handdator

Visa fullständig version : Mythbuntu + nanostick T2 290e + dvb-c (comhem)



läskkungen
2012-01-19, 12:07
Är det någon som har fått denna kombination att fungera? Jag har försökt nu i en vecka utan att jag hittar några kanaler. Jag kör senaste mythbuntu 11.10.

joxen
2012-01-19, 12:46
skulle pröva att instalera en ren ver av ubuntu 11.10 och köra tvheadend ist ..(tvheadend har inbyggd mgcamd/cccam)

sen köra xbmc mot tv servern .

är viserligen ingen kung på linux men det var det ända jag lyckades få igång när jag testade mina tv kort i linux.
har ganska många olika tv kort och kör man kernel 3.0.0-14-generic så är det nästan lögn i he... att få tv korten att funka om dom inte ligger med i kerneln redan vilket ditt ska göra enligt
http://linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-T_USB_Devices_ListData/Helper
så det borde bara vara att köra ..

läskkungen
2012-01-20, 10:20
Tackar. Ska försöka under helgen. Meddelar hur det gick.

Edit:
Nu har jag testat detta och konstaterat att dvb-c INTE fungerar för mig med detta kort. Jag har testat mythbuntu 11.10, tvheadend och även senaste kerneln 3.2.x
Kortet är nu återlämnat.

rullram
2012-02-07, 09:07
Tackar. Ska försöka under helgen. Meddelar hur det gick.

Edit:
Nu har jag testat detta och konstaterat att dvb-c INTE fungerar för mig med detta kort. Jag har testat mythbuntu 11.10, tvheadend och även senaste kerneln 3.2.x
Kortet är nu återlämnat.

Enligt http://stevekerrison.com/290e/ ska drivrutinen stödja DVB-C.
Nu äger jag inte detta tv-kort, men det brukar fungera enligt föjande (detta för ditt fall).
Högst troligt är att det finns 2 stycken adaptrar: /dev/dvb/adapter0/ och /dev/dvb/adapter1/.
Den ena adaptern använder du för DVB-T/DVB-T2 kanaler och den andra adaptern för DVB-C kanaler.
Så du måste välja rätt adapter när du gör din kanalsökning eller tittar på någon tv-kanal.
Nu har du ju lämnat tillbaka tv-kortet, annars hade du kunnat göra två saker:
1. I konsolen skrivit "ls /dev/dvb/", om det finns två adaptrar där, då fungerar det som jag skrev ovan.
2. I konsolen skrivit "dmesg" efter du stoppat i tv-kort i usb porten på datorn och paste utskriften i konsolen här, så kan jag ta en titt på det.

disco_stu
2012-02-09, 22:29
Jag har själv det kortet och har med viss möda fått det att fungera (ja nästan iaf).
Egentligen är det inte konstruerat för att stödja DVB-C men demux-chipet har stöd för det så inofficiellt fungerar det ändå men inte som två separata adapters utan istället två frontends; /dev/dvb/frontend0 och /dev/dvb/frontend1.
DVB-C är frontend1 och tvheadend har ej stöd för fler än 1 headend per adapter och således blir det problem.
Löste det med ett enkelt fulhack där jag helt enkelt modifierade källkoden till att per default använda frontend1.
Funkar, men inte särskilt rumsrent då det sabbar stödet för i princip alla andra kort.

Dock så är det nåt annat strul som sabbar mottagningen på muxar modulerade med QAM256. En teori på drivrutinsutvecklarnas mailinglista skulle det vara på grund av att hårdvaran inte riktigt är designad för att klara av DVB-C (nån slags trade-off för att få DVB-T2 att fungera).
Däremot har jag testat kortet under windows och där fungerar det perfekt så det borde gå att lösa på något sätt.
I senaste versionen av linuxdrivaren verkar man helt ha plockat bort stödet för DVB-C. Undersöker saken just nu....

rullram
2012-02-13, 09:50
Jag har själv det kortet och har med viss möda fått det att fungera (ja nästan iaf).
Egentligen är det inte konstruerat för att stödja DVB-C men demux-chipet har stöd för det så inofficiellt fungerar det ändå men inte som två separata adapters utan istället två frontends; /dev/dvb/frontend0 och /dev/dvb/frontend1.
DVB-C är frontend1 och tvheadend har ej stöd för fler än 1 headend per adapter och således blir det problem.
Löste det med ett enkelt fulhack där jag helt enkelt modifierade källkoden till att per default använda frontend1.
Funkar, men inte särskilt rumsrent då det sabbar stödet för i princip alla andra kort.

Dock så är det nåt annat strul som sabbar mottagningen på muxar modulerade med QAM256. En teori på drivrutinsutvecklarnas mailinglista skulle det vara på grund av att hårdvaran inte riktigt är designad för att klara av DVB-C (nån slags trade-off för att få DVB-T2 att fungera).
Däremot har jag testat kortet under windows och där fungerar det perfekt så det borde gå att lösa på något sätt.
I senaste versionen av linuxdrivaren verkar man helt ha plockat bort stödet för DVB-C. Undersöker saken just nu....

Nice med en som förstår hur linux fungerar:)
Kan tänka mig att linux drivrutinerna krånglar när man försöker baka ihop DVB-T2 och DVB-C i en funktion(eller vad man ska kalla det när man delar upp det i två frontend och inte i två adaptrar), och borde vara mer komplext att skriva en sådan drivrutin.
Angående demodulering av DVB-T2/T och DVB-C:
Rent hårdvarumässigt/designmässigt så är design och layout av kretskortet densamma för DVB-T2/T och DVB-C. Ända skillnaden är hur signalen ska tolkas(demodulationen). Det är vad demodulator chippet gör. (Detta tv-kort använder Sony CXD2820R, vilker stöder demodulation av DVB-T/T2 och DVB-C). Hur smidigt skiftning mellan DVB-T/2 och DVB-C beror på hur bra/smart drivrutinen skrivits.

Vad jag tycker borde de skriva drivrutinen så att man antingen använder tv-kortet i DVB-T2/T läge eller DVB-C läge, i form av att det blir två adaptrar.

I windows finns det väl ej stöd för DVB-C för detta tv-kort!!??

Tycker inte linux ska dumpa DVB-C stödet. Linux ska vara bättre än Windows:)