handdator

Visa fullständig version : Bildfrysningar Mediaportal, Acamd



kosar
2012-01-17, 06:52
Jag har problem med bildfrysningar (ljudet funkar ok men ofta fryser bilden till för nån enstaka sekund med typ 5-8 sekunders mellanrum) i Mediaportal 1.2.2 när jag kör med MDAPI och Acamd. Detta även på FTA kanalerna. Avreggar jag MDAPI-filtret flyter allt fint på SVT, TV4 och TV6. Men då har jag ju såklart ingen avkodning på betalkanalerna.

Acamd funkar finfint i ProgDVB på samma maskin så det är nog inget fel på mottagning eller själva kortdelningen (förmodar jag iaf :-). Processorn är inte särskilt lastad heller. Det måste vara ngt med MDAPI filtret?? (använder det som är med i Acamd 6.2 men har även provat 2009 Fall med samma frysningar)

"Klient"
Win7 64bit
Mediaportal 1.2.2
Acamd 6.2.0

"Server"
Dm500 med NewCS


Tacksam för tips på hur jag felsöka eller vad jag kan mixtra med för att eventuellt fixa detta.
//k

rolrn
2012-01-17, 07:07
Det finns lite inställningar i MDAPI som påverkar ev. 'frysningar'.
Hur stor live-tv buffer har du? 256MB är standard, det bör räcka räcka betydligt längre än 8 sekunder iaf..

Kollat loggen på servern och i MDAPI?

kosar
2012-01-17, 07:37
Vad gäller timeshift buffern så är det kvar på standard 256MB,

Det sprutar ju ut log entries och då jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter är det inte så lätt :)
Rent spontant så är det enda jag hittar i MDAPIFilter.log detta:

17-01-2012 08:19:44 [INFO] [card10] CMDAPIFilter::The driver decided to have 5 buffers of 131072 bytes
17-01-2012 08:19:44 [INFO] [card10] CMDAPIFilter::The driver decided to send 697 ts packets per sample
17-01-2012 08:19:44 [WARN] [card10] ************************************************** ************
17-01-2012 08:19:44 [WARN] [card10] The driver decided to not use a buffer there is not multiples of 188 - This might give some issues for the MDAPIFilter!
17-01-2012 08:19:44 [WARN] [card10] ************************************************** ************

Jag vet inte om det kan vara ngt?
Sen med inställningar. Det är riktigt länge sen jag testade MP så jag är ringrostig på MDAPI-biten här. Inställningar till den det är bara i MDAPIFilter.ini då eller? Jag vet det fanns ngt trix med att få tray-ikon på MDAPI 200x releaserna.. är det ngt där tro? Jag får inte upp ngn sån. Jag har provat att ha tvserver servicen logga på med annan användare och "interact with desktop" som jag vill minnas att det var förr iaf.

kosar
2012-01-17, 13:43
Inspelningarna blir mkt bättre och det märks om jag spelar upp dom vid sidan av MP. I MP har jag provat med MPC samt MS DTV-DVD codecen och det funkar bra i andra DVB-prog men inte i just MP när MDAPI är registrerat.

trug
2012-01-17, 16:18
Du kan kolla Acamd-loggen i realtid genom att köra ACamdMonitor.exe när du tittar på en kanal.

Fungerar inspelningar bra i MP?

Du kan även testa LAV som videodecoder.

kosar
2012-01-17, 17:41
Tack för tipset om LAV, det blev mkt bättre.

Har lite pixeleringar ibland men stor förbättring. Frysningarna är borta iaf. Ska försöka tweaka nätverksinställningar, buffer etc etc o se om jag kan jobba bort det sista.

Inspelningarna blir bra om jag tittar på dom med VLC.
Det blir även i stort sett perfekt om jag kör VLC och öppnar rtsp://192.168.0.10/stream2.0

kosar
2012-01-17, 18:13
En annan sak jag har haft problem, som inte är MP specifikt, är att Acamd (på flera datorer med ProgDVB) ibland får för sig att tappa vissa kanaler. Kanalerna funkar på dreamboxen och på de andra datorerna. Ibland kommer det direkt om man tar bort cache.ini och temp katalogen men ibland inte. Sen rätt som det är så hoppar det igång igen bara.

rolrn
2012-01-17, 19:23
Känns som att det är något knas med din MDAPI-installation.
Du får uppenbarligen en massa varningar i din log.
Har du bra signalstyrka i server-setup?

kosar
2012-01-17, 19:39
Har du bra signalstyrka i server-setup?

