http://www.satshop.tv/Inverto-Black-Ultra-IDLB-QUDL40-ULTRA-OPP-Quad-40mm-LNB-02-dB

Sneaky
2011-08-09, 13:54
Vad skiljer på Quad och Quattro huvud?
Jag har två pottor på taket nu då man fick allt + montering när man band upp sig hos CD och Viasat så jag tänkte att det va lika bra då jag ändå behövde allt. Det är inga problem och sätta ett Quad huvud på dom 'små' parabolerna va? Är det nått jag behöver tänka på där?

Schwede30
2011-08-09, 13:58
Megasat diavolo, Technomate, ... (Tja, i stort sett alla som är en prisnivå över de allra billigaste. Av någon anledning uppför sig LNB helt olika även om det är samma sorts parabol, mottagare och kabellängd. Det är därför som det kan bli ganska hätska diskussioner när en hajpad LNB inte presterar hemma hos någon. Köp på dig ett par oli9ka och lämna tillbaka de som inte passar din parabol. Kolla först att det är OK med affären)

Schwede30
2011-08-09, 14:05
Quattro-LNB är ENBART till för multiswitch-anläggningar. Det finns två polarisationslägen och hög/låg-band på inkommande signal från satelliten. Därför krävs det fyra utgångar på en quattro-LNBför att den skall fungera med multiswitch. T.ex. 1. polarisation 1 lågband, 2. polarisation 2 högband, 3. polarisation 2 lågband, 4. polarisation 2 högband.

En QUAD-LNB kan försörja fyra mottagare, alltså som en single, twin och octo-LNB.

atomized
2011-08-09, 14:10
Vad skiljer på Quad och Quattro huvud?


Jag har försökt förklara lite om olika typer av LNB i Wikin:
http://www.comhit.net/showwiki.php?title=LNB+nedledning+och+DiseqC-switchar

atomized
2011-08-09, 14:20
En annan personlig rekommendation om hur man köper prisvärda LNB med många utgångar är att gå in engelska Ebay och söka efter "octo lnb" eller "quad lnb". I England vräker de ut dessa LNB till skapliga priser p.g.a. någon Sky-kampanj.

Jag kör bara med sådana LNB nu och de funkar helt OK. När man får dem sitter det en arm fastskruvad på dem som passar till Sky:s paraboler, men den är bara att skruva av. De är också lite smalare i halsen än normala 40mm men det löser man med 7-8 varv med eltejp! ;)

Detta bara sagt för den som liksom jag inte vill lägga ut mer pengar än nödvändigt. T.ex.:
Octo LNB c:a 245:- (inkl. frakt):
http://www.ebay.co.uk/itm/OCTO-LNB-satellite-8-connections-/250871012264?pt=UK_ConEle_SatCableFreeview_RL&hash=item3a6913dba8
Quad LNB c:a 90:- (inkl. frakt):
http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-SKY-MK4-QUAD-LNB-Sky-HD-Freesat-HD-READY-LMB-/150590549388?pt=UK_ConEle_SatCableFreeview_RL&hash=item230fe56d8c

Sneaky
2011-08-09, 14:38
Tack för era svar! Tänkte inte på Wikin :o

Det här med quattro blev helt plötsligt intressant! Byggde nämligen huset förra året och har ett så kallat 'smarthus' så jag har en central och uttag för TV, LAN o telefon överallt där ja kunde tänkas behöva det och nu till det intressanta, fick med en sån här http://satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=4928
TV-nissen som va här hade inte sett en innan och visste inte hur den funka och inte jag heller. Jag hade bara behov av två mottagare då så vi kopplade det helt enkelt som 'vanligt'. Men med ett quattro huvud på varje potta skulle jag kunna använda denna och dela till 8 mottagare?

EDIT:
Tack för det tippset atomized, snorbilligt ju! Lätt värt att testa först.

atomized
2011-08-09, 15:20
Ja, grattis! Den multiswitchen du har blir perfekt med två quattro-LNB så kan du som sagt ha upp till 8 mottagare i huset! :)

Schwede30
2011-08-09, 15:36
Parabolerna som SKY sätter upp är inte runda utan ovala. De LNB som säljs på engelska EBAY är gjorda för den sortens paraboler. Det gör att om de används på en "vanlig" parabol "ser" den samma yta som den skulle gjort med den engelska parabolen; Den övre och undre delen av parabolen används alltså inte. Det gör väl inte så mycket om det är "starka" satelliter som skall tas emot; ASTRA4A, THOR, EUROBIRD, ASTRA19 m.fl. Att försöka ta in ASTRA2D och andra svaga satelliter blir jobbigare med en sådan LNB.

Om motsatsen används, alltså en svensk LNB på en engelsk parabol blir resultatet inte heller bra då den ser en yta större än parabolen och all möjlig konstig strålning kan tas emot av LNBt och störa mottagningen.

Grattis till att ha en multiswitch hemma! Undrar hur man köper på sig saker man inte vet vad det är när man bygger hus? 10 000 kr gott och blandat hos satellitproffsen?

Sneaky
2011-08-09, 16:03
Grattis till att ha en multiswitch hemma! Undrar hur man köper på sig saker man inte vet vad det är när man bygger hus? 10 000 kr gott och blandat hos satellitproffsen?
När vi planerade elsystemet så ville jag ha TV-uttag i varje rum då det är lika bra att förbereda för framtiden.
Så nog vet jag vad jag har köpt men då dom som planerar inte har med själva installationen att göra och vi inte visste hur den fungerade (han erbjöd sig givetvis o kolla upp det) så beslutade jag att vi sätter en disec precis som vanligt och behövs det i framtiden finns det rör dragna ut till parabolen. Har haft tur här i livet så kan unna mig lite extra och då vill jag inte sitta där i framtiden och bråka med frun och ev barn för jag snålade på en tusenlapp för tio åtrsedan när jag bara vill se min fotboll ifred med en kall öl ;)