handdator

Visa fullständig version : Mediaportal stabilt med cs ??



switchcore
2011-10-03, 20:28
Är det någon här som har en stabilt fungerande mediaportal server med cs ?

Har själv försökt ett tag nu men får det inte riktigt stabilt.

Kan väl först berätta vad jag använder.
Har ett Hauppauge WinTV NOVA-HD-S2 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=197979)
Använder mediaportal 1.2.1 med mdapi fall 2009 och acamd som plugin.

Problemet är att allt som oftast får jag "not able to decode" i acamd loggen.
Har försökt hitta olika varianter av ffdecsa.dll och vissa har inte fungerat alls.
Dock verkar det som att det bara är vi**at kanaler som strular.
Can****gital kanaler fungerar mycket bättre.

Någon som har något förslag ?

rolrn
2011-10-03, 21:07
Jag kör Media Portal 1.1.3 med ACamd mot min server utan problem.
Ladda ner senaste ACamd från filarkivet så slipper du trassla med ffdecsa.dll.
http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=840

Har ännu inte hunnit uppgradera till 1.2.1, men det skall inte påverka avkodningen.
Har du ställt in att du vill använda CAM på "tv-kortet"?
Även MDAPI, måste ställas in korrekt för det kort du använder..
Finns en beskrivning med MDAPI Fall 2009, som fungerar bra.

joxen
2011-10-04, 10:21
har kört mediaportal i ett par år och det funkar mycket stabilt med acamd om man gör det rätt ...

glöm mdapi fall 2009 !!!

kopiera madapifilter.ax från acamd 6.2 till tvserver mapen kör regsvr32 mdapifilter.ax som admin i prompten.

sätt camlimit till 1 i mediaportal server använd preload card / stop card samma ställe i tvserver config .

starta om tvserver tjänsten ..

gå in i mapen för tvservern/mdplugin editera mdapicards filen så att kortet heter något i stil med "sat1" .

starta om servern igen så att det skapar en map som heter sat10 lägg acamd filerna i den mapen och editera cardclient.conf filen med dina server instälningar så skall det funka kanon ....

starta om en gång till ..

(finns givetvis genvägar att slipa starta om tjänsten men det är lättare så här )

lycka till ....

en sak till om du tycker att det tar lång tid för clienterna att tuna kanalerna första gången stäng av IPv6 på servern !!!!

switchcore
2011-10-04, 14:00
har kört mediaportal i ett par år och det funkar mycket stabilt med acamd om man gör det rätt ...

glöm mdapi fall 2009 !!!

kopiera madapifilter.ax från acamd 6.2 till tvserver mapen kör regsvr32 mdapifilter.ax som admin i prompten.

sätt camlimit till 1 i mediaportal server använd preload card / stop card samma ställe i tvserver config .

starta om tvserver tjänsten ..

gå in i mapen för tvservern/mdplugin editera mdapicards filen så att kortet heter något i stil med "sat1" .

starta om servern igen så att det skapar en map som heter sat10 lägg acamd filerna i den mapen och editera cardclient.conf filen med dina server instälningar så skall det funka kanon ....

starta om en gång till ..

(finns givetvis genvägar att slipa starta om tjänsten men det är lättare så här )

lycka till ....

en sak till om du tycker att det tar lång tid för clienterna att tuna kanalerna första gången stäng av IPv6 på servern !!!!

Missade att det fanns en mdapifilter.ax i acamd paketet.
Kopierade över fall 2009 med denna och tog bort ffdecsa.dll.

Än så länge verkar det fungera bättre, får se efter ett par dagars testande.

Tackar så mycket för hjälpen !

rolrn
2011-10-04, 14:31
Glöm inte heller att köra med 'newcamd2'-prokollet istället för 'newcamd'. Mycket stabilare!

Teeo
2011-10-25, 12:56
"Glöm inte heller att köra med 'newcamd2'-prokollet istället för 'newcamd'. Mycket stabilare!"
tex. newcamd2:192.168.0.100:15050:1/093E/ffff:user:passwd:0102030405060708091011121314?
Måste jag även ändra i CardserverProxy och i så fall vad?

"en sak till om du tycker att det tar lång tid för clienterna att tuna kanalerna första gången stäng av IPv6 på servern !!!!"
Räcker det att avmarkera IPv6 under egenskaper för nätverkskortet eller gör man det på något annat sätt?

rolrn
2011-10-25, 13:11
Du behöver inte ändra något i CSP för att kunna köra newcamd2.
CSP kommer att känna igen klienten som en annan typ av klient.

IPV6 = svar ja (har dock inte personligen haft några problem med detta).

Vidare bör du undvika att ha flera IP-adresser (IPV4) på TV-servern om du har fjärr-klienter.
Kan bli problem då...

..när vi ändå är inne på nätverk...
Om du endast har en klient, där server + klient är på samma dator, kan du med fördel köra via MS lookback-adapter för att slippa ha nätverkssladden inkopplad (fast det har du säkert ändå p.g.a. EPG, strömmad media osv..).

Teeo
2011-10-25, 13:58
vad gör man inte för att optimera sin media anläggning :)
det som jag upplever som problem är att "lång tid för clienterna att tuna kanalerna första gången" och att ofta när jag bytar kanal så får jag "kanalen kodad" och så tunar jag in samma kanal igen men då fungerar det. Detta är inga problem som du upplever?

rolrn
2011-10-25, 15:17
vad gör man inte för att optimera sin media anläggning :)
det som jag upplever som problem är att "lång tid för clienterna att tuna kanalerna första gången" och att ofta när jag bytar kanal så får jag "kanalen kodad" och så tunar jag in samma kanal igen men då fungerar det. Detta är inga problem som du upplever?
Detta känner jag inte igen..

TV-kort?
Långsamt LAN?
Slö kortserver?
Klen Windows-maskin?

Teeo
2011-10-25, 20:00
att ändra till newcamd2 verkar ha gjort att mitt "kanalen kodad" problem försvunnit :) känns som om mina kanaländringar är mycket stabilare nu. Har fungerat hela kvällen än så länge.
Att stänga av IPv6 var ingen höjdare. Servern blev instabil och jag fick BSOD.

Jag tycker att jag har en rätt så trevlig media server:
4st dvb-s2 kort, TeVii S480, TT S2-1600, AzureWave AD-SP400 och Mystique SaTiX-S2 Sky Xpress (5 tuners)
gigabit-lan
AMD Athlon II X4 640 3GHz
16GB ram (timeshiftar till minnet. därav mängden)
4 x 2TB hårddisk som körs i raid 10
1st 80GB intel SSD som system disk

processor går på tomgång hela tiden :)

rolrn
2011-10-26, 06:50
Nice!

Själv sitter jag med SATA-disk som storknar när jag kör 5 strömmar samtidigt :-)
Sugen på en lite SSD för live-strömmarna..
Inspelningarna får fortsätta gå till HDD, då dom tar mer plats än vad jag vill betala för SSD :-)