handdator

Visa fullständig version : Linux ska vara enkelt ...



Hexantrop
2011-11-16, 18:04
Säkert är Linux-program enkla när man väl kommit underfund med dom, men mycket verkar för mig krångligare än Windows-OS. Sitter nu t ex och ska spara boxens bouquet- och .xml-filer på min dators hårddisk. Flyttar jag filer mellan olika hårddiskar i en dator, så tar jag bara tag i filen och flyttar den, alternativt klipper ut - klistrar in. Ska jag på samma sätt försöka flytta filer från min dreambox till datorns hårddisk med t ex FlashFXP, så hamnar filen i stället i någon form av karantän?

Sedan gäller det att på något bra sätt transferera få över filen därifrån till datorns hårddisk ...

Varför måste det vara så omständligt att flytta filer med typ FTP-program? Är det kanske enbart FTP-program som ställer till med den här typen av krångel, när jag vill lägga skulden på operativsystemet?

Schwede30
2011-11-16, 19:33
Om du vill göra det på det jobbiga sättet så gör du så. Annars så finns det grafiskt gräjnsnitt för sådant också i LINUX.

Vilken distribution använder du

matkoh
2011-11-16, 20:15
Hmmmm.

Valet är ditt & inte Bill Gates, om du vill köra textbaserat så visst, men alla möjligheter finns att köra grafiskt. FlashFXP motsvarighet i Linux heter Filezilla.

Leatherface
2011-11-16, 20:42
CrossFTP är annars ett alternativ.

Schwede30
2011-11-16, 20:53
I UBUNTU kan du välja "anslut till server" i huvudmenyn. I alla fall om du inte kör "Unity"-gränssnittet, utan GNOME(?), Det liknar Windows en del genom att påminna om Windows kataloguppbyggnad.

Hexantrop
2011-11-17, 10:34
Stort tack för er hjälp! Ska byta till FileZilla och tänka på det där med att GNOME kan vara till fördel för mig, gentemot Unity.
Vad beträffar distribution, så har jag så här långt inte använt Ubuntu utan kört på med Windows Vista datorn. Min gamla dator visade sig inte kunna dra Ubuntu, men nu har jag köpt bättre grejer, så nu blir det någon lämplig Ubuntu eller annan Linux som jag ska installera. Förslag med lämplig distribution som passar bra som server, gärna med så enkelt gränssnitt som möjlig, mottages tacksamt. :-)

PS: Har för tillfället tyvärr fått lämnat den här biten, eftersom jag fått betydligt allvarligare problem. "Ca not found" på min DM9800SE. Lite krisigt just för tillfället alltså. :-(

Schwede30
2011-11-17, 10:49
Du har alla möjliga sorters val: allt från DSL (http://www.damnsmalllinux.org/) till Knoppix. Ubuntu med Gnome är det enklaste att vänja sig vid. Debian, som är vad Ubuntu har tagit det mesta ifrån är nog nästa steg.

Sammanställning av olika distributioner: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Linux_distributions

Hexantrop
2011-11-17, 11:01
Bra info, Ubuntu med Gnome, ser ut att vara det jag börjar med. Det var f ö den jag först la in i min gamla dator. Det enda jag då kunde se som lite negativt var de stora ikonblafforna till vänster, som påminde lite om en mobil. I o fs brara en liten detalj, så klanppast något att hänga upp sig på ;-)

Plow
2011-11-17, 13:10
Xfce och debian är också bra

Hexantrop
2011-11-17, 13:24
Bra. Det verkar finnas en del bra varianter om man vill testa mer ...

Minime
2011-11-17, 13:44
Ubuntu (www.ubuntu.com) = Ubuntu med Gnome GUI
Kubuntu (www.kubuntu.org) = Ubuntu med KDE GUI
Xubuntu (www.xubuntu.org) = Ubuntu med xfce GUI

Hexantrop
2011-11-17, 14:26
Ja, det är så det hänger ihop. Är dom i övrigt likvärdiga som server, så känns Ubuntu för mig som en liten vinnare? Många som använder och dessutom finns ju ett speciellt Ubuntu-forum, där man säkert kan söka svar på det mesta. Ja vet - det finns ni med gedigen kunskap här inne också :-)

ab12cd34
2011-11-17, 16:41
Jag kan rekommendera Linux Mint. Snyggare och mer "färdigt" än Ubuntu direkt vid installation.
Mint med siffror efter är Ubuntubaserade så all info du hittar om Ubuntu kan du använda på Mint också.
Mint 11 finns som Gnomeversion och en lättviktig LDXE som passar bra till äldre datorer.

http://www.linuxmint.com/

Hexantrop
2011-11-17, 17:09
Håller med om att den ser mycket ren och snygg ut! Kan jag sedan använda t ex Ubuntus forum vid ev. frågor, så verkar den intressant ... Nu har jag i o f s bytt upp mig till en "racerdator" - jämfört med min förra alltså ... En HP Media Center m7060n med en 3 GHz och 2 GB RAM. Men det känna väl aldrig fel om den jobbar snabbare ...