handdator

Visa fullständig version : Problem att flasha 250hd



crutonic
2011-09-23, 19:59
Har precis köpt ett par 250hd boxar som jag försökt flasha medvodka 011 for 250HD(http://www.denktenk.com/downloads/?did=2465 (http://www.denktenk.com/downloads/?did=2465)) via usb sticka.

Har även testat med nlb8873 releaser som är avsedd för sticka.

Alla images jag testat har jag döpt till usb_update.img och lagt på en fat32 formaterat fickminne.

1. Startar boxen och håller in powerknappen till det står usb i displayen (varpå den raderar för att sedan flasha).
2. När den flashat klart står det done i displayen.
3. Bootar om boxen och det står boot i displayen.
Sedan efter ca15sek tänds alla led-lampor i displayen (8:8:8:8), detta upprepas i evighet...

Jag får helt sonika inte den att spela.
Har testat 4st olika stickor och diverse andre releaser, alla ger samma resultat på båda boxarna.

Vad göra?? Ideer någon?

/Crutonic

atomized
2011-09-23, 22:01
Nu är jag rostig på CubeRevo men kan det ha med uboot att göra? Kolla vilken version av uboot du har eller flasha en ny version. Sedan när boxen bootar ska du hålla in en siffra på fjärrkontrollen för att få den att boota från flashminnet.

Prova att googla och läsa om uboot. Har du en lite äldre uboot har jag för mig att det är "3" man ska hålla in på fjärren när den bootar, men jag är osäker på detta. Du kan i alla fall prova först med att hålla in "3" en gång när boxen bootar.

beson
2011-09-24, 09:39
@atomized Det du skriver om att använda fjärren och trycka "3" används bara när man kör multiboot.
Multiboot innebär att man kan ha två eller flera images på boxen, t.ex. en på flashminnet, en på hdd och en på usb-minne.
Då använder man fjärren och trycker lämplig siffra för det media och image man vill boota.
Uboot och multiboot har inget annat gemensamt än just "boot".

@crutonic Har du testat andra images, t.ex. BMT-Nessie http://www.denktenk.com/downloads/?did=2447
Där står det iaf tydligt att det är en flash version.
Det kan ju vara så illa att det är en version för usb-minne som du har flashat till flashminnet.
Du kan också testa med att döpa om filen till usb_update
Alltså skippa filändelsen img

beson

atomized
2011-09-24, 12:16
@beson
OK, bra att du rättar mig. :cool:
Det var längesedan jag grejade med min CubeRevo... Men jag hade ett svagt minne av att multiboot ingår i nya images nuförtiden. Är det inte så? :eek:

beson
2011-09-24, 17:21
Jo jag tror att multiboot ingår i dagens images.
Jag har inte använt funktionen på länge. Man fick iaf lägga in den själv då.
Det var när man körde E2 från usb-minnet och hade DGS på flashen.
Bildkvaliteten på E2 var sämre än på DGS baserade images.
Speciellt märktes det på C+ Sport HD på hockeyn, där man fick eftersläpningar i bilden.
Troligen beroende på dåliga drivisar.

beson

crutonic
2011-10-12, 21:17
En polare lyckades flasha boxarna... Måste ha med formateringen att göra..Han formaterade stickorna i FAT på sin mac å allt gick direkt.. Jäkligt irriterande. Skall testa och se om jag kan flasha om dom genom att inte köra fat 32 utan endast fat.

Tnx för alla svar!