handdator

Visa fullständig version : Sat signal via bredband



Hassaninho
2011-10-05, 09:48
Hej,

Kan man skicka satellit signal via bredband och sen fånga upp signalen med dreambox eller nått och använda den som IP-Tv?

Var hittar jag mer info?

matkoh
2011-10-05, 09:54
Hmmm.

Nix. Men du kan streama över internet

wildone
2011-10-05, 09:58
klart man KAN, det är ju precis det som IP-TV leverantörerna gör (ja inte med en dreambox då förstås, men med "nått"), men jag skulle tro att kostnadsmässigt är det en rätt hög och dålig investering för en privatperson.

Hassaninho
2011-10-05, 10:13
Vad för box isåfall ?
Finns det mer info om detta?
Jag vill dela min parabol signaler till familj som inte får ha parabol.

wildone
2011-10-05, 11:27
Vad för box isåfall ?
Finns det mer info om detta?
Jag vill dela min parabol signaler till familj som inte får ha parabol.

Men snälla, nu är du där igen och snuddar på regelbrott, det går rätt lätt att läsa ut att det är cardsharing utanför ditt eget hushåll du fiskar efter. Detta är sista varningen nu.

Schwede30
2011-10-05, 11:54
Du kan inte dela parabolsignaler, men titta efter SLINGBOX eller Location Free från SONY. Det är inte CS då de inte har möjlighet att avkoda signaler utan enbart kan strömma.

Sneaky
2011-10-05, 11:57
Flertalet frågor om olika protocol och hur man confar dessa för att nås uteifrån.
Betalar för kanaler via en payserver.
Hävdar själv att du köpt flertalet boxar, dessutom från en suspekt leverantör. Visst du kanske är intresserad och använder 'alla' boxar själv.
Nu säger du rätt ut att du vill skicka din 'signal' vidare.

Kanske dax att du letar efter ett annat forum? Min hjälp är det iaf slut med då jag tycker det känns uppenbart vad du håller på med men det är min teori och får stå för mig.

Hassaninho
2011-10-05, 23:16
Wildone:

Herregud vad är det med dig?
Jag begår väl för fan inget brott om jag vill dela parabol signal som arabsat och nilsat till mina föräldrar????
Det är gratis kanaler allihopa, och inget med cardsharing är inblandat!!

Herregud asså

Plow
2011-10-06, 06:59
Bygg ihop en server med några tv-kort och sätt en klient hos päronen...Borde väl kräva en 4-8Mbit för att skicka mpeg2 strömen.

Hassaninho
2011-10-06, 08:38
Om jag bygger en server,
Ser dom bara kanalen jag själv väljer på min dator, eller kan de fritt bläddra?

De finns ingen guide på hur jag går till väga?

Plow
2011-10-06, 08:44
Beror ju på hur många tuners du stoppar in, precis som på en dreambox. Ju fler tuners, ju fler kanaler kan man kolla på samtidigt.

Finns fullt med guider när du väl bestämt dig för vilken servermjukvara du ska ha. För M$ är det väl mediaportal och dvbviewer som är vanligast antar jag. Till linux finns bla mythtv, vdr och tvheadend. Som frontend är väl xbmc lättast att använda...

rolrn
2011-10-06, 08:47
Med MythTV bygger på att man har en eller flera TV-servers, som klienterna strömmar TV-bilden från.

En form av IP-TV.
Även Mediaportal körs med likande teknik, dock med RTPS-protokollet som inte lämpar sig för internet.
Vidare VDR, med som har flera ström-tjänster.

Samtliga bygger givetvis på att TV-servern är bestyckad med TV-kort, samt CAM/softcam.
Med 10 transponders/muxar krävs det 10st TV-kort.
Den faktiska begränsningen är själva avkodningen, d.v.s. hårdvara, samt bandbredd.

Min lösning bygger på Mediaportal, där jag har 2 tv-kort.
Med denna uppsättning kan jag strömma från 2 till 10 kanaler samtidigt, beroende på kanalernas placering i muxarna (boxer).
Smidigt att kunna spela in 3 kanaler, samt titta på den fjärde, samtidigt som andra-tv:n visar en annan kanal.
Eftersom just boxer endast sänder över 5 muxar skulle en tv-server med 5 tv-kort täcka in alla kanaler samtidigt, förutsatt att kortservern orkar..

Plow
2011-10-06, 09:57
Att spara ner och koda av mpeg-strömmen tar inte mycket cpukraft. Det klarar en modern pc lätt. Det som kan ta kraft är uppspelning när man anväder bildförbättringsfilter mm.

joxen
2011-10-06, 13:06
köp en dream box till och låt dina föreldrar använda web interfacet så kan dom streama vilken kanal som helst måste vara enklast ...stoppa den i något skåp och glöm bort den .....