handdator

Visa fullständig version : Bra med mycket minne på grafikkortet?



atomized
2011-10-24, 13:21
Är det någon som är duktig på grafikkort?

Jag köpte en ny skärm till min gamla PC. Har nu en Philips 273ELH 27 tums Full-HD skärm till PC:n.
Den verkar fungera bra ihop med mitt gamla grafikkort som är ett ATI Radeon 9800 PRO med 128 MB minne. Det går fint att köra skärmen i 1920x1080 32 bitar 60Hz.

Nu till min fråga. Skulle jag tjäna något på att byta till ett grafikkort med mer minne? T.ex. har jag spanat in ett Nvidia GeForce 6200 med 512 MB minne för en rimlig peng, http://www.barondator.com/visaprodukt.php?id=12967.

Skulle jag uppleva någon förbättring om jag stoppade in ett sådant i burken istället? Varför har grafikkort så mycket minne nuförtiden?

Schwede30
2011-10-24, 13:42
Därför att de tar över mer och mer av allt grafikarbete som CPUn gjorde innan.

Ja, du kommer att upptäcka skillnad. Storleken på skillnaden är beroende på hur hårt nedlastad CPUn var innan. Hade den det lugnt innan så blir det ingen förbbättring med mer minne; pixlarna blir inte bättre...

Den stora förbättringen är väl att du har en HDMI-utgång på kortet, vilket gör att möjlighen för så bra bild som möjligt ökar.

Sneaky
2011-10-24, 13:47
Det beror helt på vad du använder datorn till :)

Jag skulle aldrig klara mig på 128MB, visste inte ens att det fortfarande existerade ;)
Men sen arbetar jag med ritningar som äter väldigt mycket grafikminne, utökade precis med ett extra grafikkort så nu har jag drygt 3GB i dedikerat videominne och märker en väsentlig skillnad.

Jag skulle nog tro att du skulle märka skillnad, det är ändå en rejäl förbättring men känner du dig inte begränsad idag finns det väll egentligen ingen anledning att byta förutom att det är kul med nya grejor då ;)

matkoh
2011-10-24, 13:49
Hmmm.

Minnet är ju inte hela sanningen, grafikchipet är oxå av vikt. Tar du ex. ett ion330 chipset så kör du 1080P utan att processorn öht. svettas. Men det gäller att se till att du har fräscha drivrutiner som matchar ditt operativ oxå.

atomized
2011-10-24, 16:27
OK, Tack för synpunkter och input.

Kanske skulle komplettera med att det gäller en 8 år gammal "Hem-PC" som används mest för surf och lite office-arbete. Det är en Pentium4 3GHz 2 GB RAM med AGP-bus, operativet är WinXP. Den börjar bli lite gammal visst, men i mitt tycke duger den fortfarande skapligt. :)

Den nya skärmen blev ju ett litet lyft och kanske det vore värt att satsa 400:- på ett nytt grafikkort också om det gör lite skillnad.

I planerna ligger väl ändå att byta ut den om ett par år, men kan den göra tjänst några år till så är väl det bra. Kul egentligen att en 8 år gammal PC duger såpass bra fortfarande. Skulle va kul att se den bli tio år och sedan byta. ;)

Kan ju lägga till att jag är överhuvud taget inte intresserad av spel så den behöver inte klara något sådant. Däremot är det ju bra om websidor med allehanda flash och java och allt som används nuförtiden laddar någorlunda snabbt.

razorx
2011-10-24, 18:44
Heheh jag har 1.5gb GDDR5 minne i min laptop :)

shalle
2011-11-05, 19:16
Jag har 8gb i min laptop

matkoh
2011-11-05, 19:54
Hmmmm.

Du har säkert 8gb i din laptop, men knappast det till ditt GRAFIKKORT, som tråden handlar om.