handdator

Visa fullständig version : Vilken Dreambox för den kräsne, lata och bekväma...



ballefjong
2012-03-01, 15:18
Är i startblocket att köpa en dreambox för comhem.
Har läst en hel del trådar vid det här laget men fortfarande en djungel för mig vad jag ska välja...

Lånade en box av en polare som jag tyvärr inte noterade modellen på, men tyckte att gränssnittet kändes lite omständigt.
Tänker främst på att knappa sig fram till multi-epg:n för flera kanaler, samt info om program på en specifik kanal.
- Kan ju vara en vanesak eller kanske slöhet, hade bara boxen 2 dagar.

Finns det någon märkbart bättre box än "DREAMBOX DM-500 HD HYBRID DVB-C/T" med utgångspunkt från dessa krav:
http://www.dustinhome.se/dreambox-dm-500-hd-hybrid-dvb-c-t/product/5010597930?intcmp=searchProvider_dacsa
HDMI alt. DVI
Scart
Digital + Analogt ljud
Någorlunda rapp kanal-zappning (subjektivt, jag vet)
Lätt att navigera till EPG och välja kanal (skiljer det något mellan modeller)
Önskvärt, men inget 100% krav är PVR/inspelningsfunktion.

Är "DM-500 HD" the box för mig bortsett PVR funktionen?

Alternativen jag hittar med PVR är dessa:
DREAMBOX DM-600C PVR
http://www.dustinhome.se/dreambox-dm-600c-pvr/product/5010400549?intcmp=searchProvider_dacsa

DREAMBOX DM-800HD-SE PVR
http://www.dustinhome.se/dreambox-dm-800hd-se-pvr/product/5010543841?intcmp=searchProvider_dacsa

HD är inget krav, men jag har förstått det från forumet att det ändå ger en viss kvalitets förbättring på icke-HD kanaler.

matkoh
2012-03-01, 15:25
Hmmm.

Dm500HD är en mycket bra box, MEN allt hänger på vilken image du lägger samt vilka plugins du installerar. Det är upp till dig att anpassa boxen efter dina behov, det är inte någon annan (typ Bill Gates) som gör det. Sedan bör du välja rätt cam + kortserver.

playaabborre
2012-03-01, 15:31
Vad gäller bildkvalitet kan jag varmt rekommendera DM800HD och det är inte "viss" kvalitetsförbättring på icke-hd kanler det är som natt och dag skulle jag säga. Det är år 2012 nu och jag skulle aldrig någonsin köpa en box med den uråldriga scartkabeln. Extremt stor skillnad i bildkvalitet. Vi var några som köpte boxar för ett tag sen. 5 st klonade DM800 från Kina för 1300 kr per styck inkl frakt, 2 killar köpte original DM600 för lite mer och de var jättebesvikna när de såg skillnaden i bild. Köp en DM800HD om du vill ha bra bild och moderna anslutningar såsom hdmi. Har du en receiver som du kör bilden via vill du väl kunna koppla in den där och det blir stökigt om du köper en box med scart.

Vad gäller skillnad mellan klon och original tror jag man skall väga in den personliga stolthetsfaktorn när man lyssnar på folk dvs den som betalat flera tusen för en originalbox vill naturligtvis att en sån box är mkt bättre än den som kostar 1/3 av priset och de som kör klon vill väl hävda att det är bra. Jag har haft en klonad box i 2,5 år och är mycket nöjd men förmodligen är komponenterna sämre och risken att den pajar större men inga driftsstörningar eller dylikt än. Plånboken styr och vill man vara på den säkra sidan köp original, annars köp tre klonade för samma peng och sätt en i varje rum och stå ut med att en går sönder inom 2 år. ;-)

matkoh
2012-03-01, 15:42
Hmmmm.

DM800PVR är en utgången modell, finns bara dåliga eller ännu sämre kopior. Vilka INTE kan installeras med "vanliga" images, utan man måste trixa varje gång.

DM500HD är dessutom betydligt snabbare & har HDMI ut direkt (inte DVI).

ballefjong
2012-03-01, 16:13
Oj, tack för rappa svar, här sover vi inte...
Jag reviderar kravlistan och tar bort Scart kontakten, vet inte vad tänkte jag på.

