handdator

Visa fullständig version : Hittar inte alla kanaler vid kanalsökning efter den senaste kanalomlägningen



brynäs
2012-02-28, 19:46
Hittar inte alla kanaler vid kanalsökning efter com hems senaste kanalomlägning har en dreambox 800 hd

phi
2012-02-28, 19:54
Jag har samma problem... :(

dalton71
2012-02-28, 21:16
Samma här väldigt konstigt. Har dock dm500hd,

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

playaabborre
2012-02-28, 21:24
Om man har en timmes tålamod kan man lösa det manuellt:
Välj manuell kanalsökning med följande värden: symbolrate 06875, 256QAM, nätverk: ja, rensa kanaler: nej.
Sen tog jag frekvens för frekvens från 290 - 498 med 8 steg mellan. Dvs 290, 298, 306 osv. Det är 27 sökningar och det tog mig mindre än en timme och nu har jag alla kanaler tillbaka. Jag har DM800 klon. Polarn som har DM600 original kunde få tillbaka alla kanaler via automatisk sökning.

brynäs
2012-02-28, 23:06
Tack så jävla mycket,hittade alla kanaler utom 2,fast inga jag saknar

gasbonden
2012-02-29, 17:10
Jag har en DM 600PVRC och fattar inte ett skit förutom om jag gör en kanalsökning får jag in 49 kanaler..INGEN betalkanal alls...HJÄLP snälla Både bild och rådlös :(

playaabborre
2012-02-29, 17:19
Jag har en DM 600PVRC och fattar inte ett skit förutom om jag gör en kanalsökning får jag in 49 kanaler..INGEN betalkanal alls...HJÄLP snälla Både bild och rådlös :(

Du väljer manuell kanalsökning ist för automatisk och där har du ett antal parametrar som du skall välja. Låt alla inställningar vara som föreslaget förutom de jag nämner ovan. Sök sedan på resp frekvens så får du fram kanalerna till slut. Om du bara vill söka fram vissa kan du titta i denna frekvenslistan som visar vilken frekvens kanalerna ligger på http://www.lesve.org/digtv/service/.

gasbonden
2012-02-29, 17:32
Jag ser dina inställningar däruppen MEN min bild ser inte alls ut som du beskriver...i tur och ordning uppifrån Frekvens-INV-Modulation-Fec-Symbolvärde-SNR-AGC-BER-Lock-SYNC-AnvändONIT-Använd BAT-Okodade-Nätverkssökning-Starta sökning-Ange Pid

playaabborre
2012-02-29, 18:00
Jag ser dina inställningar däruppen MEN min bild ser inte alls ut som du beskriver...i tur och ordning uppifrån Frekvens-INV-Modulation-Fec-Symbolvärde-SNR-AGC-BER-Lock-SYNC-AnvändONIT-Använd BAT-Okodade-Nätverkssökning-Starta sökning-Ange Pid
Menar du att du inte har föreslagna värden i din lista eller varför skulle du inte kunna gå in och ändra enbart de parametrar jag angett och testa att söka sen? Har du provat att söka och fått felmeddelande eller inga träffar? Måhända att det heter symbolvärde istf symbol rate i din box men värdena som skall in är de samma. Du har ju inget att förlora på att prova att söka eftersom kanalerna ändå är borta.
Du bör även ange att du ska ha med kodade kanaler, dvs boxen skall inte enbart söka efter okodade.

gasbonden
2012-02-29, 18:35
Du skriver Nätverk Ja och Rensa kanaler Nej..några sådana val har inte jag...F-låt om jag är dum..har aldrig gjort detta :/

playaabborre
2012-02-29, 18:55
Du har ju alltid alternativet att be en polare hacka sig in i din box via Teamviewer och sen via Regedit lägga in en fräsch cable-fil om du nu har en sån polare. Jag kan tyvärr inte beskriva tydligare än så här för jag har bara gjort det på min egen DM800 men det vore intressant att höra om du försökt att söka eller fastnat i att du måste veta exakt vad alla alternativ innebär innan du provar att söka.

