handdator

Visa fullständig version : Problem med Thor



Tom80
2011-10-19, 22:38
Hej!

Har försökt få in Thor en tid nu utan att lyckas. Får inte in någon satellit alls på väst.
Fungerar dock jättebra på öst. Över 90 procentig signal på flera satelliter är det.
Har provat att lägga in en ny sat.xml-fil utan resultat. Har också bytt kablar och LNB.
Undrar om jag fick till true south perfekt?
Har en Dreambox 7020 med Pli Jade, mgcamd och newcs. Samt en Stabmotor med 80 cm
parabolskål.
Någon som har tips om felsökning eller liknande?

Mvh Tom

crille44
2011-10-19, 22:51
när jag ställde in min använde jag 13E (hotbird) som true south (i norrland) och det har funkat i 10 år

Schwede30
2011-10-20, 03:34
Åtminstone i Skåne är satelliten på 5 grader väst (Eurobird?) betydlict starkare än THOR och borde kunna tas emot ganska "enkelt" med motorstyrd utrustning. Det finns ingen skillnad mellan öst/väst i motorns värld mellan öst och väst. Har du kollat efter att det inte slumpar sig så att det finns hinder som råkar börja vid övergången mellan öst/väst?

Med HOTBIRD som true south är det minst 14 graders vridning innan du kommer till THOR. Har du bra mottagning på de bortre öst-satelliterna som ASTRA2 och TURKSAT?

Tom80
2011-10-20, 20:34
Har för mig att jag ställde in på Astra 19.2E som true south när jag ställde in parabolen. Kanske inte är rätt då jag bor i Värmland.
Har runt 90% på Astra 23.5E och 95% på Sirius 4.8E. Längre än så kommer jag inte då väggen tar emot. Väst däremot går hur långt som helst men får ändå inte in någonting. Svårt att veta vilka satelliter som man kan ta in i Sverige. Har ju alla med i min XML-fil på Dreamboxen. Vilka förutom Thor och ovan nämnda Eurobird går att få in i väster?
Ska gå ut och kolla träd i morgon när det ljusnat. Hade Thor förr men efter att flashat om Dreamboxen pga andra problem så fick jag inte in Thor något mera. Har lämnat in boxen för felsökning också utan att det var något fel på den så jag misstänker en fel inställd parabol alt. något större träd som skymmer signalen (Var ju två år sen sist). Finns det någon bra sida att räkna ut vilken satellit som ligger rätt i söderläget?

Mvh Tom

Schwede30
2011-10-20, 21:03
På Lyngsat finns det bilder av fotavtryck för satelliter. De är inte perfekta, men fungerar som utgångspunkt för vad man kan ta emot.

Tom80
2011-10-21, 21:00
Ser ut som om träden vuxit lite. Då min hyresvärd är trädkramare så får man ju inte ta ner dom. Men det finns en parabol uppe på taket till förrådet som det finns uttag i varje lägenhet till. Thor och Sirius går att få in. Men går det att sätta en diseq eller liknande så man kan använda den parabolen till dom satelliterna och sedan den motordrivna till de andra? Eller krävs det någon annan pryl då jag inte vill ha två boxar under en TV. Kanske en lösning är att sätta en mottagare i ett annat rum och köra cardsharing mellan dom? Men det är klart jag måste ju ha en fungerande thorsignal i det ursprungliga rummet.

Mvh Tom

Schwede30
2011-10-21, 23:27
Enklast, men lite dyrt, är alternativet att skaffa en mottagare med två tunrar. Då kan du ha stationära parabolen på den ena och den motorstyrda på den andra.

Hexantrop
2011-10-23, 21:21
Ser att du har ställt in parabolen mot Astra 19,2 i ”nolläge”. Den ska för oss som bor i Värmland, ja sannolikt för hela Sverige, kalibreras mot Hotbird. Den står i söder.

Tom80
2011-10-24, 06:47
Ska prova att kalibrera mot hotbird då. Gör detta till helgen då det finns lite dagsljus. Återkommer med resultat efter helgen.
Tack alla så länge!

Mvh Tom

Hexantrop
2011-10-24, 07:13
När du ändå är där uppe, kolla att fästet sitter exakt i lod och elevatorvinkeln är den rätta - men det har du säkert redan gjort ... Minsta inställningsfel och det blir problem med de satelliter som ligger längst ut.

Tycka till Tom! Jag känner mig övertygad om att du kommer att få in även Thor.

Tom80
2011-10-30, 21:22
Hej!

