handdator

Visa fullständig version : yaVDR + OSCam



rolrn
2012-03-09, 14:49
Någon som har erfarenhet av yaVDR tillsammans med softCAM?

Har en labb-burk med yaVDR 0.3 (för gammal för 64-bitars kod), men om allt går bra så blir det givetvis yaVDR 0.4 på produktionsmiljön.

Vilken plugin behöver man?
Har sett att det finns patchar för att köra dvbapi på VDR-kärran.
Det kräver iof.s. att OSCam är installerad på samma maskin.
Funkar det bra när man har flera tuners?

Mycket meck för att få igång MCE-fjärr?
Kör ni med XBMC eller med den inbyggda klienten?

atomized
2012-03-09, 15:08
Har ingen erfarenhet av oscam på yaVDR. Det finns en sc-plugin till yaVDR som jag kör med. Den är 100% stabil och har aldrig krånglat. Har inte provat den med mer än en tuner men jag har inte läst att det skulle vara något problem.

Tanka ner filen från filarkivet
http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=1134
och sedan gör du så här:

sudo dpkg -i vdr-plugin-sc_0.9.x-hg2_i386_1.7.16_yavdr_0.3.deb
cd /etc/vdr/plugins/
vi order.conf
cd /etc/vdr/plugins/sc/
vi cardclient.conf

sc skall läggas in som första rad i order.conf


På en nyinstallerad yaVDR brukar det automatiskt komma upp en rutin för att ställa in fjärrkontrollen. Annars kan man göra om den enl. följande:
Ta bort filen remote.conf i /var/lib/vdr
Tryck någon knapp på fjärrkontrollen under uppstart.

Jag kör med den inbyggda TV-klienten, har aldrig fått igång undertexter i XBMC live-TV. Men jag använder XBMC som mediaspelare, där är den helt outstanding.

Det jag skrivit gäller yaVDR 0.3. Jag har inte kommit till skott med 0.4 ännu.

rolrn
2012-03-09, 18:14
Kör du med flera tuners?
Om inte, vet du om man behöver hantera det på något sätt i så fall?
Typ, koppla sc-plugin till båda tuners?
Kommer samma användare att användas till båda tuners?

atomized
2012-03-09, 21:59
Har som sagt inte provat med mer än en tuner. Men jag tror inte att det behövs några särskilda inställningar om man har flera tuners. Det borde bli samma användare mot servern för båda tuners.

Jönke
2012-03-10, 14:44
Annars kan rekommendera att testa openelec med tvheadend och xbmc pvr som är jäkligt lätt att få igång

rolrn
2012-03-11, 10:34
Nej, tvheadend har inte stöd för paus av live-tv.
Dessutom har openelec ganska klent stöd av hårdvara..

rolrn
2012-03-11, 10:35
En ganska stressad användare när väl jag börjar koda av 2-3 kanaler per MUX då :-)

Tillda
2012-03-11, 10:55
Kör med YAVDR och 3 st DVB S2 turners SC plugin klarar EMM fungerar mycket bra och är stabilt. XBMC som film musik kan pausa streama går även bra att se live tv. Det enda jag inte fått till är DVB undertexter på C+ och via någon som vet hur man gör i VDR?

atomized
2012-03-11, 11:05
En ganska stressad användare när väl jag börjar koda av 2-3 kanaler per MUX då :-)
När jag tänker efter så har jag faktiskt kodat av två-tre kanaler samtidigt på samma transponder med min yaVDR utan att behöva göra något mer än jag beskrivit ovan.

Det finns ju många dubbeltunerboxar som kan koda av flera kanaler samtidigt med samma cs-användare gentemot cardservern så det är inget konstigt.

Just nu provar jag att streama TV4, Sjuan och TV4 Film samtidigt till tre olika VLC-fönster på min dator utan problem. Då använder sc-pluginen i yaVDR samma användare för alla kanalerna mot min oscam-server. :)

atomized
2012-03-11, 11:11
Kör med YAVDR och 3 st DVB S2 turners SC plugin klarar EMM fungerar mycket bra och är stabilt. XBMC som film musik kan pausa streama går även bra att se live tv. Det enda jag inte fått till är DVB undertexter på C+ och via någon som vet hur man gör i VDR?

Har inte svaret på din fråga tyvärr, men jag undrar vilka tuners du kör och vilken version av yaVDR?

Tillda
2012-03-11, 11:12
Tack skall prova! Använder 1 st twin tbs 6981 och 1st tbs 8921 är jätte nöjd med dessa.

atomized
2012-03-11, 11:21
Det blev lite förvirrat där... :o

Först svarade jag om pluginen vdr-plugin-ttxtsubs som jag använder för att få text på t.ex. filmkanalerna som sänder teletext-textning. Sedan såg jag att du frågade om DVB-textning vilket är en annan sak så jag ändrade mitt svar för DVB-textning har jag aldrig provat i.o.m. att jag aldrig fått igång mina Tevii S660 DVB-S2 tuners i yaVDR.

