handdator

Visa fullständig version : Tipps på nätverks switch



CharlieX77
2012-02-15, 17:23
Något särskilt man ska tänka på om man vill bygga ut sitt trådbundna nätverk?

Har idag en Linksys wrt54gl (visst heter den så?:=) och har fullt på den
funderade då att dra lite fler kablar frammåt våren och tänkte skaffa en switch då

Är ganska grön på detta är det något speciellet man ska tänka på eller lirar det med det mesta så att säga? tipps emotges gärna, har kikat lite på denna t.e.x. http://www.dustinhome.se/netgear-gs105-gigabit-switch-5-port/product/5010057259

t.e.x. undrar jag också över cat5 och cat6 kan man blanda dessa i samma nätverk eller blir det strul?

wildone
2012-02-15, 17:53
Switchar är ju överlag rätt dumma grejer och det räcker bra med billigt i hem-miljö, jag kör själv med switchar märkta deltaco och de fungerar utmärkt. Det är nära noll i latency på dem, precis samma resultat som min extremt dyra Cisco som jag lyckades komma över.

Blanda Cat5 och 6 fungerar också utan problem. De kan dock vara en felkälla om du försöker köra gigabit genom cat5, korta avstånd fungerar det, men lite snurr på kabeln eller dåligt kontakterad så brukar man tappa rätt rejält i hastighet. Jämfört med Cat6 då.

matkoh
2012-02-15, 18:02
Hmmmm.

Ett underskattat prisvärt märke är Netgear, deras FS726T kostar 800:- & har 24 100mbps portar samt 2 gigaportar, varav en kan man montera in en SFP. Fullt VLAN-stöd, enkel att övervaka, tidstyr portar (döda nätet i ungarnas rum efter 23.00 ex.).

wildone
2012-02-15, 18:14
hummmm.

Jag har en Cisco SG200-26P och en sån MÅSTE man ju ha i sitt lilla hemmanätverk, annars är man ingen riktig nerd som jag.

Jag tror förstås att Charlie med sin länkning mer frågade efter en enkel switch som utökar hans befintliga nätverk som börjar få slut på portar, då behöver man ju inte visa sin enorma e-penis och dra upp (halvt om halvt) proffsprylar tycker ju jag...men det är kanske bara jag...

tröttsamt är bara förnamnet..

matkoh
2012-02-15, 18:28
Hmmmm.

Jag har då 4 stycken sådan till mina "hemmanät", 2 hemma, en i stugan & en i jobblägenheten. De är så bra / prisvärda, att jag köper dem om jag så bara behöber några få portar.

atomized
2012-02-15, 18:53
Den switchen du länkar till CharlieX77 (Netgear GS105) är ett mycket bra val. Netgears switchar i plåthölje brukar vara mycket stabila och näst intill outslitliga. Har använt ett antal sådana både privat och i jobbet. Aldrig varit med om att de krånglat eller gått sönder.

Dessutom är det ju en gigabit-switch vilket i mitt tycke är en fördel även i hemmiljö då det snabbar upp filöverföringar en del (förutsatt att alla inblandade enheter har gigabit-portar). Jag skulle föredra gigabit-portar över vlan-stöd i hemmiljö.

CharlieX77
2012-02-15, 19:24
Tack ska ni ha boys!

ja vart lite overkill av det hela men klart intressant läsning!

Precis som du säger Wildone är det brist på portar, kanske lika bra att köpa den med 8 portar på en gång, för framtida bruk! ok visst kan man köra trådlöst men upplever det som segare i det mesta!!

ginoware
2012-02-16, 08:27
Jag kör hela deras produkt line. Allt från router till switchar.Billiga och stabila grejer. Kan varmt rekommendera.

http://www.webhallen.com/sok/?title=tplink&search_box_select=0

matkoh
2012-02-16, 08:28
Hmmmm.

Vad är en "rauter" ??

ginoware
2012-02-16, 08:45
Hmmmm.

Vad är en "rauter" ??
Så nöjd nu :-) hehe hade lite bråttom.

rolrn
2012-02-16, 12:49
Jag kör med 2st HP ProCurve (1GB) hemma.
En per våningsplan för att mata uttagen i huset.

matkoh
2012-02-16, 13:31
Hmmmm.

Synd att inte Procurve är fläktlösa, de lever om som tröskverk.

rolrn
2012-02-16, 15:17
Tycker jag inte...

matkoh
2012-02-16, 15:25
Hmmmm.

Vi har då varit tvungen att byta ut ALLA Procurve som sitter i bibliotek, klassrum osv. pga buller.

atomized
2012-02-16, 15:34
"Vifta med sin e-penis..." var ordet sa Bull! :D :D

matkoh
2012-02-16, 15:47
Hmmmm.

Kan jag rå för att jag är duktig:-}

atomized
2012-02-16, 15:54
Det är ganska tydligt att du tycker det ja... ;)

rolrn
2012-02-16, 16:55
Kanske beroende på modell?
Jag har HP Procurve 1410-8G och dom låter inget..

sikerim
2015-02-22, 17:54
Hej nån som kan rekomendera en bra switch.Tänkte mest på NETGEAR's GS108 eller gs105.

atomized
2015-02-22, 17:57
Hej nån som kan rekomendera en bra switch.Tänkte mest på NETGEAR's GS108 eller gs105.
De switcharna är mycket bra och brukar säljas med livstidsgaranti. Använder själv sådana här hemma. :)
Kolla på Prisjakt så hittar du dem till bra pris också.

sikerim
2015-02-22, 18:01
De switcharna är mycket bra och brukar säljas med livstidsgaranti. Använder själv sådana här hemma. :)
Kolla på Prisjakt så hittar du dem till bra pris också.

