handdator

Visa fullständig version : Bärbar dator HP Pavillion ZV5000, problem



folke
2011-09-12, 16:24
Hej, jag har en rubr som jag köpt begagnad. Jag har formaterat om den och installerat XPpro sp2 från Microsofts originalskiva och har installerat allt från HP-s hemsida. Jag har sedan tidigare en skiva med XPpro på som jag sedan tidigare har använt, men den lät jag vara denna gång. Däremot har jag haft en "aktiveringspatch", som jag använt med framgång flera gånger. Efter att jag kört denna patch kom det upp blåskärm om något fel och sedan startade datorn om, men ingenting syntes på skärmen, hårddisken började inte arbeta och jag fick bara stänga av datorn med knappen. Nu startar den med ett fläktpåslag en kort stund och sedan tystnad. Datorn är på utan funktion och kan stängas av med knappen intryckt ca 8-10 sek.
Har jag pajat hela datorn?

ginoware
2011-09-12, 16:36
När du startar datorn får du bild på skärmen typ "BIOS" med HP Logga på, eller flåsar bara fläkten med svart skärm?.

folke
2011-09-12, 16:40
Flåsar bara med svart skärm.

ginoware
2011-09-12, 16:42
OK, testa att ta ut batteriet samt alla kablar som är ansluten till datorn. öppna locket "LID"och tryck ett antal gånger på power on knappen. sätt tillbaka batteriet + laddaren och prova igen att trycka på power on.

folke
2011-09-12, 16:58
Batteriet har jag inte haft i, då det är kass. Jag tog ur laddarens sladd, tryckte ett antal gånger på "power on"-knappen, men ingen förändring då jag åter satt i laddarsladden och startade.

ginoware
2011-09-12, 19:45
Ja du, test att dra ut en utav minnes modulen om du nu har två st så säga, annars ganska körig för din del.

ginoware
2011-09-12, 20:09
kolla http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c02065505&tmp_task=solveCategory&cc=se&dlc=sv&lang=sv&lc=sv&product=385148

folke
2011-09-15, 10:00
Tack ginoware! Jag fick igång datorn igen (tog ut minnet och satte i det igen), men efter systemåterställning till tidigare läge tjorvade sig Windows update (låste sig flera gånger) och datorn stängde av sig själv tre gånger. Jag lämnar datorn tillbaka till den jag köpte den av och får pengarna tillbaks!
Undrar förresten vad som orsakar att en dator stänger av sig själv? Jag känner en vars dator stänger av sig själv och kan inte svara när jag får frågan.

ginoware
2011-09-15, 12:00
Varför en dator stänger av sig själv kan vara många orsaker. När det gäller HP så brukar det vara Heat zinken som är slut.
En Heat zink innehåller en slags gas som driver runt i kylsystemet. När den gasen läcker ut så klarar inte fläkten att kyla längre.
På så viset blir ju både CPU och ev chipsett överhettad. Sedan så kan det vara RAM minnet som strular. HP datorer brukar ha diagnostik tester för både RAM och HDD i BIOSen som man kan testa med för att se hur HW mår.