handdator

Visa fullständig version : Är det någon som använder swap?



Compoze
2012-01-24, 22:22
Jag har suttit och läst på lite forum om att göra en usb sticka till en swap. Att boxen skulle då bli snabbare och stabilare med en sådan.

Läste även att man kunde skappa en swap på hdd.

Undrar nu om det är någon som kör så ochdet verkligen blir en förbättring.

Compoze
2012-02-16, 23:45
Tänkte bara ge lite info om att jag har nu kört med en swap fil mot ett usb minne i drygt en veckas tid nu. Och det som jag märker av är att boxen flyter på lite smidigare och lite bättre. Det är svårt att riktigt sätta fingret på det men det märks bra när man stänger av swapen.

Några exempel är: Det går betydligt mycket snabbare att titta på youtube klipp.
Iinnan swapen så efter jag tittat på film via nätverket så kunde disken som snurrar i displayen vara kvar även fast gick gick tillbaka och tittade på tv detta har inte hänt en gång nu.
Boxen har inte blivit seg någon gång under denna tiden.

Som sagt det händer inte några stora saker med boxen men den känns lite smidigare.

card
2012-02-18, 05:54
Märkt någon skillnad vid filmtittande över nätverk? Min elite laggar pyttelite vid 720P och rätt mycket vid 1080P. Kör via NFS utdelning.

Schwede30
2012-02-18, 19:22
Kan du skriva lite om hur det fungerar?

Compoze
2012-02-19, 02:13
Jag har saxat detta från en linux sida på nätet tyckte att detta var en bra beskrivning av vad swap är.

Vad är swap?

Växlingsutrymme är det område på en hårddisk som är en del av virtuellt minne i din maskin, som är en kombination av lättillgänglig fysiskt minne (RAM) och växlingsutrymme. Växlingsutrymme har temporärt minne sidor som är inaktiva. Växlingsutrymme används när systemet bedömer att det behöver fysiskt minne för aktiva processer och det finns otillräckligt oanvänt fysiskt minne tillgängligt. Om systemet råkar behöver mer minne resurser eller utrymme, är inaktiva sidor i fysiskt minne flyttade till växlingsutrymme därför frigöra den fysiska minne för andra användningsområden. Observera att åtkomsttiden för swap är långsammare därför inte anser det vara en fullständig ersättning för det fysiska minnet. Växlingsutrymme kan vara en dedikerad swap partition (rekommenderas), en swap-fil, eller en kombination av swap-partitioner och filer swap.

Jag kör en swap fil på 200 mb som jag har mountat i på en gammal usbsticka på 512 mb som jag har satt bak på boxen. Om nu undrar varför jag gjorde den just på 200 mb så är det så att jag började på 100 för att se hur mycket minne boxen vill ha under vanlig använding för mig, detta varierar beroende på hur många program som du kör i boxen.

Ännu en sak som jag märkte fungerade bättre nu är programguiden i boxen. Samt inspelningarna. Kan dock ej svara om det är tillfälligheter eller ej.

Och ett svart till card så har jag inget lagg när jag tittar 720p filmer men när jag går över till 1080 så laggar dem. Men nu har jag bara provat via en Samba server, om jag får tid så skall jag köra igång NFS servern och prova på den för det är ju en snabbare överföringshastighet ifrån den.

Jag följde guiden på denna sidan när jag satte upp swapen:

http://starview-6.info/2010/12/17/how-to-setup-a-swap-file-on-azbox-premium-linux-hd-receivers/