Tack för infon hittade dem på webhallen gs108 300kr gs 105 239kr.Hittade denna oxå som va bra omdömme på Zyxel GS-108BV2 8-Port Gigabit Switch.
Vilken kan du rekomendera utav dem.

tawoz
2015-02-22, 18:05
använder gs105 här hemma och är super nöjd.

atomized
2015-02-22, 18:05
Tack för infon hittade dem på webhallen gs108 300kr gs 105 239kr.Hittade denna oxå som va bra omdömme på Zyxel GS-108BV2 8-Port Gigabit Switch.
Vilken kan du rekomendera utav dem.

Jag hade valt Netgear före Zyxel. Jag hade också valt en 8-portars switch före en 5-portars. Jag brukar växa ur mina 5-portars väldigt snabbt, 8 portar är mer lagom och räcker ofta ganska bra.

Så min rekommendation är: köp Netgear GS-108. Du får den på webhallen för 299:- som sagt och den kommer att tjäna dig livet ut mer eller mindre. Jag har i alla fall aldrig varit med om att en sån switch har gett upp.

sikerim
2015-02-22, 18:17
[QUOTE=atomized;235557]Jag hade valt Netgear före Zyxel. Jag hade också valt en 8-portars switch före en 5-portars. Jag brukar växa ur mina 5-portars väldigt snabbt, 8 portar är mer lagom och räcker ofta ganska bra.

Så min rekommendation är: köp Netgear GS-108. Du får den på webhallen för 299:- som sagt och den kommer att tjäna dig livet ut mer eller mindre. Jag har i alla fall aldrig varit med om att en sån switch har gett upp.[/QUO

Tusen tack då blir det en Netgear GS-108 på tisdag.

mickeez
2015-02-22, 18:29
Varför inte den här då, mycket trevlig ifrån Cisco SG 200-08 ;)

atomized
2015-02-22, 18:45
Varför inte den här då, mycket trevlig ifrån Cisco SG 200-08 ;)
Cisco gör normalt bra grejor. Dock är den switchen i en annan prisklass som kan vara lite onödigt om man bara behöver en enkel switch hemma.

Jicarala
2015-02-22, 21:21
Kan bara stämma in i hyllningskören för Netgears GS105 (och GS108). Har två stycken själv. Behöver man en gigabitswitch utan några funktioner så är den kanon. Känns hyfsat robust, går att väggmontera, fläktlös och tuggar verkligen bara på - år efter år. Ska visst vara livstids garanti också! Behöver man bara en vanlig "dum" switch så kan jag inte se någon anledning varför man ska köpa något annat (dyrare)?

DennisOlof
2015-02-23, 08:25
Bästa avancerad switch som är billig är mikrotik, men annars så kvittar det, ska man bara ha en switch som gör sitt jobb så duger ju d-link, netgear osv. Inget märkvärdigt egentligen, sedan finns det ju många märken på switchar. Skulle tipp att det som skiljer åt är kanske hur mycket kapacitet dom har totalt över alla portar och så. Men det är nog inget man märker i ett nät man bara kör hemma.

Då är det större skillnad på t.ex. router / brandvägg man väljer att använda sig av.

sikerim
2015-02-24, 20:32
Va inne på webhallen idag och frågade lite info om gs108.Tänkte mest på om man får lämna tillbaka den ifall den ställde till med mina andra datorer eller nas.Svaret var att (visst får du det men oöppnad förpackning) då blir man lite osäker.Hur ska jag veta det innan jag testar den.En annan fråga vad tycker ni om denhär ZyXEL GS-108Bv2 kan den vara bra.

Jicarala
2015-02-24, 22:04
Va inne på webhallen idag och frågade lite info om gs108.Tänkte mest på om man får lämna tillbaka den ifall den ställde till med mina andra datorer eller nas.Svaret var att (visst får du det men oöppnad förpackning) då blir man lite osäker.Hur ska jag veta det innan jag testar den.En annan fråga vad tycker ni om denhär ZyXEL GS-108Bv2 kan den vara bra.

Så länge du bara behöver själva switch-funktionen så finns det ingenting den kan ställa till med. Givetvis kan du, om du har extrem otur, råka ut för ett måndagsexemplar, men då är det ju bara att reklamera/lämna in mot garanti.

sikerim
2015-02-24, 22:45
Så länge du bara behöver själva switch-funktionen så finns det ingenting den kan ställa till med. Givetvis kan du, om du har extrem otur, råka ut för ett måndagsexemplar, men då är det ju bara att reklamera/lämna in mot garanti.

Tack för svaret.Det är bara det att webhallen är så jävla jobbig med sånt.Går ju inte äns ha rätt mot dem.Dem hittar alltid nån ursäkt.

DennisOlof
2015-02-25, 16:33
sikerim, HAHAHA vilket briljant svar, endast om det är oöppnad förpackning, men hur ska man då veta om något är trasigt, säger som homer simpson, DOH.

Jag hade dock inget problem att lämna igen en hårddisk som jag köpte ny, den startade inte, alltså kunde inte spinna igång, dom provade även i butiken, nix gick inte, skrev lite på ett papper dom hade och sedan fick jag en annan hårddisk (iofs samma) men den funkade.

nyburgare
2015-02-25, 17:36
Tror du menar lika eller likadan, ?samma?


sikerim, HAHAHA vilket briljant svar, endast om det är oöppnad förpackning, men hur ska man då veta om något är trasigt, säger som homer simpson, DOH.

Jag hade dock inget problem att lämna igen en hårddisk som jag köpte ny, den startade inte, alltså kunde inte spinna igång, dom provade även i butiken, nix gick inte, skrev lite på ett papper dom hade och sedan fick jag en annan hårddisk (iofs samma) men den funkade.