Nej, det kan jag väl inte påstå. Tittar jag nu under Manual control i configuration så ligger level på 54 och quality på 81.

Så här ser MDAPI loggen ut under ngn minuts körning på TV3: http://pastebin.com/rMM0n41S
Jag har i stort sett aldrig problem med att tunea in kanalerna, men det kanske "glitschar" ändå?

hmlrs
2012-01-19, 14:47
+1 med liknande problem. Jag har varit förvånad att inte fler har
noterat detta. Har två helt skilda enheter och har exakt samma problem på båda dessa.
Har inte lyckats hitta vad det beror på ännu.

Här är några tips du kan prova:
Pröva att ticka "Don't drop discontinued packages" i
mediaportal configuration -> tv-client -> General settings /ts reader options
och se om det hjälper. (För mig gjorde det inte det).

Prova olika tsreader.ax filter från denna länk. Har fixat många fel för mig, bla inget ljud och eller inget ljud och svart bild. Har dock fortfarande random ryckningar.
Eftersom inspelningarna fungerar så kan det vara detta som strular.

http://forum.team-mediaportal.com/general-development-no-feature-request-here-48/experimental-tsreader-development-102693/

Tsreader_MP122_graphrebuildfix och
Tsreader_nostopmod_42d fungerar bäst för mig.


54 och quality på 81 Dessa värden är bara intressant om de
mäts mot samma hårdvara (tv-kort). Kan skilja väsentligt mellan olika tillverkare.
Så det är intressant om du använder det som referenspunkt.
Vissa kort har sämre mottagning än andra. Jag misstänker dock att detta inte är problemet.
Du kan kolla om det finns några rader med "bad signal" i tswriter loggen.

rolrn
2012-01-19, 17:33
Tyder på dålig mottagning, vad har du för TV-kort?

joxen
2012-01-19, 19:12
har haft ett kort med detta

17-01-2012 08:19:44 [INFO] [card10] CMDAPIFilter::The driver decided to have 5 buffers of 131072 bytes
17-01-2012 08:19:44 [INFO] [card10] CMDAPIFilter::The driver decided to send 697 ts packets per sample
17-01-2012 08:19:44 [WARN] [card10] ************************************************** ************

och det var ett gammalt teratec fick aldrig till det ..skaffa ett annat !

en annan ide du råkar inte använda samma anv/lös på 500 och htpc ...(då får du frysningar som du beskriver i första posten)

kosar
2012-01-19, 19:43
Tyder på dålig mottagning, vad har du för TV-kort?

Det är nåt teknikmagasinet-branded Zap kort. Förmodligen inte nån vidare kvalitet. Har varit sugen på nytt länge men ville vänta ut HD-utvecklingen men det verkar ju inte som om det blir för Boxer så att det funkar "fullt ut".


Sent from my Nexus S using Tapatalk

kosar
2012-01-19, 21:36
och det var ett gammalt teratec fick aldrig till det ..skaffa ett annat !
Ja det får nog bli lite inköp på den fronten. Har precis beställt en Zotac Nano låda med SSD som jag tänkte testa som HTPC. Kan bli nya sticks om jag tycker det verkar vara värt. Jag har ju trots allt Dreamboxen och jag tittar inte så himla mkt på broadcast. Men det är just när jag vill pausa (går inte alls på min dm500) eller spela in (funkar men det är dåligt ethernet på 500:an så det blir inte bra kvalitet)



en annan ide du råkar inte använda samma anv/lös på 500 och htpc ...(då får du frysningar som du beskriver i första posten)
Nej det är var ett nytt konto i NewCS. Däremot.. om man stoppar in fler kort i MP TV-server då måste man ha ett Newcs konto för varje kort i servern va?

joxen
2012-01-19, 21:48
japp .

ett konto för varje instans av acamd .

om du sätter cam limit till 3 på varje kort och du har 3 st tv kort blir det 9 st konton .

men börja med att sätta cam limit till 1 om det funkar lägg till några till kör test i tvserver config och testa hur många du kan ha utan att det knasar upp sig ..(givetvis på samma mux om du bara har ett kort)

joxen
2012-01-19, 22:02
om du har en hundring över kan du köpa
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/digitalboxar/for-datorn/plexgear-dvb-t-mottagare-p98219

sitter af 9015 chip i och det funkar utmärkt i mediaportal tillsamans med mdapi.

kosar
2012-01-19, 22:17
om du har en hundring över kan du köpa
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/digitalboxar/for-datorn/plexgear-dvb-t-mottagare-p98219

sitter af 9015 chip i och det funkar utmärkt i mediaportal tillsamans med mdapi.

