handdator

Visa fullständig version : Dreambox DM500S kanaler som hackar



Beffa
2011-12-14, 10:01
Har en Dm500S som jag kör viasat och canal digital till, har en parabol med diseq som jag kör antenn från. Men jag får problem med störningar och kanaler som inte fungerar som de ska. Vissa kanaler funkar direkt och flyter men andra inte alls och vissa hackar och har sig. Vad beror detta på? Är det diseq som måste bytas ut? Är det boxen i sig som är kass och måste bytas? Det funkade bra i början vid installation med efter tiden går allt sämre.

matkoh
2011-12-14, 10:08
Hmmmm.

LNB, DisEQ, kablage, tuner, PSU, kablage. Justera pottan.

Schwede30
2011-12-14, 10:20
Innan du justerar parabolen, kolla vilka kanale som hackar. Jämför hackande kanaler med ohackande på exempelvis LYNGSAT, www.lyngsat.com.

Finns alla hackande kanaler på en transponder med ett "mindre fotavtryck"/svagare signal är det dags att justera parabolen. Om inte så ko9lla de andra sakerna Matkoh föreslår.

Beffa
2011-12-14, 10:41
Tack för svar. Den där sidan lygnsat förstår jag mig inte på.
Alltså jag har tex en kanal som ligger på Astra 4.8E som funkar kanon, byter jag till en annan kanal på samma transponder så funkar inte den eller hackar, tycker det är skumt.

Schwede30
2011-12-14, 16:08
okok.

Funkar det på en kanal på en transponder medans en annan på samma transponder hackar så slipper du ta framstegen och klättra upp till parabolen. [Har aldrig förstått varför alla sätter upp parabolen högst upp på sina hus].

Du råkar inte ha köpt eller tagit fram något som sänder ut strålning? Jag har en telefon som stör ut ett par av mina kanaler på ASTRA19. Det är inte någon av de jag är mest intresserad av, även om det då och då kommer något intressant sporthändelse på SPORT1 (Kanalen skall visst vara mer rumsren än den var som DSF)

Beffa
2012-02-01, 09:39
Tack för svar, mkt nu innan jul och efter. Kanalerna fortsätter krångla, har inte köpt någon utrustning som bör störa. Funderar på att byta DisEQ och kablar, börja där. Tycker det är så konstigt att vissa kanaler funkar felfritt och andra inte, på samma transponder. Men ett DisEQ problem kan göra att det blir så?

Mr_kenoBoy
2012-02-02, 11:09
okok.

Du råkar inte ha köpt eller tagit fram något som sänder ut strålning? Jag har en telefon som stör ut ett par av mina kanaler på ASTRA19.

Jag upplever samma sak, att bara vissa kanaler/transpondrar störs, både på astra men också eutelsat bl.a. Jag har en trådlös telefons basstation som ligger på samma bänk som dreamboxen. Är det en sån du menar kan störa och har det lösts sig för dig? De ligger kanske 50 cm ifrån varandra