handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Hittar inte comhem-kanaler efter kanalomläggning



Lgte
2012-02-29, 13:28
Jag hittar bara drygt 40 kanaler efter ComHems kanalomläggning i Gävle 27/2.
Någon som kan ge mig ett tips?
Har en Azbox Premium HD+ med firmware 0.9.5020
Har sökt som jag alltid gjort förrut, dvs med standard värden.
Search mode = "Auto"
Network search = provat både med "normal" och "NIT"

Hittar bara 45 kanaler.

ginoware
2012-02-29, 13:40
Kolla
http://www.comhit.net/showthread.php/29958-Dm500c-ComHem-Kanaler-Problem

Lgte
2012-02-29, 14:25
Tyvärr så känns den förklaringen lite för inriktad på Dreambox. Jag lyckas inte översätta tillvägagångssättet till Azbox.

LumberJack
2012-02-29, 16:46
Kolla här http://www.comhit.net/showthread.php?t=30111

Det borde funka för dig med då det är en vanlig manuell sökning.

gasbonden
2012-02-29, 18:11
Jag har en DM 600PVRC och fattar inte ett skit förutom om jag gör en kanalsökning får jag in 49 kanaler..INGEN betalkanal alls...HJÄLP snälla Både bild och rådlös

ginoware
2012-02-29, 19:31
Tyvärr så känns den förklaringen lite för inriktad på Dreambox. Jag lyckas inte översätta tillvägagångssättet till Azbox.
Ja jo kanske det, men principen är det samma. Manuellt sökning. Samt kolla vilken nät ID som tillhör ditt område som gäller.

gasbonden
2012-02-29, 20:06
Var ställer jag in Nät id på en DM 600?

ginoware
2012-03-01, 08:36
Var ställer jag in Nät id på en DM 600?
Med nyare image till din box så kanske det finns med som valmöjlighet.

Lgte
2012-03-01, 14:41
Tack för all hjälp allihop. Bland länkarna ni tipsade om hittade jag den här: http://www.lesve.org/digtv/service/
Den var precis det jag behövde. Med min "image" (som är original mjukvara version 0.9.5020) så finns ingen möjlighet att använda nätverksID. Men de manuella frekvenserna, och vilka kanaler som fanns på dem var guld värt! Tack och bock!!!

En annan sak, ni som ev kör samma image som mig. Inbilla er inte att den är så stabil så att ni kan göra alla sökningar på rad. Nej-då, ni måste göra sökning på en frekvens, sen gå ur inställningarna alternativt starta om boxen innan nästa sökning. Annars hittar den inte alla kanaler, eller kanalerna går inte att se på. Tålamod är något alla med Azbox behöver tydligen. Visar sig med jämna mellanrum :-)

Funderar allvarligt på att gå över på annan mjukvara, tex Enigma. Men tiden tillåter inte det just nu.

Tack ännu en gång för hjälpen!!!!

i030lk
2012-03-02, 11:29
En annan sak, ni som ev kör samma image som mig. Inbilla er inte att den är så stabil så att ni kan göra alla sökningar på rad. Nej-då, ni måste göra sökning på en frekvens, sen gå ur inställningarna alternativt starta om boxen innan nästa sökning. Annars hittar den inte alla kanaler, eller kanalerna går inte att se på. Tålamod är något alla med Azbox behöver tydligen. Visar sig med jämna mellanrum :-)



Jag hade precis samma konfiguration som Dig på min Azbox med den skillnaden att jag har en DVB-T och en DVB-C. Nu har jag installerat 0.9.5309. Tänkte att det kunde hjälpa med senaste mjukvaran.

Kan Du beskriva tillvägagångssättet för den manuella sökningen lite tydligare. Jag får inte till det hos mig, med hjälp av beskrivningarna för de andra box-typerna. Att hitta kanalerna är inga problem, men det är bara den senaste sökningen som blir sparad, förutom 363 Mhz bandet med QAM64 ("fria" Kanalerna), även om jag startar om boxen efter varje sökning.

Att behöva göra en ny sökning för varje gång man skall titta på en kanal från ett annat frekvensband känns jobbigt.

i030lk
2012-03-03, 12:35
Har nu konstaterat att det med 0.9.5309 inte går att spara annat än senast sökta band.

Är det någon som vet var informationen för kanalinställningarna finns?
Mitt hopp står Nu till att ändra den listan och kunna göra en Autosökning.

i030lk
2012-03-06, 07:24
Följande tillvägagångssätt löste till slut problemet med att få alla kanaler sparade:
Starta boxen och gå vidare till
Inställningar <Settings>
Nollställ <Data Reset>
Ange lösenord <Password>
Ta bort alla kanaler <Delete all channels>

Upprepa följande för varje kanal (frekvensband) Du vill söka av
De värden som är i fetstil nedan skall ändras

TV kanaler
Tuner A|B DVB-C
Country Standard
Sökläge Manual
Nätverkssökning Normal OBS använd INTE Nit-läge
Kanal S19 När du byter kanal så ändras frekvensen automatiskt
Frekvens 290000KHz
Symbol Rate 6875 KHz
QAM 256 OBS kanal S28, 362000KHz skall ha QAM 64
ANNEX A/C

Starta sökning <Start scan>
Spara kanaler <Save channel>
Avsluta <Exit>
Avsluta <Exit>
Avsluta <Exit>
<TV>
Välj en kanal ur det band Du nyss sökt
Exit <Exit>
Inställningar <Settings>

Börja om från TV kanaler ovan.

När jag kom till S24 (band 330) så tappade jag ALLA kanaler och fick börja om från början.
Då gjorde jag reboot efter var fjärde band:
S19-S22 Omstart S23-S26 Omstart S27-S30 Omstart S31-S34 Omstart S35-S38 Omstart S39-S41 Omstart
E0,E33,E34 är för mig ointressanta kanaler men jag sökte på dessa också för att se om allt fungerade denna gång.
Och det gjorde det.

r1man
2012-04-13, 17:33
Att reboota som ovan går inte för mig bara autosöka....

Troligen har jag för dålig update på min firmware och den går tydligen inte att uppdatera så jag får köra på autosökning och kolla på skitkanaler tillsvidare.