Har varit uppe och skruvat på parabolen. Någon framgång har jag fått men Thor är död förutom ett par transpondrar men dom verkar inte innehålla några kanaler alls. Går inte att söka efter några i alla fall. Sen fick jag också in delar av 5.0W men inte allt, typ 34 kanalplatser.
Upptäckte också att parabolfästet inte riktigt är i lod. Ska åtgärda detta senare. Tycker att Thor borde gå att få in då jag fått in en satellit bortanför denna. Sen såg jag att på den transpondern som hittades på Thor så ändrades siffrorna i transpondertabellen hela tiden. Från att ha varit 12034/28000V till 12034/27996V och sen tillbaka igen osv. Upptäckte nu att på Lyngsats hemsida verkar det som om jag fått in Thor6 istället för Thor 3/5 som det står i min satellitlista på DB:n om detta nu är till ett problem. Får också in en transponder med frekvensen 11900/28000H också på samma satellit. Dock utan några kanaler. Har för mig att Dreamboxen var känslig när det stod fel namn i listan mot i XML-filen. Har läst detta någonstans men minns inte i vilket forum. Någon som vet något om detta?
Annars tar jag med mig en skogsmaskin hem och gör en slutavverkning i älvfåran så jag får klar sikt. Blir nog vräkt då...

Mvh Tom

Hexantrop
2011-10-31, 06:09
Det där låter konstigt. Är det verkligen Thor KU-kanaler som du valt som satellit och inte den andra Thor? Råkade ut för just det själv en gång, vid val av satelliter vid satellitsökning, då rörde det sig inte om "motor-sökning" utan avsökning två paraboler med totalt fyra LNBn. Är det inte så, får du hoppas på att det finns någon annan här inne som är mer uppdaterad på motorparabol än vad jag är idag. Det är några år sedan jag använde min Aston.

Har även haft problem att vissa image, speciellt PLi, inte hittat kanaler på Thor och tillfälligt fått byta mig bakåt till någon fabriks-image, sedan en nyare image igen, och då fått in Thor-kanalerna. Kanske inget som gäller i ditt fall, men letar orsaker ... Men tyvärr kan självklart felkällan vara din motorparabol, som du själv är inne på.

Schwede30
2011-10-31, 06:48
Får du in ASTRA4 och Eurobird, borde du hitta THOR i mitten emellan dem. Skulle tro att det är ett DB-fel och inte parabolfel, Om inte du har ett snabbväxande träd eller buske framför satelliten.

Tom80
2011-10-31, 14:26
Hej!

Jag har valt Thor ku-band i satellitlistan. Har också provat den andra på 0.8w utan resultat. Astra 4 har jag 98-100% signal på och runt 90-92 på övriga på östläget. 85% är det på Eurobird. Vet att jag hade problem med Thor för några år sen när jag köpt DB:n. Löste det då med att installera en motor-addon i Dreamboxen. Körde Pli då som nu. Kanske ska ta och leta efter en ny addon? Har ju lagt in en helt ny satellites.xml fil med alla satelliter med på så där kan det inte vara fel i alla fall.

Mvh Tom

Minime
2011-10-31, 15:26
Har du provat byta Thor LNB´t?
Kan ju vara som så att den lagt av...
Hade liknande problem med ett LNB en gång...fungerade super, sedan plödsligt bara dog det...efter att ha vridigt på parabolen, sökt kanaler och justerat så fungerade det en stund på vissa kanaler, gjorde man en kanalsökning igen så fann mottagaren några kanaler men inte alla...
Bytte LNB´t efter detta så rullade allt på bra igen.

OBS: Thor LNB´t Bör ha ganslka låg brusfaktor för att klara av den svaga signalen.
rekommenderat 0.2-0.3 dB i brusfaktor

Tom80
2011-10-31, 21:17
Installerade en motor-addon i min DB och får nu in fler satelliter. Däribland en transponder på Thor som också går att kanalsöka. Får in gratiskanalerna på denna (tex musicbox, music1 mfl) men det fattas de transpondrarna som har Canal Digital m.m. Vill ju teckna mig för abbonemang så småningom när jag fått i gång detta. Måste ju vara inställningsfel i boxen eftersom jag nu fått in en del. Bytte för övrigt LNB när boxen var inskickad sist. Det är ett sådant här: http://www.satvision.se/inverto-single-hd-lnb-black-eco-rack-01db-p-510.html
Är detta ok eller har jag delvis felet här med de försvunna transpondrarna?

Mvh Tom