Tack för tipset. Jag provade nu med ett annat (Cinergy T USB XE) och det verkar funka mkt bättre än Zap-stickan. Lite skumt att både i MP och ProgDVB så när den ska tuna en kanal så sticker först level-indikatorn ända upp o sen ända ner medans quiality-indikatorn står konstant på 100 på alla kanaler. Jag tror det är nåt buggigt där :) men det verkar funka bra på alla kanaler så jag kör vidare på det här.

Men jag är sugen på att ha fler än en sticka i så klart så det får bli en tur till Kjell så får jag prova det där också.

joxen
2012-01-19, 22:25
quiality är det enda viktiga

signal/level vad jag har förstått av dom som kan och programerar tvservern till mp så gör till värkarna olika med sina drivers så det blir svårt att räkna ut vad som är bra eller dåligt finns lite att läsa om på mp forumet om det om du är intreserad .

kosar
2012-01-19, 22:34
japp .

ett konto för varje instans av acamd .

om du sätter cam limit till 3 på varje kort och du har 3 st tv kort blir det 9 st konton .

men börja med att sätta cam limit till 1 om det funkar lägg till några till kör test i tvserver config och testa hur många du kan ha utan att det knasar upp sig ..(givetvis på samma mux om du bara har ett kort)

Provade att sätta cam limit till 2 och sen tuna in både TV4 fakta och TV4 film samtidigt (ska ligiga på samma enligt Teracoms frekvenstabell) men bara den första gick igång men den andra var scrambled. Tänkte att MDAPI skulle kicka igång en extra katalog där under plugins med namnet <cardname>1 utöver den första <cardname>0 som automatgenererades men så blev det inte. Så jag kopierade manuellt <cardname>0 till <cardname>1 och editerade cardclient.conf i den nya till att använda ett nytt newcs konto. Men vill inte.. säger bara channel is scrambled när jag försöker tuna in ytterligare en kanal.

kosar
2012-01-19, 23:05
Här är några tips du kan prova:
Pröva att ticka "Don't drop discontinued packages" i
mediaportal configuration -> tv-client -> General settings /ts reader options
och se om det hjälper. (För mig gjorde det inte det).

Ja det har jag gjort men jag vet inte om det gjorde ngn skillnad egentligen.


Prova olika tsreader.ax filter från denna länk. Har fixat många fel för mig, bla inget ljud och eller inget ljud och svart bild. Har dock fortfarande random ryckningar.
Eftersom inspelningarna fungerar så kan det vara detta som strular.

http://forum.team-mediaportal.com/ge...opment-102693/ (http://forum.team-mediaportal.com/general-development-no-feature-request-here-48/experimental-tsreader-development-102693/)

Provar en ny där. Nu hade jag redan fått bort det mesta av hackandet men aldrig fel att ligga med det nyaste :)

joxen
2012-01-19, 23:11
du måste ändra i mdapicards.conf filen

<card DevicePath="@device:pnp:\\?\pci#ven_1131&dev_7231&subsys_362014c7&rev_aa#4&3694e160&0&00a9#{fd0a5af4-b41d-11d2-9c95-00c04f7971e0}\{5bb3dbd0-9e1e-424c-9281-6b0000020000}" Name="boxer1" EnableMdapi="2" />

enablemdapi till = 2 ..så får du en till map som i mitt fall heter boxer11

copiera acamd från andra mapen och editera cardclient.conf

sen funkar det

kosar
2012-01-20, 02:16
http://i.imgur.com/17NCG.png

Så där.. tack för hjälpen med det joxen :)
Collt också att man i en instans av Acamd Monitor får upp en flik per "kort".