handdator

Visa fullständig version : Stationär dator Dell OptiPlex GX280



folke
2011-09-21, 14:35
Jag har en krånglande Dell med XPpro i som jag köpt begagnad via Blocket och gjort i ordning åt en vän.
Den har sedan fungerat bra i ca 3 månader.
Någon form av minnesfel har jag kommit fram till:
Windows bootar inte upp och när jag stoppar i XP-skivan och väljer att starta med den kommer ett felmeddelande upp som säger att det inte går att skriva in en av de första filerna.
I Dells support står det om minnena 1.0GB 400MHZ DDR II MEMORY, (4*256MB)
Det sitter 4 minnen i med etikettexten 256MB 1Rx8 PC2 - 3200U - 333 - 10 - A1.
Minnesplatserna på moderkortet är grupperade (slot no): 1(vit), 3(svart), mellanrum, 2(vit) och 4(svart).
Med vit och svart menas vita och svarta plastklämmor som håller minnet på plats.
Jag tar ut två minnen och lämnar två kvar. Ingen förändring om de är i slot 1+2 eller 1+3.
Nu till mina frågor:
1. Betyder texten på minnets etikett att jag har 333MHZ minnen?
2. Tvingar datorn upp dessa minnen till 400MHZ?
3. Om ja på fråga 2, knäcks inte minnena då?
4. Ska jag prova med nya (nytt) minnen? I vilken slot ska det (de) vara? Räcker det med ett eller två minnen?
5. Kan det vara annat fel?

ginoware
2011-09-21, 15:23
Får du någon pip "felkoder"? från bios. Finns det diagnostik lampa på moderkorten som lyser?.

rolrn
2011-09-21, 15:30
http://en.wikipedia.org/wiki/DDR2_SDRAM

D.v.s. PC3200 = 400Mhz
333 står förmodligen för 'timing' på modulerna.

Vid byte av minne är det lämpligt att uppgradera dessa i par (1-3) i ditt fall.

Nu går det inte längre att köpa så sunkiga minnen, men en sökning på nätet ger att du fortfarande kan köpa DDR2-minnen.
1GB för 129:-

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11209&mfr=&filter=A02004.K108297.PRICE.-500.A00061.K100082.A00056.K77701.&sortBy=p&zbo2=true

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=19352&mfr=Dell&model=OptiPlex+GX280+Desktop+%2F+Mini&search_type=&root=se&LinkBack=http%3A%2F%2Fwww.kingston.com%2Fseroot&Sys=19352-Dell-OptiPlex+GX280+Desktop+%2F+Mini-Tower&distributor=0&submit1=S%F6k

Sneaky
2011-09-21, 15:39
Kör memtest?

wildone
2011-09-21, 16:53
det där låter ju mer som MBR (master boot record) ramlat sönder, dvs hårddisken, och har ingenting med minnena att göra
Så mitt tips, testa en annan hårddisk.

men för sakens skull svar på frågorna:
1. Nej
2. Nej och skulle du ha långsammare minnen kommer inte datorn tvinga upp hastigheten, det fungerar även med långsammare minnen. Det är MAXIMAL bushastighet som anges
3. N/A
4. Du borde kunna testköra med bara ett minne, en del äldre kort krävde ett komplett par men då får du felkod av bios (pipande dator och ingen uppstart)
5. Kan det vara annat fel?

buggy
2011-09-21, 17:35
Varför inte testa windows 7? 1 GB ram räcker till x86 versionen.
Kolla även om du kan ändra i bios om sata hårddiskar ska köras native eller ide mode.

folke
2011-09-22, 08:35
Jag har haft ur systemhårddisken, kopplat den med adapter till min dators usb-port och gjort viruskoll och chdisk utan fel.
Då borde väl inte det vara hårddiskfel? Vad MBR innebär vet jag inte. Setupen kommer jag in i och den ser var minnena sitter, men memtest hur gör man det?

wildone
2011-09-22, 08:41
MBR är de allra första klustren på hårddisken och de testas inte vid disk-tester när disken är igång, då behöver du ett test som du kan köra före uppboot av datorn (startdiskett) Tillverkaren av disken har säkerligen något sådant på sin hemsida.

Sneaky
2011-09-22, 12:27
Tror både memtest och chdisk du kan köra från skiva finns i Win XP, finns även att laddaner om du googlar lite snabbt ;)

folke
2011-09-22, 20:05
Nu har jag bränt en CD "Ultimate Boot" och gjort MEMTEST 8+ på alla 4 minnen. Tre var 0 error, men ett hade hur mycket error som helst.
Vidare gjorde jag MBR-test och det kom upp CRC error. Nu har jag bara 2 minnen i slot 1 och 3. Då datorn bootar upp är det ingen förändring annat än att den inte startar om av sig själv som förut utan går rakt till en blå sida med Windows logga och muspekare. Om jag bootar upp med XP-skivan går det ända fram till normal installation, men jag bryter av här och frågar nu om det kommer att fungera om jag fortsätter installationen eller om det kommer att bli misslyckat. Reparerar en nyinstallation CRC-error? Man kan ju misstänka att minnesfelet gjort något elakt. Och en fråga till: Kan jag köra med 3 minnen?

