handdator

Visa fullständig version : Canal Digital och ClarkTech ET-9000



micke2004
2011-09-13, 15:30
Jag tänkte skaffa Canal Digital Familjepaket och sedan så småningom en Clark Tech ET-9000 som PVR.

Min fråga är nu om parabol och LNB som ingår i CD familjepaket låter mig spela in två kanaler på PVR:en, samtidigt som jag tittar på en tredje kanal.

En annan fråga är hur det egentligen är med pairing och CD. Det har varit mycket snack om detta och som jag förstått det kommer det göra ET-9000 oanvändbar när CD en dag aktiverar detta. Stämmer det? Har ni hört något mer om när och om CD kommer att aktivera pairing, för det har de väl inte redan gjort? Finns det några andra lösningar på pairing-problematiken om man har en ET-9000?

Prelatur
2011-09-14, 17:26
Du behöver en twin LNB och 2 sladdar from disken till burken.

Du kan spela in 2 och titta på en tredje om den kanalen är på samma transponder som någon av de som spelar in på.

CD har redan aktiverat en form av pairing.
De pairar boxen med kortet och så länge de gör det åt detta hållet är det lungt.

micke2004
2011-09-14, 20:30
Måste jag verkligen ha ett twin LNB och två kablar in på boxen? Är det inte därför Loop through finns, så att en signalingång kan mata de två mottagarna, vilka därigenom kan ta emot två transpondrar och därmed två eller fler kanaler samtidigt från en kabel? Har jag verkligen fattat detta så totalt fel?

Om CD pairar kortet med boxen, när var och hur uppger jag vilket boxnummer jag har som ska pairas med kortet?

Kan någon ge tips på några länkar till bra material man kan läsa om satellitboxar, Enigma2 och liknande så att jag kan sätta mig in i det här ganska komplicerade ämnet? Att bara surfa runt på olika forum och läsa lite här och där är ganska innefektivt, och det är svårt att få någon bra helhetsbild av allt, tycker jag.

atomized
2011-09-14, 23:30
Måste jag verkligen ha ett twin LNB och två kablar in på boxen? Är det inte därför Loop through finns, så att en signalingång kan mata de två mottagarna, vilka därigenom kan ta emot två transpondrar och därmed två eller fler kanaler samtidigt från en kabel? Har jag verkligen fattat detta så totalt fel?

Om CD pairar kortet med boxen, när var och hur uppger jag vilket boxnummer jag har som ska pairas med kortet?

Kan någon ge tips på några länkar till bra material man kan läsa om satellitboxar, Enigma2 och liknande så att jag kan sätta mig in i det här ganska komplicerade ämnet? Att bara surfa runt på olika forum och läsa lite här och där är ganska innefektivt, och det är svårt att få någon bra helhetsbild av allt, tycker jag.

Läs den här wikin så förstår du bättre varför du måste ha twin-LNB:
http://www.comhit.net/showwiki.php?title=LNB+nedledning+och+DiseqC-switchar

Du behöver inte bry dig om någon pairing när det gäller CD. Pairingen gäller bara deras egna boxar. För en Dreambox eller annan Linux-box behövs inget boxid eller liknande anges.

micke2004
2011-09-15, 07:48
Tack för svaret atomized, jag tror jag fattar nu! Jättebra artikel! Det är alltså så att kanalerna i satelliten kan ligga på olika transpondrar som sänder på olika frekvensband (högt eller lågt) och med olika polarisation (vertikal eller horisontell). För att jag ska kunna vara säker på att samtidigt kunna ta emot två olika kanaler måste jag därför ha ett twin LNB och två nedledningar så att boxen kan styra frekvensband och polarisation individuellt till de två mottagarna i boxen.

Innebär detta att boxen kan spela in mer än två kanaler samtidigt så länge de sänds på samma transponder med samma frekvensband och polarisation? Finns det någon övre gräns?

Jag antar att den LNB jag får med från CD är en single LNB. Någon som vet en bra och prisvärd twin LNB som passar på CD:s parabol? Vad ska jag tänka på vid köp av twin LNB?

atomized
2011-09-15, 11:39
Hur många kanaler boxen samtidigt kan spela in från samma transponder beror på mjukvaran i boxen. Jag vet inte hur det är på ClarkTech 9000.

swozze
2011-09-15, 11:53
http://www.comhit.net/showthread.php/28502-Tuner-bugg-p%C3%A5-ET9000

Verkar vara något problem med SR30000, kan var bra att kolla om du skall ha HD-kanaler från CD

micke2004
2011-09-15, 15:06
Tack swozze för varningen. CT har tydligen känt till det problemet sedan Januari utan att fixa det. Mer än 8 månader utan en lösning. Helt otroooligt dåligt. Lika dåligt som mitt moderkort från ASRock som har problem med låsningar som ännu inet fått någon slutlig lösning. Jag har mailat CT och frågat när dom tänker lösa detta, har inte speciellt stor förhoppning om något vettigt svar dock.

beson
2011-09-15, 17:41
Hur många kanaler boxen samtidigt kan spela in från samma transponder beror på mjukvaran i boxen. Jag vet inte hur det är på ClarkTech 9000.

Jag har testat inspelningen, och fyra samtidiga inspelningar från samma trp och genom samma tuner var inga problem. Jag testade inget mer, tyckte det räckte med fyra.
Sen körde jag livekanal på tuner B samtidigt också.

beson

micke2004
2011-09-15, 18:25
Nu ska ni få se på något fullständigt hårresande!

Jag mailade Clarke Tech support och frågade vad statusen var på åtgärd av problemet med störningar på tuner B och problemet med ej fungerande AGC. Fick svar på mailet, och här följer det:

---
Dear Sir,

if you has a Xtrend ET9000 so you must contact Xtrend !

Concerning Tuner B and SR30000. That is not alone a Problem with the Symbolrate ! FTA channels with SR30000 are working ! Into this case is it a problem of SR30000 and descrambling ! But here is the problem that no smartcard for testing !

best regards
ct support team
---

Är inte Xtrend ET-9000 exakt samma maskin som Clarke Tech ET-9000, bara såld under ett annat namn på vissa marknader? Om det är så utvecklas väl boxen av CT, så varför ska jag vända mig till Xtrend när jag vill ha besked om det som utvecklas av CT?

Sedan blir det värre. Medan ett stort antal kunder som köpt boxen sitter och väntar på en lösning har CT alltså under mer än 8 månader inte gjort något för att försöka lösa problemet med störningarna på tuner B. Orsaken är att man inte har något programkort! Va? Hallå! Det är så man baxnar. Om dom inte har det programkort som behövs, varför skaffar dom inte ett?

Sedan försöker dom tuta i mig att dom inte kan avkoda signaler från tuner B, medan det uppenbarligen går från tuner A. Bortförklaringar! Dom har en bug, och det är obegripligt varför dom inte ser till att fixa den.

Man måste fråga sig om Clarke Tech är ett seriöst företag som tillverkar satellitmottagare, eller om det är ett hobbyprojekt drivet av några smågrabbar på fritiden efter skolan.

Jag ska svara på mailet från support och kommer inte att skräda orden, och jag ska försöka hitta en emailadress till Clarke Teches VD och sända honom det här. Så här kan dom inte få hålla på, det är ju fullständigt oacceptabelt.

Kalle_P
2011-09-16, 00:30
Hej micke
Clarke Tech bygger inte denna mottagarn, dom bara säljer den.
Firman som har konstruerad den och programmera drivrutinerna heter nåt annat.
Namnet har jag tappat bort för ögonblicket.

Mvh Kalle