handdator

Visa fullständig version : Lacka parabolen??



LumberJack
2011-10-06, 21:26
Hej, är på g att flytta till hus och ska övergå från comh*m till satellit. Då sambon tycker att en parabol på taket är det fulaste som finns har jag en liten fundering? Kan jag lacka parabolen i samma kulör som taket utan att försämra mottagningsförmågan?

Schwede30
2011-10-06, 22:02
Ja

Du kan också ta ner den och gömma den någonstans i trädgården istället för att den skall sitta på taket.

rolrn
2011-10-07, 07:46
Du kan lacka parabolen, dock så kommer jag inte ihåg om det skall vara ledande /metal-färg, eller icke ledande färg...

Lånade en bok på biblioteket för måååånga år sedan, som beskrev hur man byggde en egen parabol inkl. mottagare (PAL).

zenit
2011-10-07, 11:05
Du kan lacka parabolen, dock så kommer jag inte ihåg om det skall vara ledande /metal-färg, eller icke ledande färg...

Lånade en bok på biblioteket för måååånga år sedan, som beskrev hur man byggde en egen parabol inkl. mottagare (PAL).

Med dagens satelliter behöver man nog inte tänka ner på detaljnivå. Misstänker att när du en hade en tanke på att bygga egen skål var tvungen att ha 1,5m paraboler, men idag räcker det ju gott och väl med en 50cm på det mesta svenska och har man då en 70-80 så skall det nog funka med den enklaste färgen från k-rauta etc.. Det är iaf min gissning..

LumberJack
2011-10-07, 19:55
det är en 110cm potta i aluminium. Misstänker att det går bra med vilken lack som helst, ledande eller inte.
Idag är det matt färg på den, borde ju vara en fördel med en högblankfärg för att snön ska rinna av? eller kan man få några fenomen?

Schwede30
2011-10-08, 08:55
Är inte säker på om det är någon skillnad mellan matt och högglansfärg. Det är själva ytskiktet och inte pigmentet som är det viktiga, men grundtanken är nog helt rätt.

Läste en engelsk artikel om att det fungerade med att behandla parabolen med snöavstötande material inför vintern, men att det var nödvändigt att torka av beläggningen under våren för att jord och liknande fastnade i det.(Efter att ha bort tre år i England är jag lite frågande till detta då det är väldigt sällan det var riktig vinter där.)

Cul8
2011-10-08, 20:31
En omgång med Bilvax gör susen!

/C

CharlieX77
2011-10-09, 05:52
Eftersom det finns paraboler som är gjorde av perforerad plåt, (nät) torde det väl inte vara så stora krav på reflekteringen på själva parabolen, bara måla tror jag, och skulle det misslyckas ta förtunning och tvätta av och prova med annan färg!

Men jag tror du kan måla med nästan vilken färg som helst, så länge du inte lägger på väääldigt tjockt med färg

Letalis
2011-10-11, 06:52
Hur har det gått?

LumberJack
2011-10-12, 11:22
Hur har det gått?

Har inte genomfört planen ännu. Får tillgång till huset i månadsskiftet så det blir i början an nov.

LumberJack
2011-11-17, 07:51
Tyvärr har diverse renoveringar kommit ivägen för min "lek" så jag hoppas jag hinner med detta innan snön kommer. Inge kul att klättra på taket då.

Återkommer med hur det går i detta projekt!

LumberJack
2012-01-07, 21:39
Blev att sätta upp pottan utan någon årgärd! Inte ett knyst från gumman efter en månad. Så sen förblir nog olackad! Bra signal dock uppe i Luleå, 96%på Thor och 100 på Astra/Sirius.