Angående Klon.
Om det fungerar och inte kräver återkommande handpåläggning så visst.
Men jag jobbar i IT branchen sedan 15år och har sedan spectrum 128 tiden hållt på och envisats med crackade spel och program som ständigt slutar att fungera så jag är minst sagt trött på allt dator/elektronik skräp som strular.
- Får nog av det 10 timmar om dagen på jobbet...

Ska jag tolka det då som att den länkade "DM-500 HD" är ett bra val om jag skippar PVR.

@matkoh, gäller det du skriver om DM800PVR även den som jag länkade till "DM-800HD-SE PVR" ?
Finns det annars något annat vettigt PVR alternativ eller ska jag skippa den funktionen?

atomized
2012-03-01, 16:27
DM500HD och DM800SE (obs SE = second edition, inte samma som "vanliga" DM800) är de moderna boxarna från Dream. De är förmodligen lika bra. Skillnaden är att DM800SE kan ha disk internt, du kan å andra sidan få PVR funktion med en extern disk till DM500HD också. Boxarna är ganska likvärdiga, skiljer lite i utrustning bara.

Shadwell
2012-03-01, 17:20
Klon vs. original kan man hålla på med hur länge som helst. Jag har en DM600 (org) och en DM800 (klon) här hemma och kan väl säga att min 600 känns bättre i byggnadskvalite och att fjärren upplevs som bättre.

Har du cash till att köpa en original så ska du helt klart göra det. Du får garanti och sånt ifall boxen går sönder samt att du betalar till dem som håller på med utvecklingen av boxarna...

Eftersom DM500HD inte har varken USB eller plats för intern disk hade jag valt en DM800SE. En tusenslänga till och du får en lite fetare box.
Även om du inte känner att du vill spela in nu så kanske du vill i framtiden, eller kanske som jag bara kunna ifall jag vill :)
Jag har en SSD i 800'an och en extern kopplad via USB som jag kör FTP mot. Rätt nimt med tanke på att den alltid är igång ifall man behöver föra över några viktiga filer ifall ens dator helt plötsligt börjar brinna!

Välkommen in i DB-världen! :)

Schwede30
2012-03-01, 18:18
Är det en Dreambox du VILL ha eller är det det fabrikatet dina kompisar har? De andra fabrikaten som har egna trådar här är minst lika bra.

ballefjong
2012-03-01, 19:25
Bra synpunkter.
@Shadwell, jag har aldrig haft PVR men känt att jag saknat det vid flera tillfällen, det lutar åt DM800SE.

@Schwede30, bra fråga, och som nybörjare kan jag inte riktigt svara på det, men säg såhär.
Mina inneboende kompisar använder dreambox, och för att kunna nätverka med dom tänkte jag att det är stabilast att välja samma märke.

Boomerang
2012-03-02, 02:28
Hur är det med dm800se har originalet/ clonet fläkt i den?... Dm800hd pvr fläkt är ett stort problem.....låter som en traktor...Fattar inte att kineserna inte lyckats fixa någon bra fläkt till den? J*vla kineser ger ett års garanti när man frågar om kvaliten men när boxen väl kommer fram och inte funkar och svarar de då inte på mail längre :) ....än så länge fungerar boxen bra,,,får se hur länge den håller bara....

Antar att dm500hd original inte har någon fläkt och inte clonen heller.....

Chricko100
2012-03-02, 09:03
Vill man spela in på en DM500HD så är det bara att skaffa en extern HDD med eSata så fungerar det galant

wildone
2012-03-02, 09:20
Hur är det med dm800se har originalet/ clonet fläkt i den?... Dm800hd pvr fläkt är ett stort problem.....låter som en traktor...Fattar inte att kineserna inte lyckats fixa någon bra fläkt till den? J*vla kineser ger ett års garanti när man frågar om kvaliten men när boxen väl kommer fram och inte funkar och svarar de då inte på mail längre :) ....än så länge fungerar boxen bra,,,får se hur länge den håller bara....

