handdator

Visa fullständig version : Få fram root lösenord på DM800 utan att ändra den?



amilo
2011-09-24, 23:27
Jag undrar ifall jag på något sätt kan få fram root lösenordet på min DM800 utan att ändra den?
Imagen är Peter Pan Neverland.

Tack på förhand

rimion
2011-09-26, 11:44
Vad jag känner till så är lösenorden i unix både saltade och krypterade (det är väl en hash av detta som lagras i passwd-filen?). Hursomhelst finns det inget enkelt sätt att få fram lösenordet vad jag vet. Du får helt enkelt använda program som använder brute-force och/eller ordlistor för att "knäcka" lösenordet.

Nu vet jag inte i vilket syfte du behöver få reda på lösenordet. Kanske glömt det? I så fall kan du återställa lösenordet. På din dreambox installerar du tuxbox commander (bör kunna laddas hem som plugin/addons). Sen döper om din nuvarande passwd till t.ex. passwd-old (om du vill behålla ursprungliga lösenordet för att kunna ändra tillbaka till det). Kopiera därefter passwd-old till passwd. Editera passwd och ta bort alla tecken mellan första och andra kolontecknet. Då ska du kunna logga in med root utan lösenord.

Finns bättre steg-för-steg guider om du googlar på hur man återställer lösenordet.

jockelw
2012-10-01, 22:18
Finns bättre steg-för-steg guider om du googlar på hur man återställer lösenordet.

http://blog.dreamboxfile.com/dreambox-tutorials/how-to-change-dreambox-root-password/

Sökte själv denna sida nyss. Kanske hjälper någon annan att hitta den snabbare.

Leatherface
2012-10-02, 13:24
Man kan i filhanterare bara kopiera /etc/passwd- till /etc/passwd med.