handdator

Visa fullständig version : dm 500 hittar få kanaler



Boomerang
2012-01-19, 02:36
Hej!

Har en dm500 clone från dreamboxshops.co.uk funkar bra och sen beställde en till åt en vän och denna hittar bara få kanaler...Han tittar på dem fria kanalerna som finns på astra 2 28 east. provade med gemini sen har jag även provat med en gammal pli image men hittar typ bara ett visst antal kanaler. har flashat många ggr utan resultat. har även försökt få in kanalerna med frekvens nummer men det kommer inte.

vad kan det vara för fel, är det tuner som är kass på denna? Går det på något sätt lägga in kanalerna på hans box?

matkoh
2012-01-19, 05:11
Hmmm.

Prova en annan PSU.

atomized
2012-01-19, 11:23
Kan väl också vara värt att prova med en uppdaterad satellites.xml fil.
Prova att skapa en ny fil på http://satellites-xml.eu/ och lägg in den i boxen.

Boomerang
2012-01-19, 13:57
ok! Nu har man provat med en annan psu, funkar inte....

Är satellites.xml fil, en sån som man lägger in i boxen så finns alla kanaler där utan att behöva göra en sökning....
Jag var inne på sidan....ska man kryssa i only sd channels?

Hur lägger man i och var i boxen går denna fil, med vilket program?går det med dcc? någon guide eller så?

atomized
2012-01-19, 14:18
Filen satellites.xml innehåller transponderdata. Alltså information om på vilka frekvenser det sänds program från en viss satellit. Man måste fortfarande göra en kanalsökning efter man har lagt in filen, men boxen söker då förhoppningsvis på rätt frekvenser. Transponderdata ändras ganska ofta så har man en image som är några år gammal är risken stor att den inte innehåller de senaste ändringarna.

Har du ingen HD-box så räcker det att kryssa i SD-kanalerna. Filen läggs in i boxen med valfritt ftp-program. På en vanlig DM500 ska den ligga i /var/etc.

Boomerang
2012-01-19, 17:21
tack! Jag ersatte filen i var/etc startade om boxen och gjorde en ny kanalsökning men gick inte. Den hittar typ en fjärde del av alla kanaler som förut. Man behöver väl inte installera xml filen eller så förutom att man skickar till var/etc....

Är det någon som kan ge mig länk till senaste pli image till dm500, kan prova och installera den också....

atomized
2012-01-19, 17:24
Det ska räcka med att lägga den i /var/etc.

Här finns PLI images:
http://openpli.org/

Boomerang
2012-01-19, 20:42
Tack! Installerade denna OpenPLi-beta-dm500-20120119-239.zip (http://downloads.pli-images.org/builds/dm500/OpenPLi-beta-dm500-20120119-239.zip) och gjorde en kanalsökning och det är precis samma kanaler som jag får in ...körde sedan in xml filen och testade men hittade inte fler kanaler.

Vad kan man göra nu? Börjar bli galen...Någon som har någon ide....

Boomerang
2012-01-20, 16:34
Nu har man testat flasha om en massa ggr med gemini och pli men utan resultat. Jag tog en backup med hjälp av flashwizard från min box och la in den i den andra boxen, men det kommer bara samma kanaler. De kanaler jag hade visar att den inte får någon signal.....

vad mer kan jag göra...Jobbigt eftersom den boxen inte är min. Kan det vara tunern som är kass?? går det att byta tuner utan att löda som typ på dm800hd, annars kan jag ta ut från min dm500s....

matkoh
2012-01-20, 17:34
Hmmmm.


www.köp_en_ny_box.nu

wildone
2012-01-20, 17:53
Har du testat boxen hemma hos dig, alt din box hemma hos honom..det KAN ju vara LNB/Diseq som är kass

Boomerang
2012-01-20, 19:48
Jag har testat boxen hos mig, testat hos honom också fast inte med ren image, när det inte funkade hos mig då åkte jag och testade hos honom men den hittade inte fler kanaler......Ska prova en gång till för säkerhetsskull med nyflashat image....Nyfiken på att testa andra satelliter men har ej motor....Varje gång jag flashar om och gör ny sökning så hittar den exakt samma kanaler....

Min som är typ 3 månader gammal från samma ställe funkar klockrent.

viairdeto
2012-01-20, 21:42
Ta med dig din box hos honom och testa med din box. Kolla om alla kanalerna kan öppna där också, dvs de som inte laddas ner till hans box. Hur kör din kompis sin dreambox? Hur kör du? Har du dieqc-switch? Har han motorstyrning? eller har ni likadana uppsättningar?
Det behöver inte vara fel på boxen, även om du har testat den hemma hos dig. Kolla vilka kanaler som inte vill laddas ner. Vilka frekvenser, samt polarisationer har de som inte vill laddas ner? Det finns intressant information att hämta ur dessa detaljer också.

Boomerang
2012-01-25, 02:01
Tack allihoppa........

