handdator

Visa fullständig version : Ny Cuberevo 250HD



jonas36
2011-12-01, 18:56
Jag har problem att få igång en ny Cuberevo 250 HD box, tydligen skall det vara bytt nätdel i dessa och de kräver att man har en image som är senare än 20110601. Är det någon som har stött på detta problem och kan tipsa om en fungerande image ?

atomized
2011-12-02, 06:47
Nu vet jag inte om du vill köra en DGS-baserad image eller Enigma2?
Själv har jag nyligen installerat Enigma2 AAF IPBox reloaded på min IPBox 9000HD/CubeRevo och är väldigt nöjd med den. Den finns också till CubeRevo 250HD.

Annars är tipset att du reggar dig på www.denktenk.com och läser i forumet om din CubeRevo. Där finns också en download-sektion med olika images.

jonas36
2011-12-02, 17:33
Tack för svar, jag provar.

jonas36
2011-12-02, 17:43
Hej, Skulle jag kunna få lite hjälp om hur jag installerar detta ?
Jag har provat andra och kört via Usb.. Usb_update.img filer.

atomized
2011-12-03, 02:26
Oj, tänkte inte på det... :eek:

Tyvärr är det rätt så krångligt att installera E2 om man ska göra det på en USB-sticka som jag gör. Om man inte har hållit på med Linux och är van att partionera och formattera från kommandoraden och packa upp tar-filer så ter det sig nog väldigt besvärligt för en nybörjare... :(

Fördelen med att installera på ett USB-minne är att man har kvar sin vanliga image i flash och gillar man inte Enigma2 så drar man bara ut USB-minnet och så blir boxen som den var innan. Men att beskriva en sådan installation i detalj på nybörjarnivå skulle bli ganska krångligt... (är du trots allt intresserad så gå med i forumet på www.digitalsat.nu (http://www.digitalsat.nu) där finns några lathundar på svenska).

Det finns dock flashversioner av Enigma2 också. Jag har inte provat dem själv men de borde vara lika lätta att installera som en "vanlig" image. Du kan prova att ladda ner en härifrån om du vill:
http://www.aaf-digital.info/forum/downloads.php?do=cat&id=29

Annars om du vill ha något som liknar originalimagen så finns SIF-Teams senaste image här:
http://dreambox.sifteam.eu/index.php?dir=9000HD/r13791/
Det ska om jag är rätt underrättad vara en originalimage som kompletterats lite grand av SIF-Team. Jag har inte provat den själv.

beson
2011-12-03, 10:17
Jag är ingen fullfjädrad linuxexpert, men genom att följa den här utmärkta guiden var det inga problem att installera E2 på USB-sticka.

1. Boot your DGS image, wait to full boot.
2. Insert your USB stick
3. Telnet to your box, execute mount
4. In the list check - if the /dev/sdb1 is mounted (if is FAT probably is mounted to /mnt/usb/usb0)
5. umount it - umount /mnt/usb/usb0
6. now execute fdisk /dev/sdb (not sdb1)
7. on the prompt press p - to see current partition table
8. press d - to delete partitions, if it is only one proceed, if not - press d again and delete all partitons
9. press p again - there will be no partitons now
10. Press n - to create new partition
11. select p - primary
12. select 1
13. press enter, enter
14. press w to write changes & exit
15. You have just created linux partition on your usb stick
16. Now format this partition - mkfs.ext3 /dev/sdb1
17. mount formatted partition again - mount -t ext3 /dev/sdb1 /mnt/usb/usb0
18. Now ftp e2 tar.gz to /mnt/usb/usb0
19. execute cd /mnt/usb/usb0
20. execute tar -zxvf e2image.tar.gz, wait few minutes to decompress all. (wait for prompt)
21. after decompress type, sync

(alternative mode change ext3 to ext2 in the above text)

beson

jonas36
2011-12-03, 18:26
Hej, jag provar att connecta med Flashtool, men får inte ens det att fungera..grr..
What to do ?

atomized
2011-12-03, 23:28
En CubeRevo 250HD har väl ingen USB-port för att kunna flasha den med Flashtool? Tror att det är bara uppgradering via USB-minne som gäller på de modellerna.

jonas36
2011-12-04, 18:24
Hej,
Den har USB port, men kanske som du säger, den funkar bara att boota från USB minne.

atomized
2011-12-04, 19:36
Det finns två slag av USB-portar. Den du har är en "USB host", den används till att koppla in USB-minne m.m.