Men nog har du alternativet nätverk ja fast din heter nätverkssökning. Alternativet att rensa kanaler eller ej ser jag dock inte men va fan. TESTA!!!!

berner
2012-03-01, 18:14
Funkar klockrent! Tack för infon :)

gasbonden
2012-03-01, 19:44
Givetvis har jag försökt att söka på manuell blir det nada kanaler Annars får jag in de 49 som jag sagt tidigare har tryckt alla parametrar som finns efter mallen

Luke
2012-03-05, 20:27
Tja och tack för alla tips! Jag hade också problem med kanalsökning men löste det framförallt mha #4 Thanx!! :)
Körde från frekvens 290 och uppåt. Om någon har liknande box som jag (Comhem), bocka i boxen Inv och Nätverkssökning och sen Starta sökning. Upprepa stegen och gå uppåt.

hulta
2012-03-13, 11:05
Man måste fortsatt göra på detta manuella sätt
Eller?? För jag har ingen cables.xml som jag kan
editera..! Har en dm800hd.
Lr kommer det komma någon slags uppdatering
till boxen i en snar framtid tro.

Ingen som sprungit på en smidigare lösning en att
manuellsöka i typ 1 timma.??

matkoh
2012-03-13, 13:37
Hmmm.

Klart du har en cables.xml, det har ALLA dreamboxar för Comhem.

Bogdan
2012-03-13, 15:02
I min DM500 hittar jag både cables.xml och services (dreambox services filen, inte linux filen). Men i DM800Se med openpli så hittar jag inte någon av dessa. I /etc/ så ligger i alla fall satellites.xml och terrestrial.xml
Båda dom filerna finns också i /usr/share/tuxbox/ och /usr/share/

hulta
2012-03-13, 22:34
Hmmm.

Klart du har en cables.xml, det har ALLA dreamboxar för Comhem.

Neeeeeeiiiiii...! Har ingen..!! Drog över alla filer som fanns på boxen
Till en mapp på skrivbordet och sökte *.xml
Hittar allt förutom just cables.xml

Konstigt va???

bazz
2012-04-11, 22:24
Jag hittar inte heller cables.xml i min DM800C =/

Lusse3
2012-04-12, 22:22
På levses sida står det att städerna har olika net-id. Är det något man bör ha i åtanke när man gör dessa manuella steg?

Stoxe
2012-04-17, 14:14
Har samma problem som de flesta efter comhems omlaggning, fast for mig i Lulea.

Om jag far tag i en ny cable.xml med Lulea-frekvenserna och telnetar in den i boxen, slipper jag da gora en kanalsokning eller kravs det anda?

Sitter det kanske nagon med en cables.xml for lulea (norra sverige?) och kan dela med sig?
Hittar bara en massa cable.xml for andra stader aven om flera frekvenser stammer overens inbordes.

Grippen
2012-04-19, 18:24
Den cable.xml som finns lite överallt funkar för dig i luleå oxå (använd den som bara har en lista i sig för COMHEM och inte andra listor för andra länder). Dock kan man behöva göra flera automatiska sökningar på cablescan med comhem för att få vissa kanaler t.ex. tv6 att inte ge bortfall i signalstyrka och hög ber som följd (vet ej varför, är mer sattelittypen och orkar inte kolla det). Kör med OpenPli senaste verkar funka fint. Glöm inte om du har clonebox att ha patchad image.

ampx92
2012-04-24, 19:26
har en dm600pvr & inte en kanal fungerar!!! "transponder"sökning är detta en så kallad kanalsökning? har testat allt enligt stegen ovan men känns inte som min box stämmer in på vissa saker. Mycket tacksam för hjälp då snart CL-Semifinalen börjar..!!

pitzi123
2012-04-25, 16:55
Ny här och har gjort allt som står med den manuella sökningen i en timme. Får bara in 53 kanaler oavsett frekvens... tips?

Volvo3
2012-04-25, 17:08
Ny här och har gjort allt som står med den manuella sökningen i en timme. Får bara in 53 kanaler oavsett frekvens... tips?
Sök manuelt, det är enda sättet eftersom comhem har fel info i NIT, en del transpondrar är markerade som QAM64 fast dom är QAM256 modulerade.

dzeno123
2012-04-26, 19:47
Tjena,

Alla kanaler fungerade tills i förrgår. Jag läste att de håller på att lägga om kablar i HBG området.
Jag gjorde en ny sökning idag och hittade endast 8 st kanaler. Dvs kanaler från Transporder 450 MHZ som faktiskt fungerar utmärkt. När jag ska kolla på en annan kanal får jag meddelande "Omkopplare - Denna kanal kunde inte hittas". SNRn ligger på runt 70% och BER värdet är väldigt högt. Någon som upplever samma problem? Ska man fixa antenn förstärkare nu? Eller något annat man ska göra?

Almen
2012-05-13, 02:32
Hej
Provade att manuellsöka och fick tillbaka en del kanaler. Men jag saknar bland annat kanal 5, tv3 alla canal+ och en hel del andra som jag hade innan och vill ha tillbaka. nån som vet vad man kan göra åt de?