Nu har jag testat min dm500 hos honom och alla kanaler fick signal. Jag har testat hans box både hos honom och hos mig men hade samma problem, fick in samma kanaler....De kanaler den inte hittade var typ Zee tv, animal planet... sky sports 2 kunde hittas men inte 3an 4an osv. det är främst de frekvenser den INTE hittar....En gång lyckades jag få in alla kanaler genom att flasha och testa i andra rummet, med en mjukvara som medföljde i cdn stod enigma på menyn vet inte om den var original mjukvaran till dm500 stod 2006 på den.... Men en del nya kanaler fick då signal, dock inte alla...nu lyckas jag inte flasha in den imagen igen....

Han och jag har gammal nokia parabol... jag har bytt ut lnbn mot en quattro. ingen diseq o sånt....Jag vet inte om vi ska ge upp och beställa en ny box från mydalle istället.....har lagt ner nästan en vecka på det här.........

Är det någon som vet var man kan ladda ner senaste gemini till dm500 eller annan image utom pli, för den har jag testat redan....

atomized
2012-01-25, 10:02
Du skriver "quattro" och om du menar det så har du problemet där! Det ÄR skillnad på en quattro-LNB och en quad-LNB. En quattro-LNB kan du inte koppla direkt till mottagaren. De är gjorda för att koppla mot en multiswitch. Vad du skulle haft är en quad-LNB, som är en LNB med fyra utgångar som kan kopplas direkt till en mottagare.

Kopplar du en quattro-LNB direkt till en mottagare kommer du att få just det problemet att du bara får in en fjärdedel (ungefär) av alla kanaler, eftersom du har en fjärdedel av frekvensbandet på varje utgång. Du kommer att få in olika kanaler beroende på vilken utgång på LNB du kopplar in.

Läs vidare i min wiki:
http://www.comhit.net/showwiki.php?title=LNB+nedledning+och+DiseqC-switchar

Boomerang
2012-01-25, 11:42
Förlåt mig.... Det var inte quattro utan det är quad jag har med fyra ingår på en och samma lnb....Den ska i egentligen hitta 800 kanaler men hittar endast 200 kanaler....Den hittar exakt samma kanaler både hos honom och hos mig...


Någon som kan skicka någon länk till senaste Gemini till dm500...Om det finns ens, annars så ny som man kan komma....Eller annan image förutom pli......

matkoh
2012-01-25, 11:47
Hmmm.

Senaste är GP 4.7 som är typ 3 år gammal.

Boomerang
2012-01-25, 13:45
Ok var hittar man den bäst då?

matkoh
2012-01-25, 13:46
Hmmmm.

Har du öht provat kolla i filarkivet ??

http://www.comhit.net/downloads.php?do=cat&id=47

Duger inte den så kan du alltid kolla hos IHAD.

atomized
2012-01-25, 14:25
@Boomerang
Det är lite svårt att hänga med i dina resonemang...
Först skriver du "Nu har jag testat min dm500 hos honom och alla kanaler fick signal." Det tolkar jag som att boxen fungerade hos din kompis?
Sedan skriver du "hittar endast 200 kanaler....Den hittar exakt samma kanaler både hos honom och hos mig...". Det låter som att den inte fungerade hos din kompis?

Om du vill att vi ska försöka gissa vad som är problemet måste du vara lite mer exakt i dina felbeskrivningar. Annars har vi ingen chans att försöka lista ut vad som är problemet.

retep_s
2012-01-25, 15:53
Jag tror att den boxen är sönder, har en liggande DM500s med samma problem. Tror den hittade kanaler på Horizontal bara (eller kanske var det tvärtom). Läste någonstans att man kunde byta Q72 el nåt liknande men jag orkade inte göra det utan köpte ny box.

Boomerang
2012-01-25, 15:54
Oj sorry att jag inte var tydligt där....Det är så att jag har en egen dm500s som jag använder hemma som har alla dessa kanaler och testade hos honom denna box och då fick den signal på alla kanaler. men den som är hans box som han nyligen köpt som är också en dm500s, den hittar typ bara 200 kanaler både hos mig och hos honom med samma image flashad.

Min dm500 funkar klockrent både hos honom och hos mig. men hans dm500 hittar bara 200 kanaler både hos honom och hos mig. Båda boxarna är köpta från samma ställe...Jag har haft min i snart tre månader, han såg min och beställde då en som mig...Han har haft den snart i typ två veckor, utan att få in alla dessa kanaler som jag har.....

Jag har även clonat min image med favoritlista och lagt in i hans box men den säger då att den inte får signal på dessa kanaler som den har svårt att hitta.....

atomized
2012-01-25, 16:05
OK, då förstår jag. Det låter ju som sagt som att det är något fel på den senaste boxen ni beställde.

Boomerang
2012-01-26, 13:32
Tack grabbar! Jag gav upp med den boxen för några dagar sedan....Tänkte beställa ny box från Mydalle....Det blir en likadant dm500s för honom....Men den här trasiga boxen tog verkligen upp all min tid....