rolrn
2011-09-22, 21:02
Jag funderar på om du inte har fel på installations-skivan som du har XP på?
Annars kan det vara problem med CD-läsaren.

folke
2011-09-22, 21:38
Jag funderar på om du inte har fel på installations-skivan som du har XP på?
Annars kan det vara problem med CD-läsaren.
Du missuppfattade mig, jag avbröt själv XP-installationen, då jag ju inte vet om det är framkomligt med en hårddisk som har ett MBR-problem. Därav min förra fråga: Repareras allt om jag gör en ominstallation? Xp-installationsprogrammet har ju inte ännu sagt att något är fel.

atomized
2011-09-23, 03:09
MBR betyder Master Boot Record. Det är ett speciellt ställe i början på hårddisken. Om det är fel på din hårddisk så att det inte går att skriva till MBR så kommer det inte att gå att installera XP på den. I så fall är det bara att byta hårddisk och försöka med en annan hårddisk istället.

Av vad du skrivit i dina inlägg så verkar det sannolikt att det just är fel på MBR på din hårddisk.

ginoware
2011-09-23, 09:45
Om du har en DOS diskett eller något med dos i som du kan boota på så kan du testa att skriva i dospromten fdisk /MBR , sedan så får du se vad som sker efter det.

wildone
2011-09-23, 09:46
Jag blir konstant fascinerad över hur en stor del användare ställer en massa frågor - får svar och läser dem - men ändå väljer att INTE följa tipsen.
Fascination eller uppgivenhet, two sides of the same coin.

rolrn
2011-09-23, 12:54
Blås om datorn med valfri Linux-distr.
Då kommer det att flytta en en ny snubbe på din MBR, Vanligtvis GRUB.

Funkar det utan problem, så skall du därefter inte ha några problem att installera XP.
XP kommer att skriva över MBR igen, men Mr. Bills variant :-)

folke
2011-09-23, 12:58
Jag blir konstant fascinerad över hur en stor del användare ställer en massa frågor - får svar och läser dem - men ändå väljer att INTE följa tipsen.
Fascination eller uppgivenhet, two sides of the same coin.
Det beror mest på att de som sitter på kunskapen håller sig med förkortningar och fackord som en vanlig gubbe som jag inte alltid förstår. Då vågar vi inte alltid följa råden, då vi samtidigt vill förstå vad vi gör!

folke
2011-09-23, 14:38
Om du har en DOS diskett eller något med dos i som du kan boota på så kan du testa att skriva i dospromten fdisk /MBR , sedan så får du se vad som sker efter det.
Jag hittade en gammal Win98 startdiskett. Skrev fdisk /mbr men efter lite surr och klick i diskettläsaren så återvände programmet till A-prompt. Försök att gå till c-prompt går inte (antingen pga mbr-fel eller ntfs i st f fat32). Jag ska göra ett annat test med ett partitioneringsprogram jag har.

wildone
2011-09-23, 15:15
men lixom ba asså... =)

MBR heter just MBR eller Master Boot Record, det finns ingen korrekt översättning på det till svenska därav att jag använder det korrekta namnet, och tipset jag gav dig var att testa en annan hårddisk, det är väl ändå enklare än att leta upp startdisketter och köra fdisk och memtest och mer lättbegripligt ..i alla fall i min värld

---
Wikipedia översätter MBR med huvudstartsektor, men jag skulle säga att det är en felaktig översättning och bara ett försvenskande av ordet, dvs inte korrekt benämning. Men det kanske hjälper dig att förstå vad vi pratar om.
Väldigt enkelt förklarat:
Det är det område på disken där själva uppstartsfilerna för vilken partition som ska läsas in först och var bootfilerna för valt operativsystem ligger.

ginoware
2011-09-23, 15:20
Testa att boot upp XP igen efter när du har skrivit commandot fdisk /MBR blir det någon skillnad då?. tyvärr så säger Fdisk /MBR commandot inte mycket efter exekveringen :-)

folke
2011-09-28, 16:30
Problemet är löst! Jag reparerade XP (det var sp3 före kraschen) med en XP sp2-skiva och det gick bra. Men när jag gick till Microsoft Update så fungerade det inte (Error, fel 403. Access denied osv.). Således fick jag göra jungfrulig installation och uppgradera alltihop, vilket nu är gjort! Då kvarstod ett problem jag haft med datorn tidigare: Det tar tre minuter efter datorstart innan internet (läs nätverkskortet) går igång. Detta fel torde komma från att nätverkskortets MAC-adress är lika någon annan apparats (kanske routern/adsl-modemet). Får väl starta en ny tråd hur göra?
Tack alla som tänkt till om detta!

atc232323
2011-12-12, 08:53
memtest Du kan hjälpa