handdator

Visa fullständig version : Rekommenderad hårdvara för hemmaservern



ghaster
2012-03-04, 20:21
Har funderingar på att uppgradera eller helt byta ut min nuvarande server, men har tyvärr inte hängt med så mycket i hårdvaruutvecklingen på stationära datorer de sista 5-6 åren.

Ska flytta från villa till lägenhet efter sommarn och frugan tyckte jag kunde ersätta nuvarande servern med en mac mini-server då dom är smidigare & mycket snyggare, men då är jag istället rätt låst med utrymme och program mm.

Vad skulle ni rekommendera för en "hemmaserver", ansluten till 100/100 och trådbundet gbit-nät och som skall "serva" 2st macbook, 1st appletv & ett gäng dreambox ?


I dagsläget körs servern på nedanstående hårdvara och drar enligt nätaggets display mellan 60-65W.


ASUS A8N-E (Socket 939)
AMD Athlon 64 3200+ (2GHz)
2 x 512MB DDR (400MHz)

1 x 320GB Western Digital Caviar Blue WD3200AAKS 16MB
1 x 1TB Western Digital Caviar Green WD10EACS 16MB
1 x 1TB Western Digital Caviar Green WD10EADS 32MB



På servern körs i dagsläget följande:

Debian Squeeze
AFP (avahi & netatalk) för fildelning mot våra macbooks
Samba för dreambox mfl.
Apache webbserver
Openvpn
r/utorrent

Lagring av film, mp3, dokument, mm.


Framöver skulle jag även vilja köra:

Firefly Media Server
Tvheadend (server)
HandBrakeCLI (för filmkonvertering)




Idag när jag kör Handbrake på servern tar det ca 3 timmar för en filmfil som tar motsvarande 1 timme på min MBPro 2,4GHz Intel Core2Duo. :(
Dessutom buffras det mycket när jag t.ex försöker spela upp en video eller mp3, som ligger på servern, via min AppleTV över det trådbundna nätverket.


Jag hade funderingar på att bara byta upp mig till en beg. Athlon X2 4600+ 2,2GHz processor, som passar på moderkortet och sedan maxa med 4GB DDR till det och kanske trycka i ett par till hårddiskar och köra nån raid variant.

Men så tänkte jag att det kanske är dumt att fortsätta bygga ut på redan gammal hårdvara, kan t.ex bara plugga i 2st till SATA diskar innan jag lära fixa en kontroller ell liknande.

Tyckte det var bäst att höra mig för först vad som faktiskt påverkar prestandan på servern.


Hoppas det är någon som haft tid att läsa sig igenom mitt rätt långa inlägg.......

-ghast