handdator

Visa fullständig version : Hur hållbart är ett USB-minne



ghaster
2012-01-28, 16:58
Har precis installerat Debian på en HP t5525 och ett USB-minne, ett Lexar JumpDrive 8GB.

Blev lite fundersam nu bara, på livslängden på ett minne och vilka alternativ det finns för att få få det så säkert som möjligt.

Någon som vet om det finns några statistiskt sett säkrare minnen?
Eller om det helt enkelt är till att köpa en liten billig 2,5" usb hårddisk om man ska vara på den helt säkra sidan..!?

Kommer ju köra den 24/7 med oscam som cs server och det är ju lite trist om man skall behöva sätta sig och installera om hela systemet från scratch ifall det brakar ihop.

För om det händer kommer det garanterat hända när favoritprogrammet visas. :eek:

pixy
2012-01-28, 17:33
kommer rulla många år.

Plow
2012-01-28, 18:22
Skapa en ramdisk dit du skickar alla loggar och när allt fungerar klonar du usb-minnet för att snabbt kunna vara på banan igen om det lägger av.

pixy
2012-01-28, 18:34
http://www.vanemery.com/Linux/Ramdisk/ramdisk.html

Plow
2012-01-28, 19:24
denna är också bra: http://www.debian-administration.org/article/661/A_transient_/var/log

atomized
2012-01-28, 21:00
Det där är en fråga som det finns många åsikter om...
Spekulationerna om hur länge ett USB-minne håller varierar väldigt. Det går inte att få fram något absolut svar. Helt klart är att tekniken på flash-minnen förbättrats dramatiskt de senaste åren, så en bra grej är att inte använda något gammalt USB-minne man haft liggande, utan istället köpa ett nytillverkat.

Själv gjorde jag så att jag installerade på Transcend 4GB (kostar 49:- på Netonnet). Transcend lämnar "livstids garanti", vad nu det kan vara värt i sammanhanget? Men framför allt så köpte jag två, så att jag har ett som backup. Gjorde två identiska installationer på dessa två minnen och har det ena som reserv. Skulle katastrofen inträffa så drar jag bara ut USB-minnet och stoppar in reserven istället. :)

49:- tyckte jag var ett billigt pris för att ha en "reservinstallation/backup" i beredskap.

ghaster
2012-01-28, 21:43
Jag har ju nu en fullt fungerande debian installation med oscam rullande
(flyttade i princip bara konfig filerna från servern jag ville frigöra och så funkade allt för en gångs skull) :cool:

Så en liten tanke är ju om det finns något kommando för att göra en "spegling" ell vad man skall kalla det, en exakt kopia helt enkelt, av det nuvarande minnet.

Så att jag i princip kan stänga av datorn med det ena minnet och starta upp med det andra och allt bara fungerar?


Dvs utan att behöva göra en identisk installation med all dess procedur ytterligare en gång.
(latmask som man är)

atomized
2012-01-28, 21:54
Finns en del tips i denna tråden:
http://www.comhit.net/showthread.php/29793-Klona-ett-USB-minne

Själv gjorde jag installationen två gånger. Jag bedömde att det skulle gå fortare än att sätta mig in i kopierings-metoder... ;)

ghaster
2012-01-28, 22:03
Skapa en ramdisk dit du skickar alla loggar och när allt fungerar klonar du usb-minnet för att snabbt kunna vara på banan igen om det lägger av.

Jag förstod först inte hur syftet med en ramdisk kunde vara relevant för min fråga, men efter att läst på lite om ramdiskar så förstår jag hur det faktiskt kan skona minnet.. Lär nog läsa på lite mer om det dock, men bägge länkarna ovan är intressanta.

(Var lääänge sedan jag testade ramdisk och då var det i dosmiljö, för något så trivialt som för att få bättre laddningstid för spel mm, minns hur t.ex ROTT lirade så mycket bättre på en ramdisk) :p

ghaster
2012-01-28, 22:10
Finns en del tips i denna tråden:
http://www.comhit.net/showthread.php/29793-Klona-ett-USB-minne

Själv gjorde jag installationen två gånger. Jag bedömde att det skulle gå fortare än att sätta mig in i kopierings-metoder... ;)

hehe, jo men det kan vara kul att lära sig lite nya kommandon också, synd bara att minnet (inte usb-minnet) är som folie å allt bara rinner av när man bara utför kommandot nån enstaka gång. :p

Men tipset Pettan_69 ger, om sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=1024 verkar ju faktiskt inte särskilt komplicerat och om det nu ger en exakt och identisk kopia så behöver jag ju bara skaffa ytterligare ett 8gb minne så är saken biff.

Edit:
Tack så mycket för länken måste jag tillägga !!

atomized
2012-01-28, 22:21
Jo, dd borde fixa biffen.
Det var ren lathet av mig att köra installationen två gånger eftersom jag hade en bra lathund för den och övat flera gånger när jag skrev lathunden så gick det fort.

ghaster
2012-01-28, 22:27
mmm, bara olika syn på vad som är lathet i just det här fallet... hehe..

Å jag är inte ens särskilt sugen på att stänga ner allt bara för att köra dd heller, nu när allt för en gångs skulle funkar.
Lär ju dessutom se till att göra det när man har tid över och inte "behöver" titta på tvn.

Men skall försöka lära mig det här med att fixa en ram/tmpfs disk att skriva loggarna till först och så får jag se till att fixa både det och ett backup-minne på samma gång, så att man får minimalt med "downtime".. :)

ghaster
2012-01-28, 22:45
Skapa en ramdisk dit du skickar alla loggar och när allt fungerar klonar du usb-minnet för att snabbt kunna vara på banan igen om det lägger av.

En liten fundering som uppstod nu när jag läst på lite om ramdisk också, är ifall det inte helt enkelt räcker med ett extra usb minne som monteras som /var/log/ ?

Då belastas ju inte usb-minnet samtidigt som jag har loggarna kvar ifall systemet skulle braka.
(men jag kanske tänker galet)

joxen
2012-01-28, 23:14
om du använder flash disken (256 mb som sitter i ) som swap/ram disk så blir inte usb minnet belastat ..borde funka tills blixten slår ner ..

ghaster
2012-01-28, 23:38
om du använder flash disken (256 mb som sitter i ) som swap/ram disk så blir inte usb minnet belastat ..borde funka tills blixten slår ner ..

Jo det har du ju rätt i, det minnet används ju ändå inte å inte är det loggarna jag kommer bry mig om mest om blixten slår ner.. :)