Tillda
2012-03-11, 12:45
Ok jag blev lite förvirrad! För din info kör jag yavdr64-0.4.0. Har även en minidator i sovrummet som kör samma, men där använder jag ett Tevii S650 utan problem. S660 finns det nya drivers för vad är problemet?

atomized
2012-03-11, 12:54
Problemet är att jag aldrig fått Tevii S660 att funka bra varken med yaVDR 0.3 eller 0.4. I båda fallen funkar det i korta perioder, man kan få bild i typ 15 sekunder sedan tappar mottagaren sync och man får vänta kanske 30 sekunder på att den ska komma tillbaka sedan kan man få bild i c:a 15 sekunder och så håller det på.

Har testat att installera Lipianens drivrutiner och alla andra drivrutiner jag hittat tips om, men aldrig lyckats få det att funka bra. Tunern installeras fint och jag kan söka kanaler, men när jag ska titta på dem blir det som jag beskrev. Nu är det något halvår sedan jag höll på sist så jag minns inte de exakta felmeddelandena men tror det var något med "lost sync"...

Tror jag ska prova att dra in openelec bara för att se om tunern funkar då. Openelec påstår sig stöda S660 och den verkar lätt att installera så det verkar vara en enkel test.

viktorw
2012-03-11, 13:36
Jag hijackar tråden lite, ursäkta.

Jag kör Mythtv just nu och är ganska nöjd, men det krånglar en del ibland och är ute efter alternativ.

Hur funkar yaVDR, har den stöd för flera backends ?
Han man ha en huvudserver som efter behov väcker slave-serverar vid inspelning t ex?
Just den funktionen funkar i myth, och är mer eller mindre ett krav.

rolrn
2012-03-11, 14:57
yaVDR är en färdigpackad distro med bl.a. VDR.

VDR har inte stöd för flera backends om Myth, men du behöver bara se till att din servern har alla TV-kort istället.
Myth har väl problem med långsamma kanalbyten p.g.a. detta, eller?

Tillda
2012-03-11, 15:55
Kör denna till mitt S650 fungerar bra Tevii_linuxdriver_0815. Har kört openelec har inte heller där haft problem med mitt Tevii kort. Är annars grymt nöjd med yavdr.

atomized
2012-03-11, 16:40
Kör denna till mitt S650 fungerar bra Tevii_linuxdriver_0815. Har kört openelec har inte heller där haft problem med mitt Tevii kort. Är annars grymt nöjd med yavdr.

Ska prova Tevii_linuxdriver_0815.
Har fått igång min Tevii S660 i openelec/tvheadend lite nu. Än så länge bara några okodade kanaler men vi får se.

Jag är också väldigt nöjd med yaVDR, om jag bara kunde fått igång mina förbaskade Tevii S660 i yaVDR så hade det varit toppen.

Tillda
2012-03-11, 17:22
Jag var tvungen att döpa om driv rutinerna till vad kortet frågade efter kanske du behöver göra samma.

sudo cp -p dvb-usb-s650.fw /lib/firmware/dvb-usb-dw2104.fw
sudo cp -p dvb-fe-cx24116.fw /lib/firmware/dvb-fe-cx24116.fw

bifurkation
2012-03-11, 18:11
yaVDR är en färdigpackad distro med bl.a. VDR.

VDR har inte stöd för flera backends om Myth, men du behöver bara se till att din servern har alla TV-kort istället.
Myth har väl problem med långsamma kanalbyten p.g.a. detta, eller?

Nja, min sever har bara en PCI-plats och är dessutom inte så kraftfull. Den skulle nog inte fixa flera virituella kort santidigt.

De långsamma kanalbytena är väl för att myth spelar in allt, även live-tv, och måste buffra lite.

Sent from my SK17i using Tapatalk

wba
2012-03-11, 20:17
Ska prova Tevii_linuxdriver_0815.
Har fått igång min Tevii S660 i openelec/tvheadend lite nu. Än så länge bara några okodade kanaler men vi får se.

Jag är också väldigt nöjd med yaVDR, om jag bara kunde fått igång mina förbaskade Tevii S660 i yaVDR så hade det varit toppen.

Vet inte om vi ska skapa en annan tråd för Tevii S660 ? Jag hittade en tråd med bra info om kortet bla att det kan bero på att usb porten inte orkar driva kortet och det är därför som den lägger av ibland.
Jag får ibland device not found när jag kör openelec.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1378994&page=14

atomized
2012-03-11, 21:23
Vi kan ta problem med Tevii S660 i en egen tråd. Jag har skapat en här:
http://www.comhit.net/showthread.php/30204-Tevii-S660-problem-i-Linux?p=186982

najs
2012-05-13, 21:44
Jag har problem yaVDR 4.0. Får inte till avkodningen av kanaler.

sudo apt-get install vdr-plugin-sc
sudo apt-get install vdr-plugin-sc-cardclient
sudo apt-get install vdr-plugin-sc-conax

sed -i 's/firstplugin/firstplugin sc/' /etc/vdr/plugins/order.conf
cd /etc/vdr/plugins/sc/
vi cardclient.conf

lägger till raden:
newcamd:<ip eller hostnamn>:<port>:0:<användarnamn>:<lösenord>:<konfigurationsnyckel>

Är det något jag har missat?