handdator

Visa fullständig version : Mobilt bredband kontant i Sverige



mexa
2011-08-13, 19:18
Hej,

Nu ska jag bo ca 5 månader i Sverige och behöver mobilt bredband kontant (med modem och dator). Vilken operatör? Telia, 3 bredband, Comviq, Telenor eller Halebop? Jag behöver min 10 GB data, mer än 3Mbit datahastighet.

Kan jag använda mobil modem i någon router? (ASUS WL-500 eller andra?).

Tusen tack.

mexa, Tjeckien

DennisOlof
2011-08-13, 19:29
Tja. Det som egentligen avgör vilken operatör du ska använda är den som ger dig bäst mottagning där du kommer befinna dig. Det påverkar hastigheten.

I övrigt är det inte så stora skillnader, de flesta har inget tak för datatrafiken men normalt så används ju inte mobilt bredband för att tanka ner 100tals gigabyte med data. Just hastigheten som du talar om får man men endast om det är god mottagning från mobilmasten. Dovado har nog bäst kompatibilitet med flest modem för mobilt bredband om man vill dela ut åtkomsten till flera datorer i ett nätverk (eller via lokalt WLAN).

Försök att ta reda på om det finns möjlighet att köra snikvarianten, där du surfar på någon annans internet via WLAN (självklart genom att komma överens med personen och därefter betala en slant). Då slipper man alla bindningstider och kan få mycket högre hastigheter än man får med mobilt bredband.

AnKaN
2011-08-13, 19:53
Tjo

Köp en mobilt bredband med kontantkort eftersom du bara ska stanna i 5 mån, priser från 249-349.-/mån. Du får kolla vem som ger dig mest gb / mån. Sen köper du om du inte redan har en trådlös router te x http://www.dustin.se/dovado-umr-router-3g-wlan/product/5010149991 ifall du will köra wifi hemma.