Antar att dm500hd original inte har någon fläkt och inte clonen heller.....

Jo båda har fläkt, och till skillnad från 800HD är det riktigt bra fläkt i både 500HD och 800SE modellen, både clon och orginal

ballefjong
2012-03-02, 10:14
Jag tolkar det som att DM500HD och DM800HDSE PVR är likvärdiga när det gäller ljud/bild och båda har PVR där inkoppling av disk skiljer sig.

Ser ni några fördelar med att gå på DM800HD SE modellen?
Den extra tusingen som den kostar har inte så stor betydelse men om det inte ger något värde så finns ju heller ingen anledning.

ballefjong
2012-03-02, 11:15
@Cricko100, Lite OT, men är du nöjd med "ONKYO TX-NR609", något att anmärka på när det gäller spotify funktionen (finns det app för Iphone förresten) eller DNLA stödet?

Hexantrop
2012-03-02, 19:01
Jo båda har fläkt, och till skillnad från 800HD är det riktigt bra fläkt i både 500HD och 800SE modellen, både clon och orginal

Jag själv med delvis nedsatt hörsel, och än mer min sambo ;-), tyckte att fläkten i 800SE klon, lät lite väl mycket ...

Men med många (det stora flertalet?) images kan man ställa ner varvtalet några hundra r/m, så att den blir näst intill ljudlös.

wildone
2012-03-02, 20:02
Jag själv med delvis nedsatt hörsel, och än mer min sambo ;-), tyckte att fläkten i 800SE klon, lät lite väl mycket ...

Men med många (det stora flertalet?) images kan man ställa ner varvtalet några hundra r/m, så att den blir näst intill ljudlös.

ok, jag hör visserligen vissa frekvenser rätt dåligt har jag märkt men den clonen jag hade här en vecka hörde jag ingenting från..

LumberJack
2012-03-02, 20:04
ok, jag hör visserligen vissa frekvenser rätt dåligt har jag märkt men den clonen jag hade här en vecka hörde jag ingenting från..

Min 800SE klon hör du bara om du lägger örat på, gissar att det är rätt stor variation på klonerna.

Hexantrop
2012-03-02, 20:48
ok, jag hör visserligen vissa frekvenser rätt dåligt har jag märkt men den clonen jag hade här en vecka hörde jag ingenting från..

För oss som fått nedsatt hörsel med åren, är det främst högre frekvenser som blir sämre. På tal om just detta, sa audiologen på företagshälsan en gång till mig att jag att jag fått nedsatt hörsel på ena örat på näst högsta testade frekvensen. Hon sa samtidigt att det hela var åldersbetingat. Kände henne väl, så jag sa till henne att det där tror jag inte ett dugg på, eftersom det andra örat är lika gammalt - och inget fel på ...

Ärligt talat så hör jag numera inget fläktljud, efter det att jag ställt ner varvtalet (ca 10 %). Min sambo nämner numera heller aldrig något om ljud, så sannolikt måste allt tv-ljud vara borta och kanske krävs t o m att man lägger örat mot boxen för att höra fläktljudet från vår 800 SE klon ...

cloggs
2012-03-03, 19:43
800HDSE har oled, vilket jag tycker är snyggt.

Orginal 500HD kan man enkelt bygga om så att man får usb-utgång på.

ballefjong
2012-03-05, 13:24
Sååå....

Är det bara "intern HDD" som är unikt för 800SE versionen kontra 500HD eller finns det något annat som motiverar dess högre pris?

matkoh
2012-03-05, 13:45
Hmmm.

En färgdisplay på DM800SE dubbla USB-portar, ingen alls på DM500HD.

atomized
2012-03-05, 13:54
Dubbla kortläsare på DM800se också.

ballefjong
2012-03-06, 15:29
Har man nytta av USB portarna (är det bara för att koppla på HDD för PVR:en)?
Dum fråga men (när) behöver jag dubbla kortläsare?

ballefjong
2012-03-06, 17:01
Har bestämt mig nu, blir en DM500HD.
- Tack för all hjälp och svar.