På de modellerna som går att flasha via USB finns det ytterligare en USB-kontakt av den mindre fyrkantiga typen som brukar finnas på skrivare t.ex. Den kallas för "USB client" och om den finns så kan man använda Flashtools för att flasha via USB.

1067

jonas36
2011-12-04, 19:45
Tjena,
Vad rekomederar du för box om jag vill ha dubbla kortläsare?
Boxen jag köpte senast är av samma modell jag redan har, men denna har extern strömdel och det verkar ju ställa till det en hel del.
Jag kör en image från Sifteam sedan tidigare och det verkar ju inte gå att få till riktigt på samma sätt med denna box.hmm..

jonas36
2011-12-04, 19:47
Jag gissar att denna http://dreambox.sifteam.eu/index.php?dir=9000HD/r13791/
inte går att döpa om till USB_update.img och bara plugga in och be en bön:)

atomized
2011-12-04, 19:51
Jag gissar att denna http://dreambox.sifteam.eu/index.php?dir=9000HD/r13791/
inte går att döpa om till USB_update.img och bara plugga in och be en bön:)

Om du från den länken laddar hem filen 250-usb_update.tar.gz som är för 250HD och packar upp den så kommer du inuti att hitta en usb_update.img som du kan flasha på din box. ;)

jonas36
2011-12-04, 19:57
hej,
Det ser ut som den heter 250-usb_update.tar.gz (http://dreambox.sifteam.eu/index.php?dir=9000HD/r13791/&file=250-usb_update.tar.gz)även den som ligger i mappen..

atomized
2011-12-04, 19:58
Tjena,
Vad rekomederar du för box om jag vill ha dubbla kortläsare?
Boxen jag köpte senast är av samma modell jag redan har, men denna har extern strömdel och det verkar ju ställa till det en hel del.
Jag kör en image från Sifteam sedan tidigare och det verkar ju inte gå att få till riktigt på samma sätt med denna box.hmm..

Jag är ingen expert på CubeRevos alla modeller. Jag har bara provat min egen IPBox 900HD som är samma sak som den ursprungliga CubeRevon fast tillverkad under annat namn.

Själv kör jag aldrig programkorten direkt i boxarna utan jag har en dedikerad kortserver i form av en (numera mycket liten) dator. (Läs tråden om Seagate Dockstar om du är intresserad av hur jag har gjort.) En av fördelarna med att ha en separat kortserver är just att det är enkelt att hänga på fler kortläsare.

Men om du ska ha två boxar i hushållet skulle du också kunna göra så att du har det ena kortet i den ena boxen och det andra kortet i den andra boxen. Sedan får varje box dela med sig av sitt kort till den andra boxen. På så vis kan du ha t.ex. både Viasat och CD i båda boxarna utan någon speciell kortserver.

atomized
2011-12-04, 20:00
hej,
Det ser ut som den heter 250-usb_update.tar.gz (http://dreambox.sifteam.eu/index.php?dir=9000HD/r13791/&file=250-usb_update.tar.gz)även den som ligger i mappen..

Om du packar upp 250-usb_update.tar.gz så finns inuti den 250-usb_update.tar. Och om du packar upp den så finns inuti en usb_update.img som du kan flasha på din box... :cool:

jonas36
2011-12-04, 20:05
Haha, titta där :)

jonas36
2011-12-07, 20:21
Hej, nu verkar det som det går som jag vill :)
Vad krävs för att få svensk text, är det någon plugin jag behöver ? om.. hur ?

atomized
2011-12-07, 22:37
Vet inte. Det var så länge sedan jag körde en DGS-baserad image så jag kommer inte ihåg... ;)
Men jag antar att det finns något i menyerna? Det brukar finnas Language eller Subtitles eller något liknande. Sedan har du en subtitles knapp längst ner till höger på fjärrkontrollen, vad händer om du trycker på den?

jonas36
2011-12-19, 21:25
Tjena tjena,
För utmaningens skull ville jag börja om från början, det fungerar så långt till det verkar som jag kontakt med Serven.
Mgcamd 1.35 provar jag med.
När jag trycker "grön" och ecm så kommer det inte upp någon information - det är blankt. kan jag logga in via Telnet och kolla något program ? vad skall jag göra ?